Beginnen op je (bijna) 60ste. Is dat een goed idee?
Er is geen probleem om op een wat oudere leeftijd met racefietsen te beginnen. Ikzelf ben begonnen op mijn 68ste.Hou er wel rekening mee dat het enkele jaren (min. 3 jaar) zal duren voordat je enig niveau zult halen. Maar ij de beginjaren maak je de meeste vorderingen.Bij mij duurde het 4 jaar om mij echt goed te voelen fietsen.
- Sweety2008
- Forum-lid
Ik was 53 toen ik begon met fietsen en moet zeggen het bevalt mij nog steeds heel erg goed. Met 54 ben ik dan ook begonnen met hardlopen en dit wissel ik nu af met fietsen.
Ghost Nivolet 6LC
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Als je 60 bent moet je niet meer starten een goedkope en/of tweedehands fiets.
Je zal het maar tegenkomen dat deze fiets toch niet helemaal is wat je zou willen en of al dan niet verborgen gebreken heeft.
Koop je de fiets die jij wil, het leven is al kort genoeg.
Succes.
PS: Je hebt kinderen van 6 jaar die starten met racefietsen, waarom zou je dit dan niet kunnen op je 60e met al je levenservaring.

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Waarom niet, Zelf zou ik letten op zaken als geometrie van de fiets, onderdelengroep en wielen. Concreet: je hebt tegenwoordig zgn comfort racers, deze hebben een geometrie waarbij je wat minder diep zit (minder belastend voor je rug). Voor wat de onderdelengroepen betreft: Shimano 105 is een prima groep voor de doorsnee amateur.
En verder zijn er nog speciale dameszadels.
En verder zijn er nog speciale dameszadels.
prj
Heel veel dank voor jullie enthousiasmerende reacties. Ik ben er nu zeker van overtuigd dat ik het niet vanwege mijn leeftijd hoef te laten. De afspraak met de kinderen om met hen naar een fiets te gaan kijken is gemaakt. Dankzij jullie reacties heb ik een lijstje met concrete wensen. We gaan er zeker uitkomen! Ik kijk ernaar uit om mijn eerste rondjes op mijn eigen fiets te maken
Ik zei dat omdat best kan blijken dat je na een jaar zegt ik wil een kortere fiets, een langere, een hogere, een lagere. Koop je een heel dure fiets dan vervang je die niet zomaar. Als je eerst een jaartje op een probeerfiets rijdt, dan weet je daarna beter wat geschikt voor jou is.
Het is maar een advies.
Wie begint betaalt leergeld, en koop je een dure als eerste fiets dan is de kans groot dat je veel leergeld betaalt, ervaring moet nu eenmaal per definitie opgebouwd worden...
Een bikefit geeft helaas ook al geen zekerheid.....
Een bikefit geeft helaas ook al geen zekerheid.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig