Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 dec 2022 22:36

kxlight schreef: 24 dec 2022 22:19 Het is geen ontwerpfout. Alleen is er in onze samenleving een overschot aan voedsel.
Als ik het lichaam ontworpen had, had ik toch gezorgd dat als je lekker at je niet obees kon worden.... volgens mij toch een prutser die dat bedacht heeft.
En ook wel benieuwd hoe je een samenleving ziet hoe iedereen aan net voldoende voedsel kan zonder dat er mensen zijn die niet aan te veel voedsel kunnen.
Los daarvan gaan we misschien wel niet ideaal om met ons teveel aan voedsel. Maar welke oplossing je daarvoor bedenkt, een individu zal altijd aan te veel voedsel kunnen.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 24 dec 2022 23:00

Ik doe al lange tijd aan intermittent fasting. Niet om af te vallen, maar dat kan natuurlijk een bij-effect zijn omdat je gewoontes aanpast. Veel mensen vallen er van af omdat het zo duidelijk is: je eet alleen in die 8 uur; als je dan de maaltijden die overblijven niet vergroot val je af, simpel.
Het vasten zelf is niet moeilijk. Verplaats het eerste eet-moment van de dag van je huidige tijdstip rustig naar de +16 (12:00 uur in jouw geval), neem daar 1 à 2 weken voor. Je zult waarschijnlijk daarna merken dat je niet echt een hongergevoel krijgt.
Het wonderlijke is dat wanneer ik nu een dag wel (stevig) ontbijt, bv. een flinke bak havermout voor een lange fietsdag, ik dan wél een hongergevoel krijg na een uurtje of twee.
Voor mij is de intermittent fasting ook geen beperking om toch lekker te gaan fietsen. Eén à anderhalfuur is 'nuchter' prima te doen als je lichaam gewend is aan de mindere voorraad koolhydraten.
En het vasten is niet absoluut, het zorgt voor een zekere flexibiliteit van je lichaam. Dus op een dag dat je een lange tocht gaat maken kun je natuurlijk je eerste eet-moment ruim daarvoor doen.

Let wel op dat je in de 16 uur wel veel drinkt (water, thee, zwarte koffie, geen calorieën, dus ook geen melk in de koffie).

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5963
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 dec 2022 01:01

Als je wilt gaan afvallen,  krijg je te maken met drie problemen.
Probleem 1: HONGER
Probleem 2: HONGER
Probleem 3: HONGER

Honger is een hele krachtige emotie en daar verlies je altijd van. Hoeveel wilskracht je er ook tegenaan smijt, honger en dus de snoepkast zijn vooraf aangewezen winnaars.

Het eerste wat je moet gaan doen is zorgen dat je minder rap honger krijgt. En dat kan. Pas als dat gelukt is, kun je aan intermittent fasting gaan denken. Zomaar nu gaan vasten heeft totaal geen nut. Honger verslaat je binnen no-time met een knock-out.

Stap 1 is natuurlijk al het foute voedsel schrappen. Geen taartjes, geen oliebollen, geen kerstkransjes, geen chips. De bekende lekkernijen zijn verboden. Het beste is ook om ze niet in huis te hebben. Dat gaat het gemakkelijkst als je alleen woont. Met een gezin is dat niet eerlijk tov de rest.

Stap 2. Reduceer het aantal koolhydraten dat je eet drastisch. En eet alleen nog trage koolhydraten, volkoren brood, volkoren pasta en zilvervlies rijst. Van koolhydraten krijg je snel weer honger. Het lichaam denkt, WOW dat was goede brandstof, daar wel ik snel meer van hebben. Van vet en eiwitten krijg je lang niet zo snel opnieuw honger. Dus meer eieren, noten en vlees eten. Koolhydraten zitten in heel veel producten. Melk, yoghurt, brood, beschuit, mariakaakjes, pasta, rijst, aardappels en niet te vergeten fruit. Daar moet je dus allemaal veel minder van eten.

Stap 3. Eet veel groente. Makkelijk, lekker, gezond, veel vezels, telt niet aan qua calorieën en geeft je wel een voldaan gevoel.

Hou dat eens een maand vol en ga dan pas eens over vasten nadenken. En een kg per week afvallen is rap genoeg. Dus na anderhalve maand, ben je er waarschijnlijk al.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 dec 2022 10:48

Persoonlijk hou ik niet van allerlei buiten het gewoon minder eten ,meer bewegen om gewicht te verliezen dat is mijn ervaring met 4-8kg kwijtraken.
Dit jaar veel minder gefietst en veel meer (pasta)gegeten.Vanaf 1 november nieuwe baan en minder pasta en er is alweer 4kg af ondanks dat ik een zittend beroep heb en goed eet.En je moet doen waar je je goed bij voelt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 dec 2022 11:43

Let even op. IF is geen afval methode of dieet!
(Maar het kan er wel voor werken)

Ik doe het nu drie jaar. Om 12u pas eten en tot 20u
In de ochtend alleen water en zwarte koffie.

Als ik in het weekend fiets in de ochtend eet ik wel en ik ga ook wel eens een keer na 20u door bij een feestje of iets.
Wat mijn grote voordeel is, dat ik minder behoefte aan suiker heb en dat zorgt er weer wel voor dat ik makkelijker dingen kan laten staan.

Maar het grootste voordeel, ik voel me veel beter veel minder moe in de middag, waardoor ik minder eet. Je lichaam weet geen onderscheid te maken in moe of honger en dat is een gevaarlijke dikmaker. Een gevoel van moe is vaak ook een trigger naar suiker.
Let wel op dat je bv in de zomer na een avond fietsen de ochtend erop wel wat electrolyten neemt in je water bv. (liefst wel zonder zoetstoffen)

Wat bij mij ook belangrijk is, tijdens het fietsen van langere ritten echt voldoende, lees behoorlijk wat te eten echt wel die 80 tot 100 gram suiker.
Ik ben al heel lang van mening dat afvallen en/of vetverbranding dat je dat niet met een sport doet/oefent maar juist ernaast door bv IF.
Nu doe ik dat eerste al vanaf mijn twintigste toen nog werd gedacht dat het geen zin had.

Ja en die kids van mij kunnen het 5 minuten ijskoud nadouchen... dat schijnt ook heel goed te zijn. Mij lukt het niet......

@rob, ik ben het deels met je eens, maar zeker niet met het feit dat je niet moet starten met IF, juist wel, om van die suikerbehoefte af te komen. duurt drie/vier dagen dat je maag omdraait en dan ben je het kwijt.

Als ik zwaar werk doe, bv een tuin verbouwen ofzo. Eet ik ook niet tot 12u, en ik begin dan vaal ook gewoon 7 of 8 u.
Alleen voor fietsritten langer dan 2 uur of extreem intensief eet ik in de ochtend.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38146
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 dec 2022 11:51

Warmte is net zo’n trigger als honger :-)

Na de feestdagen toch maar eens gaan proberen icm de bekende “eetregels” van suiker, extra’s, etc.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 dec 2022 12:09

Je test het gewoon, het is ook persoonlijk. Bij mij werkt het top!

Wat ik het lastigste blijf vinden is in tijden dat je intensief sport voor mij een 10 tot 12 uur per week.

pino
Forum-lid
Berichten: 3537
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 dec 2022 12:47

Schrap de alcohol
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4253
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 dec 2022 13:00

Oef….. het A-woord!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 dec 2022 13:37

wasbeer2006 schreef: 25 dec 2022 11:43 Let even op. IF is geen afval methode of dieet!
(Maar het kan er wel voor werken)

Ik doe het nu drie jaar. Om 12u pas eten en tot 20u
In de ochtend alleen water en zwarte koffie.

Als ik in het weekend fiets in de ochtend eet ik wel en ik ga ook wel eens een keer na 20u door bij een feestje of iets.
Wat mijn grote voordeel is, dat ik minder behoefte aan suiker heb en dat zorgt er weer wel voor dat ik makkelijker dingen kan laten staan.

Maar het grootste voordeel, ik voel me veel beter veel minder moe in de middag, waardoor ik minder eet. Je lichaam weet geen onderscheid te maken in moe of honger en dat is een gevaarlijke dikmaker. Een gevoel van moe is vaak ook een trigger naar suiker.
Let wel op dat je bv in de zomer na een avond fietsen de ochtend erop wel wat electrolyten neemt in je water bv. (liefst wel zonder zoetstoffen)

Wat bij mij ook belangrijk is, tijdens het fietsen van langere ritten echt voldoende, lees behoorlijk wat te eten echt wel die 80 tot 100 gram suiker.
Ik ben al heel lang van mening dat afvallen en/of vetverbranding dat je dat niet met een sport doet/oefent maar juist ernaast door bv IF.
Nu doe ik dat eerste al vanaf mijn twintigste toen nog werd gedacht dat het geen zin had.

Ja en die kids van mij kunnen het 5 minuten ijskoud nadouchen... dat schijnt ook heel goed te zijn. Mij lukt het niet......

@rob, ik ben het deels met je eens, maar zeker niet met het feit dat je niet moet starten met IF, juist wel, om van die suikerbehoefte af te komen. duurt drie/vier dagen dat je maag omdraait en dan ben je het kwijt.

Als ik zwaar werk doe, bv een tuin verbouwen ofzo. Eet ik ook niet tot 12u, en ik begin dan vaal ook gewoon 7 of 8 u.
Alleen voor fietsritten langer dan 2 uur of extreem intensief eet ik in de ochtend.
Pas na 12:00 eten,hoe laat begin je met werken dan?niet om 6.00 lijkt mij.Ik wordt dol in mijn kop als ik niet eet na het opstaan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 25 dec 2022 14:23

Ben ook gestopt met alcohol drinken vóór 12:00…Werkt heel verhelderend ;)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4253
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 dec 2022 14:38

Is nog een hele klus om tussen 12.00 en 20.00 aan je dag-dosering te komen 🥵

Plaats reactie