Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5676
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
thestudent
28 jul 2023 11:15

Voor een 35kg rijder met 7.5kg fiets op hookless met 23mm binnenbreedte de aanbevolen druk rond 3.3 bar voor en 3.6 bar is. En dat is voor mooi glad wegdek. Voor slecht of nat wegdek kom je op 3 en 3.2bar.
Er is dus geen reden om je zorgen te gaan maken over die 5 bar limiet van de 303S.
Maar ook voor een 21c hooked velg zit je op 3.8 en 4bar met een 26 band voor droog mooi wegdek.
Laatst gewijzigd door
thestudent op 28 jul 2023 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
Flyjohan23
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05
Flyjohan23
28 jul 2023 11:16
Thanks, interessante info!
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16831
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
28 jul 2023 11:38
Flyjohan23 schreef: ↑28 jul 2023 11:09
De zoon weegt 35kg...
Ik vermoed dat het dan nog een echt jonge gast is.
Daar zou ik nooit 1000 Euro kostende fabriekswielen voor kopen om mee te gaan koersen.
Bijna gegarandeerd dat er iemand inrijdt of een valpartij of een put/stoeprand niet kan ontweken worden.
Laat je een wielset maken met steeds voorradige en gemakkelijk vervangbare onderdelen, en of daar dan wel of niet 240 naven of iets anders insteken gaat hij echt niet voelen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Flyjohan23
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05
Flyjohan23
28 jul 2023 11:58
Daar heb je een punt, maar wielbouwers kunnen ook de hubs die je reeds hebt gebruiken voor de bouw van nieuwe wielen. Ik kom bij de verschillende wielbouwers steeds een 'eind' boven de 1000€ uit... (wheel-te, handgespaakt)
-
Chefske
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
- Locatie: Zuid-Holland
Chefske
28 jul 2023 13:01
Hans van Maatwielen.nl al geprobeerd?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
-
Flyjohan23
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05
Flyjohan23
28 jul 2023 13:02
Neen, ik check ff. Bedankt!
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3639
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
28 jul 2023 13:48
Als je voor DT 350 gaat i.p.v. 240 dan zul je waarschijnlijk wel heel veel moeite moeten doen om boven de 1000euro uit te komen.
Ride bikes, not tanks!
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 9519
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
28 jul 2023 14:34
Slowbuild Carl-z even googelen heb er 2 sets van met 240 hubs.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
-
roelw
- Forum-lid
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20
roelw
02 aug 2023 09:57
PRC1400 hebben DT Swiss 240 naven met ratchet systeem en industrielagers
Shimano Ultegra R8170 hebben naven met cup en conus lagers.
Ik heb een voorkeur voor cup en conus maar dat systeem vraag tmeer onderhoud. Je moet regelmatig alles invetten.
-
bigfloor
- Forum-lid
- Berichten: 1193
- Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
- Locatie: Hengelo
bigfloor
02 aug 2023 15:51
Nadeel van cup/conus bij Shimano is natuurlijk wel dat je niet alles kunt vervangen (kogels+cone wel, cup niet).
Bij DTSwiss naven is het een kwestie van het vaste lager vervangen (industrielager = alles in 1).
Buiten dat, er lijken nogal wat problemen te zijn met de R8170 wielen, een 'wiebelende' body --> dus wiebelende cassette
https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=170120
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
-
Pitti Carabinieri
- Forum-lid
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Pitti Carabinieri
02 aug 2023 16:26
Het ontgaat me even waarom je iemand van pakweg 10 op een dure carbon wielset wil laten rijden.
-
Flyjohan23
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 jan 2018 17:05
Flyjohan23
02 aug 2023 16:28
Bijna 13… Maar daar gaat dit topic niet over.