Fiets huren en de Ventoux op?
Als je duizenden km's in het hooggebergte hebt gemaakt kun je dat makkelijk zeggen, maar voor de meesten is de Ventoux toch een monument. Logisch dat je daar omhoog wil. Het is in deze tijd van alles maar vooruit plannen (zie de 100+ topics over verzetten maar bijvoorbeeld) wellicht ongebruikelijk, maar ík zou gewoon starten en dan zie je wel.
Met klimmen kan niet zoveel mis gaan. Het duurt hoogstens wat langer, of je haalt het toch niet. Met dalen wel trouwens. Daar zou ik rustig de tijd voor nemen en behoedzaam omlaag gaan.
Met klimmen kan niet zoveel mis gaan. Het duurt hoogstens wat langer, of je haalt het toch niet. Met dalen wel trouwens. Daar zou ik rustig de tijd voor nemen en behoedzaam omlaag gaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als jij dat graag wilt.. Waarom niet? Halfweg omkeren en terug naar de camping kan altijd. En wie weet verbaas je jezelf. Hoe dan ook een leuke dag en ook leuk verhaal op volgende verjaardag van hoe je spontaan besloot iets geks te doen en dat toen wel/niet lukt
Vorige week met mijn ongetrainde en rokende ex-buurman omhoog gereden. In 2:15 waren we boven. Ging prima. Hij op mijn Time, ik op mijn Chinees. 34x32 als verzet, ging prima. Nu is hij niet te zwaar (74 kg) en loopt regelmatig hard. Verder 2 veel minder zware ritten gedaan de week ervoor.
Een lijdensweg werd het nooit, we zijn in één ruk naar boven gereden.
Een lijdensweg werd het nooit, we zijn in één ruk naar boven gereden.
Deze graag nog eens benadrukken. Want dit gaat om serieuze risico’s!
Zeker in de zomer wanneer de klim bezaaid is met auto's. Ik heb mijn buurman uiteindelijk op mijn Bora's laten dalen. Leek me veiliger dan op mijn Chineesjes. Duidelijk benadrukt dat hij gewoon ff moest stoppen in de berm zodra hij in het verkeer kwam. En in de 2 ritten daarvoor had ik hem natuurlijk de basics van het dalen al uitgelegd 
Ging uiteindelijk allemaal prima.

Ging uiteindelijk allemaal prima.
-
- Forum-lid
gewoon doen. De racefietsen die je daar kunt huren zijn top en hebben de juiste verzetten. Bij bijv ventoux bikes in Malaucene huur je een Pina met een campagroep met als lichtste verzet 34-32, dus daar moet je op boven kunnen komen.
Ik snap de opmerking van amclassic-fan wel. Toch zullen de meeste van ons die wat langer dit soort dingen doen zich toch wel herinneren hoe belangrijk het in het begin van je fietsloopbaan is om mythische doelen te halen.
Het aantal mensen wat zo'n berg op fietst is niet voor niks zo groot, maar kijk ook naar de explosie van deelnemers bij de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold.
Beide laat ik al jaren liggen omdat er prachtige alternatieven zijn.
Hier op het forum zien we ook regelmatig tips voor alternatieven van de grote populaire doelen
Het genieten van alternatieven gaat doorgaans toch beter als een paar "lijstjes" zijn afgevinkt
Niet blasé maar als je een paar mythische lijstjes hebt afgevinkt heb je niet alleen flink wat ervaring opgedaan maar ook geproefd waar de komende jaren je voorkeur zal liggen.
Hoewel een beoordeling achter een pc-scherm idd niet te maken is, kan er weinig fout gaan als je met een paar dingen rekening houdt.
Terecht helemaal op nummer 1: zorg dat de afdaling veilig gaat!
Immers je wilt met deze prestatie aan de bar wel op kunnen scheppen
Dus moet je het ook na kunnen vertellen en het liefst niet in het gips en verband.
Dus:
Remmen op de fiets moeten tip top in orde zijn en de banden niet versleten en geen scheuren! Vertel als je de fiets huurt dat je de Ventoux gaat doen!
Een MTB is voor de klim geen slechte keuze, maar voor de afdaling is een racefiets - mits je netje in de beugel daalt - wellicht een betere en meer vertrouwde keuze.
Daal rustig af en laat je niet opnaaien. Blijf op je eigen weghelft!
Neem een jack mee om af te dalen want als je door de kou oncomfortabel op de fiets zit gaat dat ten kosten van je concentratie.
Zet een bril op met afdalen en als het bewolkt is niet een te donkeren bril.
Zorg dat je bent uitgerust voor je gaat afdalen en nog wat gedronken en gegeten hebt.
Drinken en eten op de fiets tijdens het afdalen zou ik nog even mee wachten.
Krijg je tijdens de afdaling toch dorst stop op een veilige plek. Ga goed aan de kant dat je anderen niet hindert en mogelijk een gevaarlijke situatie creëert. Sommige dalen zeer snel en zijn sneller bij je dan je denkt.
Om af te dalen moet je wel eerst boven komen. Maar dat kan ook zomaar gebeuren dat het niet lukt. Wees er op voorbereid dat je met die teleurstelling om moet kunnen gaan. Immers de jongens aan de bar staan al op je te wachten
Anders WIJ wel
Dan de klim.
Zoals al genoemd: start vroeg!
Zorg voor een fiets met een lichte versnelling. Triple of compact is in dit geval een must.
Verder is er maar 1 aanpak: rustig, rustig, rustig aan, eventueel korte pauze.
Genoeg te drinken mee en wat te eten.
Smeer blote huid goed in en factor 30 is geen luxe.
Mocht het weer omslaan en extreem gaat waaien of onweer draai om!
Laat je niet gek maken door anderen die harder omhoog gaan. Dat is nu eenmaal zo!
Voorkom dat je moet gaan lopen. Dat vinden de beentjes echt niet fijn en even een korte pauze is een betere oplossing.
Maak als je toch stilstaat een foto. Even afleiding en mooie herinnering. en natuurlijk HIER even plaatsen
Maar probeer als je fietst vooral te genieten en niet teveel te denken of je het gaat halen.
Los van een aantal dingen die we noemen waar je aandacht aan moet besteden kan het vooral genieten zijn.
Geniet niet alleen van het feit dat je dit doel af kan vinken. Geniet dat je het aan het doen bent. Het is namelijk vooral gaaf om dit te doen.
Succes en we willen minimaal 1 foto in dit topic zien. Die op de top natuurlijk!
Het aantal mensen wat zo'n berg op fietst is niet voor niks zo groot, maar kijk ook naar de explosie van deelnemers bij de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold.
Beide laat ik al jaren liggen omdat er prachtige alternatieven zijn.
Hier op het forum zien we ook regelmatig tips voor alternatieven van de grote populaire doelen

Het genieten van alternatieven gaat doorgaans toch beter als een paar "lijstjes" zijn afgevinkt

Niet blasé maar als je een paar mythische lijstjes hebt afgevinkt heb je niet alleen flink wat ervaring opgedaan maar ook geproefd waar de komende jaren je voorkeur zal liggen.
Hoewel een beoordeling achter een pc-scherm idd niet te maken is, kan er weinig fout gaan als je met een paar dingen rekening houdt.
Terecht helemaal op nummer 1: zorg dat de afdaling veilig gaat!
Immers je wilt met deze prestatie aan de bar wel op kunnen scheppen

Dus moet je het ook na kunnen vertellen en het liefst niet in het gips en verband.
Dus:
Remmen op de fiets moeten tip top in orde zijn en de banden niet versleten en geen scheuren! Vertel als je de fiets huurt dat je de Ventoux gaat doen!
Een MTB is voor de klim geen slechte keuze, maar voor de afdaling is een racefiets - mits je netje in de beugel daalt - wellicht een betere en meer vertrouwde keuze.
Daal rustig af en laat je niet opnaaien. Blijf op je eigen weghelft!
Neem een jack mee om af te dalen want als je door de kou oncomfortabel op de fiets zit gaat dat ten kosten van je concentratie.
Zet een bril op met afdalen en als het bewolkt is niet een te donkeren bril.
Zorg dat je bent uitgerust voor je gaat afdalen en nog wat gedronken en gegeten hebt.
Drinken en eten op de fiets tijdens het afdalen zou ik nog even mee wachten.
Krijg je tijdens de afdaling toch dorst stop op een veilige plek. Ga goed aan de kant dat je anderen niet hindert en mogelijk een gevaarlijke situatie creëert. Sommige dalen zeer snel en zijn sneller bij je dan je denkt.
Om af te dalen moet je wel eerst boven komen. Maar dat kan ook zomaar gebeuren dat het niet lukt. Wees er op voorbereid dat je met die teleurstelling om moet kunnen gaan. Immers de jongens aan de bar staan al op je te wachten

Dan de klim.
Zoals al genoemd: start vroeg!
Zorg voor een fiets met een lichte versnelling. Triple of compact is in dit geval een must.
Verder is er maar 1 aanpak: rustig, rustig, rustig aan, eventueel korte pauze.
Genoeg te drinken mee en wat te eten.
Smeer blote huid goed in en factor 30 is geen luxe.
Mocht het weer omslaan en extreem gaat waaien of onweer draai om!
Laat je niet gek maken door anderen die harder omhoog gaan. Dat is nu eenmaal zo!
Voorkom dat je moet gaan lopen. Dat vinden de beentjes echt niet fijn en even een korte pauze is een betere oplossing.
Maak als je toch stilstaat een foto. Even afleiding en mooie herinnering. en natuurlijk HIER even plaatsen

Maar probeer als je fietst vooral te genieten en niet teveel te denken of je het gaat halen.
Los van een aantal dingen die we noemen waar je aandacht aan moet besteden kan het vooral genieten zijn.
Geniet niet alleen van het feit dat je dit doel af kan vinken. Geniet dat je het aan het doen bent. Het is namelijk vooral gaaf om dit te doen.
Succes en we willen minimaal 1 foto in dit topic zien. Die op de top natuurlijk!
Gastheerg schreef: ↑22 aug 2018 10:19 Dus:
De fietsen die je huurt in Bedoin en Malaucene zijn gewoon goed.
en het is voor de verhuurders geen verrassing dat je de Ventoux op gaat.
---
Blijf op je eigen weghelft
Hou er vooral ook rekening mee dat niet iedereen dat doet.
Dit is idd een reële kans, een week of 3 terug vanuit Sault (met smalle bandjes op MTB) dacht wel ff de Mvtx op te rijden. Qua conditie ging het wel

Ik kom wel een keertje terug
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Gelijk had je, die berg loopt niet weg.MarcFaFo schreef: ↑22 aug 2018 18:18Dit is idd een reële kans, een week of 3 terug vanuit Sault (met smalle bandjes op MTB) dacht wel ff de Mvtx op te rijden. Qua conditie ging het wel. Maar vlak voor Challet Reynard donderde het boven mij en lokaal al wat regen. Auto's die omlaag kwamen waren nat. Ik ben dus omgedraaid. Er waren wel mensen die door fietste.....hhmm.
Ik kom wel een keertje terug
Als de fietsen zo goed zijn is het toch geen probleem om ZELF te controleren?
Er staan toch de nodige negatieve beoordelingen hier en daar. Heb ik zelf als eens gekeken omdat ik op doorreis (Spanje) was en alleen een MTB bij me had en voor de Ventoux een racer wilde huren. Toen niet gedaan omdat een kano een beter idee was.
Waar geld verdient wordt is kwaliteit niet een vanzelfsprekendheid. Dat hoeft niet eens bewust te zijn.
Iemand kan een fiets met een probleem inleveren die door de drukte niet wordt nagekeken voor deze naar de volgende klant gaat.
Zelf je verantwoording nemen en als ze de vraag of de fiets geschikt is voor de Ventoux overbodig vinden dan is dat maar zo.
@Gastheer, overal kan iets fout gaan, dat is duidelijk, maar ik kan je vertellen dat de verhuurders voor een flink deel afhankelijk zijn van huizen/kamerverhuurders, vaak oorspronkelijk uit Engelstalige landen. Als een fietsverhuurder met fietsen komt waar technisch problemen mee zijn, dan zijn ze heel snel hun klanten kwijt. En die Engelstaligen hebben heel veel contacten met elkaar.