Mijn allereerste echte rit was gelijk mijn eerste en enige echte call-of-shame.Woonde nog thuis dus mijn vader werd gebeld. Je had toen geen o6 telefoons ,dus ik vroeg bij mensen thuis waar ik langs kwam.
Mijn broer had een tweedehandsracefiets gekocht en deed daar niet veel mee. Dus ik heb de grijze Peugeot ,van hem overgekocht. (zo rond 1983) en mijn eerste echte rit was gelijk een km of 80.
Geen buienrader en dus op de gok qua weer. Trouwens ook geen kilometer(afstand) teller. Ik heb wel eens aan een brommer gevraagd om even naast me te rijden,om te kunnen inschatten, hoe hard ik nu ongeveer reed.
Het waaide echt toen keihard en ook er ook totaal geen rekening
mee gehouden ...dat je beter eerst tegen de wind kan rijden en dan later de wind deels in de rug.Zeker hier in het platte (immer waaidende) Friesland.
Van schakelen had ik ook geen verstand en een veel te zwaar verzet geschakeld.
Voor de wind vloog ik waarschijnlijk over de weg,maar toen halverwege ...alles tegen de verwoestende wind. Was wel een dikke 6-7.
Ik werd zodoende doodop de laatste 20km van huis en was al eens languit gaan liggen uitrusten in een berm. (ook dat zware verzet was oerend dom,bleef ik maar stug volhouden)Een km of wat later blokkeerde ik volkomen en viel gewoon stil.Ik wou afstappen en zakte gelijk door mijn knieen. Ik kon gewoon niet meer staan en dus maar gebeld naar huis om me op te laten halen.
Gelijk toen een paar zeer goede lessen gehad, die ik nog steeds(een jaar of 37 later nu) toepas.
1 Bij lange rit eerste wind tegen
2 Bij lange rit en zware wind tegen, altijd een licht verzet.
3Bij een lange rit,meerdere korte rustperiodes en goed blijven eten en drinken.
4 Nooit meer een te zwaar verzet gebruiken.. als je tenminste wil dat je knieen niet meer "blokkeren".
5 Niet indruk willen maken op een ander......door veel te hard te fietsen(eigenlijk dus boven je kunnen).
Daarna nooit meer een echte call-of-shame gehad...... tot de dag van vandaag.
Een "talent"zal ik nooit worden,
95% fietst harder op een racefiets dan ik doe. Iedereen fiets me voorbij. Mijn gemiddeldes zijn al zoń 37 jaar 22km per uur.Zo hard reed de brommer naast me in 1987 en zo hard geeft mijn km teller nu aan in 2020.