l/R power niet in balans
-
- Forum-lid
Ik lees hier toch verdienstelijke pogingen die het proberen waard zijn. Zal zo ongeveer hetzelfde zijn als wat medisch geschoolden in eerste instantie zullen aanraden.
Ja jij weet precies wat mijn achtergronden zijn Jans. Maar zoals Dwangarbeider zegt, met een gezond IQ, veel lezen en logisch nadenken kom je heel ver.
- Globeskater1983
- Forum-lid
Hier een grote disbalans als ik ga duwen en trekken aan mijn pedalen. Met alleen duwen dus minder efficient fietsen is het meer in balans en heb ik minder fysieke klachten. Bij mij komt het doordat ik uitval aan beide benen heb gehad en mijn rechterbeen is niet volledig hersteld. Ik fiets dus officieel minder efficient maar voor mijn lijf is dat het meest efficient..
ik heb n.a.v. lage rugklachten ook een disbalans. Links is een beetje een puddingbeen geworden. Ik ben naast core stability (wat overal goed voor is denk ik) links gaan bijtrainen met als resultaat dat het wel sterker is geworden. Nooit op een powermeter gemeten, maar de spiermassa is links wel toegenomen t.o.v. rechts.
(Allemaal op advies van de sportarts en onder de bezielende leiding van een sportfysio). Of het helemaal 50/50 is...geen idee, maar voor mij heeft het gewerkt
(Allemaal op advies van de sportarts en onder de bezielende leiding van een sportfysio). Of het helemaal 50/50 is...geen idee, maar voor mij heeft het gewerkt
Laatst gewijzigd door bever op 09 apr 2025 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee Nuitkor dat weet ik dus niet, maar ik weet wel wat mijn achtergrond is. En ik weet ook dat ik kan doen wat ik wil, maar het probleem verdwijnt niet en mijn linkerbeen zal nooit gelijk aan mijn rechterbeen worden. Gezien de reacties, ben ik niet de enige.
-
- Forum-lid
Jans, maar jij hebt waarschijnlijk al het hele medische traject doorlopen om voor jezelf te concluderen dat je probleem niet echt te verhelpen is.
Dat is een heel verschil met iemand die pas nu begint te zoeken naar een oplossing voor het probleem.
Die kan misschien juist wel goed geholpen zijn met de voor de hand liggende dingetjes.
Dat is een heel verschil met iemand die pas nu begint te zoeken naar een oplossing voor het probleem.
Die kan misschien juist wel goed geholpen zijn met de voor de hand liggende dingetjes.
Ik zou persoonlijk van een verschilletje < 10% op zich totaal niet wakker liggen, dat is gewoon een aanpassing van de efficiente machine aan de gevraagde inspanningen met de kleine asymmetrien die er vrijwel altijd zijn.
Is het > 10% , dan kan je je eens af gaan vragen of er een duidelijk aanwijsbare reden is.
Van getalletjes moet je je nooit teveel aantrekken, dat is een ziekte van deze tijd,
Hoe meer cijfertjes, hoe meer irrelevante gedachten bij mensen/hypochonders opkomen.
Is het > 10% , dan kan je je eens af gaan vragen of er een duidelijk aanwijsbare reden is.
Van getalletjes moet je je nooit teveel aantrekken, dat is een ziekte van deze tijd,
Hoe meer cijfertjes, hoe meer irrelevante gedachten bij mensen/hypochonders opkomen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat zou opgaan als er geen nadelige effecten van te voelen zijn. Dan zou ik er ook niet van wakker liggen.
Als na een rit altijd hetzelfde been verzuurd is (en het ligt aan die onbalans) zou ik toch eens verder kijken. (voor hetzelfde geld ligt het niet aan die onbalans maar aan een geknelde liesslagader of nog iets anders)
Cadans oefeningen en wat core-werk zijn dingen die geen kwaad kunnen, baat het niet, schaadt het niet. Na een maandje nog geen verbetering dan kun je dat al afvinken bij de sportarts (als je nu een afspraak maakt, is de kans groot dat je al langer moet wachten dan die maand, zo is die maand niet verloren)
Als na een rit altijd hetzelfde been verzuurd is (en het ligt aan die onbalans) zou ik toch eens verder kijken. (voor hetzelfde geld ligt het niet aan die onbalans maar aan een geknelde liesslagader of nog iets anders)
Cadans oefeningen en wat core-werk zijn dingen die geen kwaad kunnen, baat het niet, schaadt het niet. Na een maandje nog geen verbetering dan kun je dat al afvinken bij de sportarts (als je nu een afspraak maakt, is de kans groot dat je al langer moet wachten dan die maand, zo is die maand niet verloren)

Maar een maand is wel vrij kort om een significant verschil te zien. Eigenlijk moet core gewoon een vaste routine zijn. Vaak wordt het pas gebruikt bij blessures en daarna stopt de training weer.TL@ schreef: ↑09 dec 2020 20:29 Dat zou opgaan als er geen nadelige effecten van te voelen zijn. Dan zou ik er ook niet van wakker liggen.
Wat ik mij trouwens afvraag. Is een 55/45 verhouding ook 10% verschil?
Rekenkundig heb je gelijk, maar de vraag is of dat oo beter is. Het lijkt me vooral krampachtiger en minder evenwichtig. Vandaar dat het advies om op souplesse te trainen IMO het belangrijkste is. Het is echt trainbaar is mijn ervaring.
Tx allen voor de feedback. Ik heb een rugprobleem dat blijvend is. Hierdoor compenseer ik met links (core en been) waardoor de rechterkant instabiel wordt. Core oefeningen doe ik en zijn ook nodig maar door de rug blijf ik scheef trekken. Dokter, osteo en fysio doe ik allemaal. Ik heb onlangs nog een bikefit gedaan waabij een groot verschil in zitvlakdruk werd geneutraliseerd. Voorlopig brengt dit geen wijzigingen in de verzuring.
Verschil in vermogen gaat naar de 60/40 bij gewoon fietsen (2w/kg). bij hogere wattages vreemd genoeg 50/50.
Mijn grootste issue is dat mijn linkerbeen enorm verzuurt na zware ritten. Ik vind dat raar omdat bij de hogere wattages de verhouding gelijk is. Ik begrijp niet waarom mijn rechterbeen dan relatief ok is..
Verschil in vermogen gaat naar de 60/40 bij gewoon fietsen (2w/kg). bij hogere wattages vreemd genoeg 50/50.
Mijn grootste issue is dat mijn linkerbeen enorm verzuurt na zware ritten. Ik vind dat raar omdat bij de hogere wattages de verhouding gelijk is. Ik begrijp niet waarom mijn rechterbeen dan relatief ok is..