Dat ben ik maar deels met je eens. In het geval van dure fietsen wel. Maar aan de onderkant juist niet. Die instapfietsen kosten langzaamaan ook steeds meer. Want het schuift toch gewoon een stukje mee met de dure modellen.uninvitedguest schreef: ↑02 mar 2020 15:02 Uiteindelijk doen we het als consument natuurlijk ook zelf. Zolang we gek genoeg blijven om zoveel geld uit te blijven geven voor een fiets en aanverwante artikelen, is er een markt voor en wordt deze dus bediend. Andersom gezegd, wanneer we deze (extreem) dure fietsen etc. allemaal links laten liggen, verdwijnen ze vanzelf.
Beter voorbeeld. Kosten deelname aan toertochten (geldt ook voor hardloopevents, trailrunning, obstacle runs). Dat gaat allemaal al heel snel naar 20 tot 85 euro. Voor iets wat een tiental jaren geleden op een prijsniveau van, zeg, 5 tot 40 euro lag (40 euro voor de grote amstel gold race of limburgs mooiste oid).
Dan kan je zeggen, zolang het uitverkocht raakt is er vraag naar en dus is het gerechtvaardigd. Dat is waar, maar als het onderaan de markt ten kostte gaat van de kleine prijzen... ga je dus ook aan de "onderkant" van de maatschappij ten kostte van participatie zitten. Dat klinkt ver gezocht, zeker in een relatief dure hobby als racefietsen. En nee, je hoeft niet mee te doen aan toertochten en toch te kunnen fietsen. Je hoeft geen nieuwe instapper van 1500 euro te kopen, je kunt ook een 2e handsje van 500 euro kopen. Maar op 1 of andere manier maak je de kloof om mee te doen, en het gevoel/signaal dat het afgeeft, steeds groter.
Gelukkig is het niet zo erg als in New York bijvoorbeeld, waar je voor een grand fondo (of new york marathon) een 300 dollar of meer mag neertellen.