Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 apr 2020 08:52

Vreemd bij mijn edge 800 van 5 jaar oud duurt het laden van een route ook seconden.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2020 09:12

havana schreef: 25 apr 2020 08:38
De Bolt heb ik overwogen maar is op elk punt inferieur aan de 530 (
Nou.... dat de 530 onder de streep een beter apparaat is ben ik wel met je eens, toch zijn er best zaken waarin de Bolt beter is

- overpompen van routes gaat veel handiger, zonder allerlei vage IQ apps
- lijntje volgen zonder aanwijzingen doet de Bolt beter, ook bij lussen/dubbele stukken
- 6 datavelden op het kaartscherm (Garmin max 2)
- instellen van de datavelden via de app is briljant
- livetracking werkt beter
Die iQ-apps zijn niet vaag, installeren gaat vlot en dingen werken ook gewoon goed (ik gebruik Komoot en Strava)

Lijntje volgens zonder aanwijzingen doet de 530 ook goed, lussen zijn een paar updates terug ook fatsoenlijk ingevoerd (was vroeger inderdaad een probleem), er komt een dikkere pijl over de je route zodat je weet welke richting uit.

Die 2 datavelden kan inderdaad een probleem zijn (als zijn er weer custom-data velden beschikbaar in de Garmin "app-store", die zijn het toch meestal net niet (en wordt dan allemaal erg klein want er komt niet meer plaats voor de extra data)

Het gebrek aan een deftige app om alles in te stellen, is inderdaad wel een minpunt (al is dat enkel maar tijdens het stellen, na de eerste setup heb je die app nooit meer nodig)

Live tracking werkt bij Wahoo ook soms niet (even vaak als bij Garmin) wanneer ze beiden werken, is die van Garmin overzichtelijker voor moeder-de-vrouw.
Wanneer ze geen van beiden werken, tja dan zijn ze beiden hopeloos.
Blijkbaar ligt het aan de telefoon, iets met de de Bluetooth en energie-instellingen.
Sinds mijn Nokia naar Android 10 is gegaan (en ik een volledige reset heb gedaan, toestel gekocht met Android 8, eerste reset sindsdien) heb ik geen enkel probleem meer gehad. Garmin blijft mooi gekoppeld en live-track werkt altijd, ook na een koffiestop.

Moest ik het ding niet nodig hebben voor navigatie, zou de Bolt wel degelijk een kanshebber zijn (maar vooral door de prijs en ondanks de matige bouwkwaliteit)
Verschillende clubgenoten hebben een Bolt en ze zijn daar allemaal erg tevreden van.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2020 09:29

NuitKor schreef: 25 apr 2020 08:52 Vreemd bij mijn edge 800 van 5 jaar oud duurt het laden van een route ook seconden.
Met of zonder aanwijzingen, dat is het grote verschil...

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 25 apr 2020 09:46

havana schreef: 25 apr 2020 08:38
De Bolt heb ik overwogen maar is op elk punt inferieur aan de 530 (
Nou.... dat de 530 onder de streep een beter apparaat is ben ik wel met je eens, toch zijn er best zaken waarin de Bolt beter is

- overpompen van routes gaat veel handiger, zonder allerlei vage IQ apps
- lijntje volgen zonder aanwijzingen doet de Bolt beter, ook bij lussen/dubbele stukken
- 6 datavelden op het kaartscherm (Garmin max 2)
- instellen van de datavelden via de app is briljant
- livetracking werkt beter
Kleine correctie ;) , zie dat me al iemand voor was :lol:

- Overpompen routes gaat via GCM de app van Garmin zonder enige moeite.
- datavelden op kaartscherm is een IQ app voor, 4 velden mogelijk geloof zelfs meer maar de leesbaarheid / overzicht wordt dan wel minder - wat overigens ook op de bolt zo is.
- Datavelden heb ik niet die vreselijke App voor nodig, ik vind dat een onding, druk op het dataveld een paar seconden en kan dat kiezen na believen. Door de enorme mogelijkheden is het soms wel zoeken.
- Live Track zijn inderdaad meerdere klachten over, moet zeggen bij mij werkt het tot nu toe best goed.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 apr 2020 09:50

havana schreef: 25 apr 2020 09:29
NuitKor schreef: 25 apr 2020 08:52 Vreemd bij mijn edge 800 van 5 jaar oud duurt het laden van een route ook seconden.
Met of zonder aanwijzingen, dat is het grote verschil...
Ik doe altijd zonder aanwijzingen, omdat ik anders toch allemaal afslagen mis omdat ik niet oplet.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2020 09:51

Logisch dat ie dan snel laadt, want dan berekent ie niks, maar plot ie alleen maar een lijntje...

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 25 apr 2020 09:53

Hanz Bé schreef: 25 apr 2020 08:45 En wat denk je van de snelheid van route laden. Als ik lees over minuten bij een 530.... Dat zijn seconden bij een Wahoo!
Het laden duurt even maar je kunt direct vertrekken omdat het eerste stuk van de route direct beschikbaar is, en tijdens het rijden wordt dan de volledige route geladen imho een non-issue.

Is ook logisch dat het langer duurt daar de 530/830 echte navigatie systemen zijn en de Bolt niet.

Lijk wel een Garmin fanboy hahaha, maar we moeten wel bij de feiten blijven ;)
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 apr 2020 10:11

havana schreef: 25 apr 2020 09:51 Logisch dat ie dan snel laadt, want dan berekent ie niks, maar plot ie alleen maar een lijntje...
Win win dus :winkthumb:

Heb wahoo bolt 2 ritten gehad en direct weer verkocht. Navigatie was een drama tov Garmin. Door zwart wit kan je je amper oriënteren op de kaart. Bij uitzoomen vallen de meeste wegen weg. Lijn volgen prima, maar in onbekend gebied moet je er niet van af wijken.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 apr 2020 10:43

NuitKor schreef: 25 apr 2020 10:11
Heb wahoo bolt 2 ritten gehad en direct weer verkocht. Navigatie was een drama tov Garmin. Door zwart wit kan je je amper oriënteren op de kaart. Bij uitzoomen vallen de meeste wegen weg. Lijn volgen prima, maar in onbekend gebied moet je er niet van af wijken.
Hier heb ik dus echt nooit problemen mee. Kan me door uitzoomen dan prima oriënteren. Ook in onbekend gebied.

En wat betreft de duidelijkheid van lijn, kaart e.d. Ik heb al eens eerder in een topic geschreven dat als wij met een groep een route rijden (weet je nog wel, oudje.....) ik als Wahoo rijder erg vaak verkeerd rijdende Garmin rijders moet corrigeren.

Maar zoals met veel dingen, “personal preference” weegt zwaar ;)

Danny091283
Forum-lid

Danny091283 25 apr 2020 10:58

Als ik dit allemaal zo lees en heb wat reviews bekeken dan is een nieuwe 830 ook echt een stap vooruit tov mijn 820. Ik zou er dan ook geen nieuwe sensoren voor hoeven te kopen.
Weten jullie of hij stabieler is qua connectie met zijn sensoren en ook de hoogte meters pakt dan de 820?

Ik heb met de 820 eens gehad in Duitsland (Gronau) dat hij niet terug naar Enschede kon navigeren en maar op 50% qua route creëren bleef staan.

Hoe snel is de 830 met zelf een route creëren als ik zelf afstand en windrichting kies? Bedoel noord, west, zuid en oost en dan hem zelf eens een leuke route laat creëren?

Ik las in een reactie dat iemand een powermeter meer gebruikt dan een snelheidssensor. Wat voegt een power meter nog extra toe tov fietsen op hartslag?

Ik fiets meer op hartslag in combinatie met de afstand/route die ik wil fietsen. Ook is het afhankelijk van hoe ik me die dag voel.
Van de week ben ik rustig vertrokken (sensor werkte toen nog niet en zat te kutten) en ben het laatste uur fietsen in mijn d2 gaan zitten volgens Garmin en kwam moe en voldaan thuis.
Ik ben meer iemand die gewoon zijn rondjes rijd en geen specifieke training doet, misschien dat ik dat wel zou moeten doen. Ik weet niet of bijvoorbeeld een interval makkelijk te programmeren is?

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2020 14:22

Is het echt (ik heb de 530 omdat ik het touchscreen geen 100€ waard vind)

Sensoren moet je niet nieuw kopen, ook niet als je voor een ander merk gps gaat. Ze zijn allemaal ANT-compatibel

Naar huis navigeren gaat redelijk snel, minder dan een minuut voor 50-70km

Je wil geen enkel gps een willekeurige route laten berekenen, die gaan altijd teveel grote steenwegen nemen. Plan gewoon op voorhand een route met Komoot (of Strava of ...) en laad die. Zal altijd mooier zijn.

Powermeter is om gerichter te trainen en/of beter te pacen in een lange rit. Ik vind het zijn geld absoluut meer dan waard (mijn eerste was een Stages, left-only, die was 600-700€ toen) Is meer 'bang-for-buck' dan eerder welke andere upgrade aan je fiets.

Interval trainingen zijn makkelijk te programmeren in de Garmin (ook in je 820)
Persoonlijk vind ik intervallen makkelijker om binnen op de smarttrainer te doen.
Afbeelding

Danny091283
Forum-lid

Danny091283 25 apr 2020 18:04

Hoe bedoel je met een power meter kun je beter te pacen op een lange rit?

Ik heb geen smarttrainer, ik heb er wel eens naar gekeken, maar ik heb er de ruimte niet voor, helaas.
Anders kan ik veel beter door de winter komen. Elk voorjaar opnieuw opbouwen om weer op mijn oude niveau te komen is best frustrerend.

Heb jij enig idee welke gps je moet pakken voor de Garmin? Ik heb een route gereden die ik via Strava had gemaakt, maar op een gegeven moment vertelde hij me niet meer waar ik moest afslaan en daardoor raakte ik mijn koers kwijt.
Op een stuktussen Ermelo en Harderwijk fietste ik plots door het bos op de map ipv kaart. Toen ik van de standaard gps af ging en naar de Galileo ging, was hij al nauwkeuriger.

Plaats reactie