Full Carbon of carbon met alu velgrand
Ik heb 50mm velgen en bij 5 beaufort houdt het toch op. Vooral bij zijwind. Als je huizen, struiken, ... passeert moet je echt wel aandachtig zijn. Met m'n 35mm velgen geen enkel probleem. Ik zou ook niet voorbij 50 gaan. Qua look scheelt dat toch niet zo veel.
Ik heb een seizoen lang met 60mm wielen gereden (Roval CLX 60) bij een gewicht van 64kg of zo... nooit wielen moeten wisselen omdat het omwille van de wind gevaarlijk werd. En dat zowel in Vlaanderen als in de Ardennen en het hooggebergte.
Nu rijdt m'n zoon ermee rond (die is nog iets lichter
).
Nu rijdt m'n zoon ermee rond (die is nog iets lichter

Als je een lichtgewicht bent, moet je wel kunnen sturen bij 60mm en hoger en zijwind.
Bij ons in de club rijdt er iemand van 50-55kg met 88mm velgen, Heeft geen andere wielen en rijdt altijd met die 88mm rond. Ook met hevige zijwind gaat dat voor hem altijd goed (zelfs op het kantje achteraan de waaier)
Er zijn er anderen die met 50mm wielen al last hebben van een beetje wind.
Het hangt af van hoe je zelf op de fiets zit en hoe goed je kan sturen.
Bij ons in de club rijdt er iemand van 50-55kg met 88mm velgen, Heeft geen andere wielen en rijdt altijd met die 88mm rond. Ook met hevige zijwind gaat dat voor hem altijd goed (zelfs op het kantje achteraan de waaier)
Er zijn er anderen die met 50mm wielen al last hebben van een beetje wind.
Het hangt af van hoe je zelf op de fiets zit en hoe goed je kan sturen.

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14523
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het frame en houding hebben ook heel veel invloed. Ik weet nog dat ik met dezelfde wielen van een relatief slanke cube litening naar een foil ging, daarmee voelde je veel meer wind.
En dan valt een foil nog mee, sommige van de huidige aero fietsen als Trek en Cannondale hebben nog een veel groter oppervlak, dat speelt ook mee.
En dan valt een foil nog mee, sommige van de huidige aero fietsen als Trek en Cannondale hebben nog een veel groter oppervlak, dat speelt ook mee.
Het zit hem ook vooral in de vlagerigheid van de wind. Constante zijwind gaat prima, maar als er windvlagen van 60+ km/u bijzitten is het niet meer leuk (tenzij ze van achteren komen).
Ik weeg 67 kilo, en rijd op een scott foil met 60mm velgen, in het afgelopen jaar heb ik 1x een ritje afgebroken vanwege de wind en 1x een lager voorwiel meegepakt bij windstoten boven de 60km per uur, dat ging prima.
Ik weeg 67 kilo, en rijd op een scott foil met 60mm velgen, in het afgelopen jaar heb ik 1x een ritje afgebroken vanwege de wind en 1x een lager voorwiel meegepakt bij windstoten boven de 60km per uur, dat ging prima.
Meegenomen? Past dat lager wiel in je zadeltasje of toch in je zak van je shirt?vermeulen schreef: ↑19 dec 2019 16:00 Het zit hem ook vooral in de vlagerigheid van de wind. Constante zijwind gaat prima, maar als er windvlagen van 60+ km/u bijzitten is het niet meer leuk (tenzij ze van achteren komen).
Ik weeg 67 kilo, en rijd op een scott foil met 60mm velgen, in het afgelopen jaar heb ik 1x een ritje afgebroken vanwege de wind en 1x een lager voorwiel meegepakt bij windstoten boven de 60km per uur, dat ging prima.
Ik houd hem in mijn hand naast het voorwiel, aan de kant waar de wind vandaan komt, zodat de windvlaag niet bij mijn voorwiel komt.Djemz schreef: ↑19 dec 2019 21:26Meegenomen? Past dat lager wiel in je zadeltasje of toch in je zak van je shirt?vermeulen schreef: ↑19 dec 2019 16:00 Het zit hem ook vooral in de vlagerigheid van de wind. Constante zijwind gaat prima, maar als er windvlagen van 60+ km/u bijzitten is het niet meer leuk (tenzij ze van achteren komen).
Ik weeg 67 kilo, en rijd op een scott foil met 60mm velgen, in het afgelopen jaar heb ik 1x een ritje afgebroken vanwege de wind en 1x een lager voorwiel meegepakt bij windstoten boven de 60km per uur, dat ging prima.
Ikzelf heb dan alu remrand/Carbon 50 mm. Maar voor mij zijn die looks dan weer niet belangrijk. Omdat ik het hele jaar in de meest smerige omstandigheden fiets (zoals deze periode bv) was het advies om een alu rand te nemen omdat een volcarbon kapot zou schuren door het smeer en zand tussen de remblokken. Geen idee hoe erg dat in de praktijk is. Maar ik ging maar even op het advies van de fietsemaker af. Die volcarbon set was voor hem wel meer omzet. (Zelfde merk/type).ypuh schreef: ↑18 dec 2019 15:26 Onlangs ook geupgrade van 45mm naar 58mm. Waar je bij 45mm nauwelijks hoeft op te letten, moet je bij 58/60mm dus wel echt even je stuur goed vasthouden. Tot 4bft gaat het m.i. wel prima. Daarboven heb ik geen prestatie ambities meer en pak ik gewoon m'n winterfiets.
+1 voor full carbon, is gewoon vele malen mooier en je koopt zulke wielen voor de looks. Als je voor een alu remrand gaat dan kun je qua looks net zo goed voor een mooie lage set gaan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Denk dat ik je FM gelijk moet geven. Alu slijt ook een factor 5 sneller in de viezigheid, maar daarbij heb ik niet het idee dat je de boel kapotremt zoals je bij carbon wel kunt doen.RVV schreef: ↑20 dec 2019 14:47 Ikzelf heb dan alu remrand/Carbon 50 mm. Maar voor mij zijn die looks dan weer niet belangrijk. Omdat ik het hele jaar in de meest smerige omstandigheden fiets (zoals deze periode bv) was het advies om een alu rand te nemen omdat een volcarbon kapot zou schuren door het smeer en zand tussen de remblokken. Geen idee hoe erg dat in de praktijk is. Maar ik ging maar even op het advies van de fietsemaker af. Die volcarbon set was voor hem wel meer omzet. (Zelfde merk/type).
Ik rij in deze maanden gewoon op mijn stalen vakantiefiets en spaar m'n carbon wieletjes voor de drogere dagen. Als ik het hele jaar door op 1 fiets zou rijden zou ik voor alu gaan.