Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 19:59

thestudent schreef: 08 jan 2021 19:21

Ik rijd altijd met een combinatie van parraffine wax / paraffine olie en PTFE poeder. En nee het is niet vloeibaar. En ja het functioneert wel. Kosten zijn nihil.
Uiteindelijk vloeit die olie vermoedelijk toch wel, en daar gaat het om bij een blijvende smering
Puur kaarsvet/paraffine werkt in ieder geval niet bevredigend, op de iets langere termijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2021 20:01

Nee_Nee schreef: 08 jan 2021 10:09 Denicol Chain Grease / Ketting Uitkookvet
€17,- euro voor een enorm blik waar je 10 jaar mee kunt doen.
Das echt het tegenovergestelde van wax. En man wat een vette boel krijg je dan. Dat willen wij fietsers juist voorkomen. Meer iets voor motoren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 20:05

Het smeert geweldig, maar er blijft teveel troep aan een open ketting hangen inderdaad.
Prima voor een fiets met kettingkast.
Herhaal dit niet onnodig

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2021 20:08

Keezx schreef: 08 jan 2021 19:59
thestudent schreef: 08 jan 2021 19:21

Ik rijd altijd met een combinatie van parraffine wax / paraffine olie en PTFE poeder. En nee het is niet vloeibaar. En ja het functioneert wel. Kosten zijn nihil.
Uiteindelijk vloeit die olie vermoedelijk toch wel, en daar gaat het om bij een blijvende smering
Puur kaarsvet/paraffine werkt in ieder geval niet bevredigend, op de iets langere termijn.
Klopt de bijenwas video hierboven komt de ketting er ook veel stijver uit. Dat is met alleen paraffine ook zo. Daar heb ik met deze mix nauwelijks last van. Ong 50ml olie ( de iets dikkere variant niet de dunne lampolie ) een flinke theelepel Ptfe poeder op 450g parraffin pellets. Ik hoef nauwelijks de schakels nog vrij te maken. Vlokken zijn er nog wel een beetje. De PTFE is ook een vorm van droogsmering.

Het grootste voordeel is dat dit in principe minder vuil aantrekt. Laatst was tijdens het modderige mtb ritje de ketting het schoonste onderdeel van mijn fiets. Het nadeel is dat je het een beetje bij moet houden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 20:21

Ik heb even gegoogeld op paraffine olie en dat spul kan ik online wel bestellen voor 6€ per liter.
In welke verhouding en hoe meng je dat met de paraffine?
M'n Action spray is op en ik zit even naar alternatieven te kijken , kan nog naar motorolie, maar liever niet.
Herhaal dit niet onnodig

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2021 20:27

Heb de post aangepast. Het is nog altijd vrij vast. Dus je moet hot waxen he. Maar er valt mee te experimenteren. Nog iets meer olie minder parraffine. Maar een vloeistof wordt het denk ik niet.

Ondertussen heb ik wel dus die veel te dure maar gratis gekregen absoluteblack liggen. En ik denk dat die claimen dat het minder vast is.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 21:45

Kaarsvet smelten en ketting dopen vind ik geen probleem.
Ik ga in ieder geval weer wat spullen bestellen
om wat nieuwe expirimentjes te doen...noodgedwongen wegens de winkelsluiting....
Mijn doel is ketting behandelen en dan een 500 -1000 km rijden, fiets meerdere keren afspuiten zonder nasmeren.
Nog een mogelijkheid:
https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oi ... gKxRPD_BwE
Verleidelijk om daar maar eens een litertje van te bestellen..
Bij 50 graden zou het iets dikker dan water zijn , en bij kamertemperatuur dik vloeibaar, ideaal
Herhaal dit niet onnodig

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 08 jan 2021 23:06

Waxen heb ik ook gedaan, 30 jaar geleden. Alles wat Keezx zegt: het werkt niet als het uit zichzelf niet bij gebruikstemperatuur vloeibaar is.

Overigens legde ik de ketting eerst in benzine om ze echt “droog” te krijgen. Daarna op de wax, verhitten en beetje bewegen. Eruit halen, uitdruppen en nog eens erin, bewegen, eruit en uitdruipen. Voor de huis tuin en keukenfiets is het okay, maar die heeft niemand meer.

Trouwens, wat thestudent zegt over stollen van vet op de koude ketting klopt niet. Vet heeft zo’n grote warmteinhoud en is in overmaat aanwezig en de stalen ketting heeft zo’n grote geleiding dat dat effect niet optreedt.

Hoe dan ook: teflonolie bevalt mij het best. Af en toe afvegen en opnieuw beetje olie erop. Als ie echt vies is in zo’n box met drie borstels en wat terpentine, dan in een box met benzine, drogen en teflonolie.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jan 2021 23:14

Welke teflonolie en waar te koop , eventueel?
Herhaal dit niet onnodig

stockie
Forum-lid

stockie 09 jan 2021 13:05

Hier zijn heel wat smeermiddelen objectief getest en zijn er uitgebreide testrapporten terug te vinden: https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/

Zet je er gezellig bij, lees de honderden pagina's en laat je verrassen door de werkelijke invloed van van verschillende smeermiddelen op het rendement en de levensduur van een ketting.
Stockie

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2021 15:05

Na elke rit je ketting kuisen/smeren met een WD 40 en direct afkuisen met een pluisvrije doek.
Geen idee of je ketting dan veel langer meegaat maar het wordt nooit een vettige knoeiboel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 09 jan 2021 18:16

Zonder wd40 met een katoenen lap gaat het ook prima. Paar druppeltjes naaimachineolie van de Hema en gaan.....

Even serieus, wat is de meerwaarde van bovenstaande ondernemingen?

Ik doe het dus zoals ik beschreef. En doe met een ketting zonder problemen een kilometer of 4000.
Behalve bij extreme regenachtige perioden.

Dus ik vraag me echt af wat het jullie oplevert.

Plaats reactie