Lengte Crank 172,5 of 175 mm merkbaar?
Ik ben twee maanden geleden van een compact met 175mm cranks overgestapt naar een ander crankstel met 172,5mm cranklengte. Vertanding identiek.
Als ik zo objectief mogelijk probeer te kijken, dan merk ik geen verschil. Het lijkt (met nadruk op lijkt) erop dat mijn topsnelheid 1 of 2 km gedaald is en ik iets meer moeite heb bergop.
Keutenberg, Cauberg, Dode man, Camerig, Loorberg kom ik echter nog prima boven en daar heb ik niet de indruk dat er verschil is. Áls ik verschil zie in de metingen, dan heb ik eerder gedacht dat wind en vermoeidheid een veel grotere rol speelden dan de 2,5mm kortere cranks.
Als ik zo objectief mogelijk probeer te kijken, dan merk ik geen verschil. Het lijkt (met nadruk op lijkt) erop dat mijn topsnelheid 1 of 2 km gedaald is en ik iets meer moeite heb bergop.
Keutenberg, Cauberg, Dode man, Camerig, Loorberg kom ik echter nog prima boven en daar heb ik niet de indruk dat er verschil is. Áls ik verschil zie in de metingen, dan heb ik eerder gedacht dat wind en vermoeidheid een veel grotere rol speelden dan de 2,5mm kortere cranks.
Dogma F
Per definitie is de cranklengte maar 1 schakeltje in de overbrenging van voet naar achterwiel en meer niet.
Je moet de vraag stellen, bij welke cranklengte werken de beenspieren in de biomechanisch het meest gunstige gebied...
Je moet de vraag stellen, bij welke cranklengte werken de beenspieren in de biomechanisch het meest gunstige gebied...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
2,5mm ? Echt niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 07 aug 2011 22:53
- Locatie: Leiden
- Contact
Dank voor jullie antwoorden. Algemene conclusie: verschil niet merkbaar, zit vooral tussen de oren.
Het is de liefde voor de fiets!
Ik ben zelf op mijn gravelbike en mijn racefiets van een 175mm crank naar een 170mm crank gegaan en vind het een behoorlijk verschil!
Ben 1,88m lang met lange benen, dus de (oude) theorie zegt dat je dan een lange crank moet hebben.
Maar ik trap nog veel soepeler met de 170mm crank. Rijdt altijd al met een hoge cadans, maar die is nu nog hoger komen te liggen.
Verschil van 2,5mm merk je niet echt maar 5mm of meer is zeker een groot verschil.
Ben 1,88m lang met lange benen, dus de (oude) theorie zegt dat je dan een lange crank moet hebben.
Maar ik trap nog veel soepeler met de 170mm crank. Rijdt altijd al met een hoge cadans, maar die is nu nog hoger komen te liggen.
Verschil van 2,5mm merk je niet echt maar 5mm of meer is zeker een groot verschil.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14499
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ga overstappen van 175 naar 165. Om te proberen. Ben benieuwd hoe het gaat voelen.
Crank had al binnen moeten zijn.
Crank had al binnen moeten zijn.
Het vreemde in het hele cranklengte verhaal is dat de grootste variatie die commercieel* wordt aangeboden 5mm is, terwijl zo'n beetje alle andere maten op een fiets significant meer verschillen. Ook de positie van een schoenplaatje kan veel meer naar voren en achteren schuiven dan die 5mm (10mm diameter). Dat gezegd hebbende leveren kortere cranks voor mij als triatleet een significant voordeel. Door de kortere lengte kan ik effectief met een horizontaler bovenlichaam rijden omdat de heuphoek minder krap is.
- De totale diameter is 5mm kleiner
- Het zadel moet 2.5mm omhoog
Effectief win je dus 7.5mm aan "slag" van je knie.
* Ja, cranks van 165mm of 180mm zijn te krijgen, maar worden vaak niet standaard op fietsen geleverd tenzij je naar kleine dames fietsen gaat.
- De totale diameter is 5mm kleiner
- Het zadel moet 2.5mm omhoog
Effectief win je dus 7.5mm aan "slag" van je knie.
* Ja, cranks van 165mm of 180mm zijn te krijgen, maar worden vaak niet standaard op fietsen geleverd tenzij je naar kleine dames fietsen gaat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14499
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat kwam dus uit mijn fietsmeting kortere crank voor mijn heuphoek en omdat ik redelijk licht kan draaien is het dan heel efficient. Op de MTB blijf ik 175 rijden.
Ik win dus effectief 2cm in heuphoek dat is ook het idee erachter.
Goede nieuws is dat je een 172,5 crank zo verkoopt op MP en de meerprijs voor wisselen dus heel klein is.
Geen idee of het me gaat bevallen of iets ertussen moet hebben, bewust 165mm genomen, als het later 170mm beter zou zijn prima koop ik die wel.
Ik win dus effectief 2cm in heuphoek dat is ook het idee erachter.
Goede nieuws is dat je een 172,5 crank zo verkoopt op MP en de meerprijs voor wisselen dus heel klein is.
Geen idee of het me gaat bevallen of iets ertussen moet hebben, bewust 165mm genomen, als het later 170mm beter zou zijn prima koop ik die wel.
Volgens mij tel je ergens een keer 2,5mm dubbel


Het lijkt mij ook wel geinig om eens 155mm crankjes op bv mn commuter te zetten, gewoon omdat het kan.

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14499
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
2,5mm x 2 he! Voor je heuphoek. Nog niet veel ben ik het mee eens