Bij mij liep de ketting al van het voorblad af toen ie nog op de montagestandaard stond, met de clutch ingeschakeld was dat probleem verholpen.
Dus wat voor achterderailleur heb je, een normale Ultegra of 105 wegderailleur gaat je probleem niet oplossen!
Kettinglijn te scheef?
Een cassette is een kleine 50mm breed, onderlinge afstand tussen tandwielen iets minder dan 5 mm.
Als iemand mij duidelijk kan maken wat 3mm in een verplaatsing van de kettinglijn uitmaakt (behalve bij beltdrives, singlespeeds, naafversnellingen en heel brede banden), heel graag!
Als iemand mij duidelijk kan maken wat 3mm in een verplaatsing van de kettinglijn uitmaakt (behalve bij beltdrives, singlespeeds, naafversnellingen en heel brede banden), heel graag!
Niet zijken maar reiden !
Ik begrijp je vraag niet helemaal geloof ik? Maar kijk naar eerste foto’s en je ziet wat 5mm totale offset doet.pino schreef: ↑24 aug 2021 15:09 Een cassette is een kleine 50mm breed, onderlinge afstand tussen tandwielen iets minder dan 5 mm.
Zoals je zegt, 5mm tussen 2 kransjes, is dus in dit geval een te scheve kettinglijn.
TS heeft een crank genomen met 2.5mm extra offset naar buiten. En een “oude” 130qr naaf, dus nog eens 2.5mm offset naar binnenkant. Bijelkaar dus 5mm verschil met “ideaal”. Tel daarbij op dat een 1x sowieso al een kritische kettinglijn geeft ,wordt het natuurlijk niet beter met nog eens 5mm
Dat is virtueel wat ts heeft gedaan. Door “modern” gravelspul op een oud crossframe te zetten.
De gearing of kettinglijn is virtueel een “tandje” naar binnen geschoven, van wat Shimano’s bedoeling was met de grx offset van 2.5 naar buiten. En de oude qr hub standaard van 130mm.
Ts zal dus op de 11 een minder schuine kettinglijn hebben, terwijl je in beide denkbeeldige driehoek/lijn dezelfde hoek verwacht.( Groot achter en klein achter zelfde kettinglijn)
De gearing of kettinglijn is virtueel een “tandje” naar binnen geschoven, van wat Shimano’s bedoeling was met de grx offset van 2.5 naar buiten. En de oude qr hub standaard van 130mm.
Ts zal dus op de 11 een minder schuine kettinglijn hebben, terwijl je in beide denkbeeldige driehoek/lijn dezelfde hoek verwacht.( Groot achter en klein achter zelfde kettinglijn)