Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm en windgeruis

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 29 jun 2023 12:37

Had er ook last van en heb vervolgens wat lopen klooien met de bandjes van m'n helm en het dingetje/schuifje wat daarop zit. Bandjes zitten nu strakker en veel platter tegen m'n hoofd (vooral voor m'n oren) en eigenlijk geen last meer van windgeruis.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 jul 2023 21:00

Dank voor alle tips.

Ik heb geprobeerd de bandjes anders af te stellen. Ik merk echter nauwelijks tot heen verschil in waargenomen windgeruis, daar zit voor mij geen oplossing lijkt het.
Oordoppen of watjes kan ik nog een keer proberen, net als de tip van de Windblox. Die lijken me nog het meest passend voor mij.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 03 jul 2023 11:23

Ik herken het probleem en heb in mijn wielerleven van meer dan 40 jaar heel wat helmen versleten. Mijn conclusie is dat het niet voor iedereen gelijk is, maar dezelfde helm bij iemand anders (doordat hij net wat anders zit) meer of minde windgeruis kan veroorzaken. Met gesponsorde helmen had ik geen keus en reed bij sommige (wel of niet toevallig Lazer) met watjes, of oortjes, omdat ik die echt teveel herrie vond maken. Nu ik zelf mijn helmen weer koop, altijd passen in de winkel en een klein stukje fietsen, ik hoor het ondertussen binnen een paar honderd meter als een helm teveel windgeruis geeft. Ben zelf nu op de Kask protone uitgekomen. Kocht onlangs een tweede helm de Kask protone Icon, opvolger van de Protone. Niet mee gefietst in de veronderstelling dat er weinig veranderd zou zijn en tot mijn verbazing bij de Icon toch net wat meer windgeruis, maar nog steeds heel acceptabel. Voor Woon-werk fiets ik meestal met een Giro (Eaon) bij deze ook weinig windgeruis, maar toen ik deze kocht wel 5 verschillende Giro helmen gepast en alleen deze was acceptabel qua windgeruis. Dus mijn idee passen en stukje mee fietsen. (en zelf laat ik Lazer links liggen na 3 keer slechte ervaring evenals MET dat gaf bij mij ook te veel geruis. Maar ploeggenoten vonden die weer prima, dus echt individueel).
Ach, ik zeg ook maar wat

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 03 jul 2023 11:29

Ik gebruk deze nu al een jaartje
https://www.cxcsupply.nl/product/203773 ... reamz-slim

Oke het ziet er niet zo sexy uit maar het is echt een wereld van verschil in windgeruis.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5401
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 jul 2023 12:00

Dikke bakkebaarden groeien!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4253
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 jul 2023 12:13

Ik kwam gister iemand tegen met van die “cat ears”. Sorry, maar ik vond dat echt geen gezicht. Of subtieler gezegd…. Not my cup of tea!

Plaats reactie