Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

(gravel)fiets van €1500

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 08 dec 2019 23:01

exfietskoerier schreef: 08 dec 2019 20:41 Daarnaast ook op de Scott Speedster 10 Disc gezeten, en die beviel me wel eigenlijk. Voelde een stuk sneller aan dan de Cube.
Ik heb een Cube Nuroad en ik vind deze op de weg ook een stuk minder snel aanvoelen dan mijn (endurance) racer. Offroad helemaal prima, maar als je meer een allround fiets zoekt met een redelijke nadruk op asfalt zou ik de Cube niet direct adviseren. Het verschil zit hem naar mijn idee enerzijds in de geometrie (vooral de balhoofdhoek) en het gewicht. Ik heb geen ervaring met andere gravelfietsen (buiten de showroom) en er zullen er vast zijn die levendiger aanvoelen, maar als je het offroad gebeuren beperkt tot de meer eenvoudige paden dan zou ik neigen naar een endurance racer waar bredere banden inpassen.

De Scott die je gereden hebt is er zo 1, maar je zou de gravelvarianten van Scott ook kunnen overwegen. Daar kunnen bredere banden in maar hebben wel nagenoeg (of helemaal, dat weet ik zo niet) dezelfde geometrie.

In het prijssegment waar je zoekt zit je wel snel op redelijk zware fietsen. Ik zou daar ook goed op letten. Een endurance racer zou maar zo een kilootje lichter kunnen zijn dan b.v. een Trek Checkpoint die hier voorbij kwam. Dat ga je ook wel voelen. En tenslotte zou ik, als de nadruk op de weg ligt, zeker voor een compact kiezen i.p.v. een 1x aandrijving.

exfietskoerier
Forum-lid

exfietskoerier 08 dec 2019 23:17

klaastuin schreef: 08 dec 2019 23:01
De Scott die je gereden hebt is er zo 1, maar je zou de gravelvarianten van Scott ook kunnen overwegen. Daar kunnen bredere banden in maar hebben wel nagenoeg (of helemaal, dat weet ik zo niet) dezelfde geometrie.

In het prijssegment waar je zoekt zit je wel snel op redelijk zware fietsen. Ik zou daar ook goed op letten. Een endurance racer zou maar zo een kilootje lichter kunnen zijn dan b.v. een Trek Checkpoint die hier voorbij kwam. Dat ga je ook wel voelen. En tenslotte zou ik, als de nadruk op de weg ligt, zeker voor een compact kiezen i.p.v. een 1x aandrijving.
ik heb de specs van de Scott 10 en de Scott 10 gravel naast elkaar gehad, en volgens mij is echt het enige verschil de 105 groep tegen de GRX groep , maar de gravel kost wel €450 meer, dat lijkt me het niet waard, of wel? Dus frame enzo allemaal identiek inderdaad.

gewicht zal ik inderdaad op letten :D en 1x heb ik eigenlijk niet echt overwogen

Plaats reactie