Batavus Champion opknappen
De remklauw die ik erbij heb gekregen is hetzelfde model dat al op het achterwiel zit, een diacompe 505Q. Zal t zeker nog even visueel checken maar ik vermoed dat het wel past.
Heb inmiddels bericht ontvangen van de fietsenmaker dat ik de voorvork kan komen ophalen dus ik vermoed dat het gelukt is om hem te richten.
Intussen baal ik als een stekker. Stond vlak in de buurt een fongers champion frame (zelfde fiets, andere sticker) met origineel stuur en remmen op marktplaats, maar was er net te laat bij. Had een hoop verzamelwerk kunnen schelen.
De originele remgrepen zijn trouwens van die exemplaren met een extra hendel eraan voor stadsgebruik. Leek mij wel praktisch voor recreatief gebruik, maar werkt dat ook een beetje of ben ik beter af met een paar simpele grepen?
Heb inmiddels bericht ontvangen van de fietsenmaker dat ik de voorvork kan komen ophalen dus ik vermoed dat het gelukt is om hem te richten.
Intussen baal ik als een stekker. Stond vlak in de buurt een fongers champion frame (zelfde fiets, andere sticker) met origineel stuur en remmen op marktplaats, maar was er net te laat bij. Had een hoop verzamelwerk kunnen schelen.
De originele remgrepen zijn trouwens van die exemplaren met een extra hendel eraan voor stadsgebruik. Leek mij wel praktisch voor recreatief gebruik, maar werkt dat ook een beetje of ben ik beter af met een paar simpele grepen?
Intussen is de vork weer kaarsrecht:

De 8mm boor maakte kort werk van het uitboren van het gat voor de rem pen.
Remklauwtje past nu prima:

Heb mijn best gedaan de vork terug te monteren, maar ik heb nog mijn twijfels bij hoe strak je het lager mag aandraaien.
Heb allereerst de lagerschalen en de kogelringen grondig gereinigd.
Daarna met goed veel vet alles teruggemonteerd.
In eerste instantie de moer te strak gezet waardoor de vork vrij stroef en hakkerig bewoog. Daarna een stukje teruggedraaid, het voelt nog steeds een pietsje onregelmatig (alsof de kogels al een voorkeurspad hebben, kan gebeuren).
Is dat acceptabel of kan ik het beter nog losser afstellen? Ik wil voorlopig
nog niet aan een nieuw balhoofd beginnen totdat ik er even op gereden heb.
Volgende klussen:
-stuurpen + stuurbocht vinden
-remgrepen vinden
-remkabels monteren
De 8mm boor maakte kort werk van het uitboren van het gat voor de rem pen.
Remklauwtje past nu prima:
Heb mijn best gedaan de vork terug te monteren, maar ik heb nog mijn twijfels bij hoe strak je het lager mag aandraaien.
Heb allereerst de lagerschalen en de kogelringen grondig gereinigd.
Daarna met goed veel vet alles teruggemonteerd.
In eerste instantie de moer te strak gezet waardoor de vork vrij stroef en hakkerig bewoog. Daarna een stukje teruggedraaid, het voelt nog steeds een pietsje onregelmatig (alsof de kogels al een voorkeurspad hebben, kan gebeuren).
Is dat acceptabel of kan ik het beter nog losser afstellen? Ik wil voorlopig
nog niet aan een nieuw balhoofd beginnen totdat ik er even op gereden heb.
Volgende klussen:
-stuurpen + stuurbocht vinden
-remgrepen vinden
-remkabels monteren
regel is simpel: geen speling. Vork met wiel moet vanzelf draaien, indien je fiets omhoog houdt. Wat kost zo'n balhoofdset nu eenmaal?
De onderste lagerring lijkt ondersteboven te zitten.
De onderste lagerring lijkt ondersteboven te zitten.
Het zijn niet de onderdeel kosten waar ik voor vrees, maar het verwijderen van de oude lagerschalen. Ziet eruit alsof die wel eens goed vastgerot kunnen zitten.
Wat betreft de kogelringen kon ik niet zo snel een duidelijk plaatje vinden, dus ging ik er vanuit dat het plaatje dat de kogels vasthoudt aan de bovenkant hoor te zitten (zodat de kogels aan de binnenkant alle ruimte hebben om contact te maken met de binnenste lagerschaal op de vork).
Ik zal het geheel denk ik nog een pietsje losser stellen, er zit iig nog geen speling op.
Wat betreft de kogelringen kon ik niet zo snel een duidelijk plaatje vinden, dus ging ik er vanuit dat het plaatje dat de kogels vasthoudt aan de bovenkant hoor te zitten (zodat de kogels aan de binnenkant alle ruimte hebben om contact te maken met de binnenste lagerschaal op de vork).
Ik zal het geheel denk ik nog een pietsje losser stellen, er zit iig nog geen speling op.
Echt vaste lagerschalen heb ik nog nooit meegemaakt. Sowieso is het makkelijker om ze eruit te halen voordat de fiets is opgebouwd. Ik zou dus zeker overwegen om het klusje nu te klaren, uiteindelijk moet je er toch aan geloven.
Bij Planet X in Engeland verkopen ze voor niet teveel geld nieuwe sturen.
Bij Planet X in Engeland verkopen ze voor niet teveel geld nieuwe sturen.
Campagnolo Ultra Dork
Kleine update:
-Balhoofd toch maar verwijderd, ging inderdaad vrij soepel. Ga ik waarschijnlijk vervangen met een
cartridge lager balhoofd. Hopelijk kan ik die morgen kopen.
-Stuur + stuurpen aangeschaft. Is uiteindelijk een moderner geval geworden van ITM met een
mooie alu stuurpen van hetzelfde merk. Wel een nieuw stuurlint nodig (zonder andermans zweet erin).
-Remgrepen kan ik hopelijk dit weekend nog oppikken, nog een nieuw kabelsetje erbij en ik kan aan de slag.
-Balhoofd toch maar verwijderd, ging inderdaad vrij soepel. Ga ik waarschijnlijk vervangen met een
cartridge lager balhoofd. Hopelijk kan ik die morgen kopen.
-Stuur + stuurpen aangeschaft. Is uiteindelijk een moderner geval geworden van ITM met een
mooie alu stuurpen van hetzelfde merk. Wel een nieuw stuurlint nodig (zonder andermans zweet erin).
-Remgrepen kan ik hopelijk dit weekend nog oppikken, nog een nieuw kabelsetje erbij en ik kan aan de slag.
Het balhoofd levert me toch wat verdriet op. Krijg de nieuwe conus niet op de vork getikt. Zit een lip op het ietsje dikkere deel waarop de conus moet zitten die het moeilijk maakt om die ring eroverheen te tikken.
Iemand tips? Zit te denken de lip af te vijlen naar een wat meer vloeiende overgang maar weet niet of dat slim is.
Iemand tips? Zit te denken de lip af te vijlen naar een wat meer vloeiende overgang maar weet niet of dat slim is.
De vorkbuis heeft normaal een verdikking waar de conus op klemt.
Voorzichtig met fijn vijltje of blokje hout en schuurpapier wat materiaal afnemen tot het past.
Zit er iets in de weg, weg ermee.
Conus kan je er op slaan met plastic of stalen buis.
Voorzichtig met fijn vijltje of blokje hout en schuurpapier wat materiaal afnemen tot het past.
Zit er iets in de weg, weg ermee.
Conus kan je er op slaan met plastic of stalen buis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Vieux chnoque
- Forum-lid
De FM kan het ook passend freezen, daar is speciaal gereedschap voor.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Wederom bedankt voor de adviezen. Heb zojuist de conus volledig tot de aanslag kunnen tikken na een kwartiertje geduldig vijlwerk. Er is nog steeds sprake van knelfitting want makkelijk ging hij er allerminst op en het scheelt weer een tripje naar de FM. Ik gun de beste mannen hun brood, maar een kwartiertje werk a 15 euro loopt wel snel op voor zo'n oud ding. Heb al ontdekt dat het een hele kunst is om de kosten een beetje in de hand te houden. Moet morgen toch nog even langs de FM om kabelnippels voor die weinmann grepen te scoren en dan kan de boel in elkaar.