Nieuwe fiets, van triple naar compact
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Ik mis het 3e blad voor eigenlijk ook niet met een 50/34. Wel moet ik nu wat vaker een cassette wisselen als ik de heuvels/bergen in ga. De stappen bij een 11-28 of 11-32 vind ik te groot voor de dagelijkse ritten door de polder. Zeker als je in een groep rijdt bepaal je niet altijd zelf het tempo en zit je wel eens tussen 2 tandjes in. Rij in NL daarom meestal met een 11-23 of 12-25 cassette. In Limburg kom je daar ook wel mee boven.
Je laatste zin biedt alleen houvast voor jezelf. Een ander, wiens capaciteiten je niet kent, kan daar helemaal niets mee. Dat besef lijkt, bij velen, maar niet door te dringen.
Dat zou je denken, ik vervang echter niet vaker mijn cassette met de compact dan ik voordien deed met de triple. De ketting is ook niet echt sneller versleten. Op de triple reed ik bijna altijd op het middenbald en bij de compact is het steeds het buitenblad (in vlak Vlaanderen, in de Ardennen en echte bergen natuurlijk niet)

Welke verzetten heb je nu op je triple?
Als je je huidige verzetten in een tabel zet of een verzettencalculator gebruikt, dan kun je daar mee aan de slag en exact-precies uitrekenen welke cassette je nodig hebt op je nieuwe 2x11 fiets.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt van 3x10 naar 2x11 en heb er wat aan zitten rekenen. Je merkt er in de praktijk helemaal niets van, maar ik heb wel eerst mijn rekenwerk gedaan om uit te tellen wat voor mij geschikt was.
Uitspraken als 'Met dat verzet kom je in de XYZ-heuvels en de ABC-bergen wel boven" zeggen niet zoveel. Althans niet over jou.
Als je je huidige verzetten in een tabel zet of een verzettencalculator gebruikt, dan kun je daar mee aan de slag en exact-precies uitrekenen welke cassette je nodig hebt op je nieuwe 2x11 fiets.
Ik ben twee jaar geleden overgestapt van 3x10 naar 2x11 en heb er wat aan zitten rekenen. Je merkt er in de praktijk helemaal niets van, maar ik heb wel eerst mijn rekenwerk gedaan om uit te tellen wat voor mij geschikt was.
Uitspraken als 'Met dat verzet kom je in de XYZ-heuvels en de ABC-bergen wel boven" zeggen niet zoveel. Althans niet over jou.
Ik vind het een stuk minder gedoe met een compact dan met die ouderwetse triples. Behalve dat je misschien iets minder verzetten ter beschikking hebt en het wat gewicht scheelt, is dat ook een overweging.
Met compact (of dubbel) is het gewoon: Vlak of afdaling is buitenblad, klimmen is binnenblad.
Je moet alleen even zorgen dat je lichtste verzetje licht genoeg is zodat je niet moet afstappen als je bijvoorbeeld even 20% moet klimmen.
Wat dat dan is in jouw geval moet je proefondervindelijk vaststellen, maar ik ben het wel eens met de uitspraak dat je met een 34-34 overal wel boven zou moeten komen. Als dat niet lukt ligt het niet aan de versnellingen.
Het nadeel is dat je met een 12-34 cassette grotere stappen tussen de kransjes hebt, en je dan soms was rottig uitkomt bij een bepaalde snelheid, waardoor je geen lekkere cadans kunt trappen. Daarom moet je ook niet overdrijven met de cassette.
Met compact (of dubbel) is het gewoon: Vlak of afdaling is buitenblad, klimmen is binnenblad.
Je moet alleen even zorgen dat je lichtste verzetje licht genoeg is zodat je niet moet afstappen als je bijvoorbeeld even 20% moet klimmen.
Wat dat dan is in jouw geval moet je proefondervindelijk vaststellen, maar ik ben het wel eens met de uitspraak dat je met een 34-34 overal wel boven zou moeten komen. Als dat niet lukt ligt het niet aan de versnellingen.
Het nadeel is dat je met een 12-34 cassette grotere stappen tussen de kransjes hebt, en je dan soms was rottig uitkomt bij een bepaalde snelheid, waardoor je geen lekkere cadans kunt trappen. Daarom moet je ook niet overdrijven met de cassette.
Toch wat tegenstrijdigheden die eigenlijk voor de triple pleiten...vermeulen schreef: ↑08 okt 2019 12:54 Ik vind het een stuk minder gedoe met een compact dan met die ouderwetse triples.
Het nadeel is dat je met een 12-34 cassette grotere stappen tussen de kransjes hebt, en je dan soms was rottig uitkomt bij een bepaalde snelheid, waardoor je geen lekkere cadans kunt trappen.
Het grootste nadeel van de triple is dat het nog nauwelijks verkrijgbaar is. Wat er nog wel is, is van instap niveau. Het gewicht mag geen issue meer zijn in deze tijd van aero schijfremracers en het soms iets minder schakelen is vooral een gevolg van een gebrek aan ontwikkeling. B.v. Di2 zou juist voor een triple een ideale oplossing zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Elk voordeel heb z'n nadeel.Ernie C. schreef: ↑08 okt 2019 13:18Toch wat tegenstrijdigheden die eigenlijk voor de triple pleiten...vermeulen schreef: ↑08 okt 2019 12:54 Ik vind het een stuk minder gedoe met een compact dan met die ouderwetse triples.
Het nadeel is dat je met een 12-34 cassette grotere stappen tussen de kransjes hebt, en je dan soms was rottig uitkomt bij een bepaalde snelheid, waardoor je geen lekkere cadans kunt trappen.![]()
Om het verder te nuanceren:
Eenmaal op de fiets heb je minder gedoe met een dubbel, maar vooraf moet je wel even goed nadenken welke combinatie je meeneemt.
Als je een fiets wilt die je zonder te sleutelen zowel in NL als in de bergen kunt gebruiken, ben je inderdaad beter af met een triple.
Als je het niet erg vindt om een cassette of een voorblad te wisselen voor de vakantie, kun je beter een dubbel kiezen.
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
Vind het ook nogal stom dat ze gestopt zijn met het maken van een 11s triple of triple groepen op Ultegra niveau.Ernie C. schreef: ↑08 okt 2019 13:18 Toch wat tegenstrijdigheden die eigenlijk voor de triple pleiten...![]()
Het grootste nadeel van de triple is dat het nog nauwelijks verkrijgbaar is. Wat er nog wel is, is van instap niveau. Het gewicht mag geen issue meer zijn in deze tijd van aero schijfremracers en het soms iets minder schakelen is vooral een gevolg van een gebrek aan ontwikkeling. B.v. Di2 zou juist voor een triple een ideale oplossing zijn.
De door TS voorgestelde compact met minimaal verzet van 34 / 34 is al heel erg ligt, dus dat lijkt mij het probleem niet. Het zal me zelfs niets verbazen als het minimale verzet van zijn huidige triple zwaarder is.
Enige twee uitdagingen de ik ervaar bij mijn compact zijn:
- als ik mijn bergcassette gemonteerd heb (lichtere verzetten) dan merk ik dat ik boven de 55 a 60 km/h niet meer bij kan trappen. Al maakt dat voor veel mensen sowieso niet uit.
- de stappen tussen de verzetten zijn groter dan je normaal gesproken bij een triple hebt. Daarom heb ik een cassette voor NL met kleine stappen en een cassette voor het buitenland met lichtere verzetten. Ik ben altijd huiverig geweest voor het wisselen van een cassette omdat ik vrij onhandig ben. Zelfs mij lukt het echter binnen 5 minuten.
Een triple zou ik persoonlijk niet meer nemen aangezien ik toch zo min mogelijk wissel op mijn voorblad en het een stuk lastiger schoon te houden is met 3 bladen ipv 2.
Heeft de TS inmiddels zelf al een mening gevormd?
Enige twee uitdagingen de ik ervaar bij mijn compact zijn:
- als ik mijn bergcassette gemonteerd heb (lichtere verzetten) dan merk ik dat ik boven de 55 a 60 km/h niet meer bij kan trappen. Al maakt dat voor veel mensen sowieso niet uit.
- de stappen tussen de verzetten zijn groter dan je normaal gesproken bij een triple hebt. Daarom heb ik een cassette voor NL met kleine stappen en een cassette voor het buitenland met lichtere verzetten. Ik ben altijd huiverig geweest voor het wisselen van een cassette omdat ik vrij onhandig ben. Zelfs mij lukt het echter binnen 5 minuten.
Een triple zou ik persoonlijk niet meer nemen aangezien ik toch zo min mogelijk wissel op mijn voorblad en het een stuk lastiger schoon te houden is met 3 bladen ipv 2.
Heeft de TS inmiddels zelf al een mening gevormd?
-
HarryuitHilversum
- Forum-lid
Ik vind zelf 50/34 niet fijn. In Nederland rijd je praktisch nooit op de 34 en de 50 vind ik bij hoge snelheden (wind mee met snelle groep, criteriums) net te weinig.
De 52/36 bevalt mij veel beter. De 36 gebruik ik zelfs op het vlakke regelmatig. Met 11-32 achter kom ik ook de steile hellingen en lange cols goed op.
De 52/36 bevalt mij veel beter. De 36 gebruik ik zelfs op het vlakke regelmatig. Met 11-32 achter kom ik ook de steile hellingen en lange cols goed op.