Dillema: nieuwe racefiets of huidige houden?
Een Defy 2 met 4600 triple? Klinkt als mijn fiets
Ik twijfelde onlangs ook of ik niet eens iets nieuws 'moest'. Maar eigenlijk doet dat ding het prima en als ik echt een stap zou willen maken zou ik €1500 of meer bij moeten leggen. Dus toen maar een nieuwe wielset gekocht (ik reed nog op de fabriekswielen). Had ik echter voor €500 extra die titanium racer kunnen kopen dan had ik het direct gedaan!
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
Wat een reacties in zo’n korte tijd, geweldig! Dank voor het oplossen van dit dilemma, ik heb zojuist een Major besteld bij een dealer in de buurt 
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
Tanks! Ben wel benieuwd hoe een compact 50/34 11-30 gaat bevallen ten opzichte van mijn triple met 50/39/30 en 12-28 cassette.
Meestal reed ik middenblad (39) en achter 12, 13, 14 of 15. Voor de wind ook nog wel eens 50 icm de net genoemde achtertandwielen
Ik heb me nooit echt verdiept in de tandwiel verhoudingen, maar ik lees dat een compact niet erg geschikt zou zijn voor polder ritjes?
Meestal reed ik middenblad (39) en achter 12, 13, 14 of 15. Voor de wind ook nog wel eens 50 icm de net genoemde achtertandwielen
Ik heb me nooit echt verdiept in de tandwiel verhoudingen, maar ik lees dat een compact niet erg geschikt zou zijn voor polder ritjes?
Laatst gewijzigd door jeffreyh1984 op 18 jan 2019 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, met 50-34 zul je meestal op de 50 rijden met de ketting midden of links op de cassette en da's minder gunstig qua slijtage en grotere stappen.
Je mist het middenblad bij lagere snelheden.....
Je mist het middenblad bij lagere snelheden.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
Het is nu allemaal een beetje 50/34 met een variatie van 11-30, 11-28 en bij canyon zelfs 11-34 cassette geloof ik he? Wel interessante materie om me eens in te verdiepen. Kwam al wat leuke sites tegen. Sheldon en bikegear calculator bijvoorbeeld
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
Leuk programma om mee te stoeien. 34/50 met 11-30 lijkt mij prima te doen met een niet al te schuine kettinglijn 
Laatst gewijzigd door jeffreyh1984 op 18 jan 2019 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Op zich vind ik het vreemd dat je bij je tripple (bijna) altijd op de 39 fietste. Bij een groot blad van 52 of 53 kan ik me dat nog wel voorstellen, maar bij een 50 niet. Je moet toch in staat zijn om in de meeste gevallen op de 50 te rijden.
-
jeffreyh1984
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11
Op het middenblad vond ik de ketting mooi recht staan. En met een candans van ~90 RPM peddel ik op de 3 kleinste tandwielen een lekkere 28-32 km/u. Als het voor de wind gaat schakel ik meestal wel naar het buitenblad, maar ik rijd zelden >40km/u en het middenblad dekt een mooi gebied van ong. 19 tot 38 km/h bij een, voor mij, comfortabele omwentelingssnelheid.alliance_0 schreef: ↑18 jan 2019 09:56 Op zich vind ik het vreemd dat je bij je tripple (bijna) altijd op de 39 fietste. Bij een groot blad van 52 of 53 kan ik me dat nog wel voorstellen, maar bij een 50 niet. Je moet toch in staat zijn om in de meeste gevallen op de 50 te rijden.
Ben altijd al dik tevreden als ik na een tochtje van 2 of 3 uur een gemiddelde snelheid van >28-29km/h rijd.