MTB pedalen op racefiets vs Speedplay?
Aanvullende argumenten voor SPD (of vergelijkbaar MTB systeem):
> Tweezijdig inklikken = makkelijk, snel en veilig
> Minder gevoelig voor modder, steentjes, etc. (wel zo handig onder minder mooie omstandigheden, zeker i.c.m. afstappen/lopen)
> Makkelijker lopen met schoenen aan (soms moet je wel eens van de fiets)
> Meer 'stelruimte' voor afstellen van positie plaatjes
> Zelfde schoenen op racer/allroader/crosser/MTB/etc. > 1x goed afstellen en geen verdere gewenning bij wisselen tussen fietsen.
Ik rij zelf al jaren met SPD op al mijn fietsen. Vooral vanwege bovenstaande redenen.
Drukverdeling geen probleem (mits goede schoenen met voldoende stijve zool).
Verder zal wat biomechanisch gezien het beste is deels ook een persoonlijke kwestie zijn.
> Tweezijdig inklikken = makkelijk, snel en veilig
> Minder gevoelig voor modder, steentjes, etc. (wel zo handig onder minder mooie omstandigheden, zeker i.c.m. afstappen/lopen)
> Makkelijker lopen met schoenen aan (soms moet je wel eens van de fiets)
> Meer 'stelruimte' voor afstellen van positie plaatjes
> Zelfde schoenen op racer/allroader/crosser/MTB/etc. > 1x goed afstellen en geen verdere gewenning bij wisselen tussen fietsen.
Ik rij zelf al jaren met SPD op al mijn fietsen. Vooral vanwege bovenstaande redenen.
Drukverdeling geen probleem (mits goede schoenen met voldoende stijve zool).
Verder zal wat biomechanisch gezien het beste is deels ook een persoonlijke kwestie zijn.
Ook ik ben om. Van spd-sl naar spd op mijn gravelbike.
Dat gedoe met slijtende plaatjes, vieze schoenen en ellendig lopen... Ja, ik stap wel eens af en de wegen zijn niet altijd geasfalteerd.
Heb een setje m540 op de kop getikt en ben gaan zoeken naar goede mtb schoenen met stijve zool.
Moet zeggen dat dit eigenlijk net zo goed rijdt als met race pedalen.
Kortom: gewoon doen waar je je lekker bij voelt.
Dat gedoe met slijtende plaatjes, vieze schoenen en ellendig lopen... Ja, ik stap wel eens af en de wegen zijn niet altijd geasfalteerd.
Heb een setje m540 op de kop getikt en ben gaan zoeken naar goede mtb schoenen met stijve zool.
Moet zeggen dat dit eigenlijk net zo goed rijdt als met race pedalen.
Kortom: gewoon doen waar je je lekker bij voelt.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
op mijn gravelbike heb ik spd wel zo handig omdat ik soms de nodige obstakels tegenkom die al moeilijk genoeg te nemen zijn met een fiets in de hand. Moet er niet aan denken hoe dat soort dingen gaan op mijn raceschoenen.
op de racer wel nog steeds Keo, maar ben op zoek naar een nieuwe zomerschoen als ik die vind in mtb uitvoering dan ga ik daar ook terug naar spd.
op de racer wel nog steeds Keo, maar ben op zoek naar een nieuwe zomerschoen als ik die vind in mtb uitvoering dan ga ik daar ook terug naar spd.
-
- Forum-lid HC
Het oog wil ook wat.
Persoonlijk vind ik racepedalen en dito schoenen mooier staan bij mijn racefiets.
Persoonlijk vind ik racepedalen en dito schoenen mooier staan bij mijn racefiets.
Mijn oog wil helemaal niks bij pedalen.
1-Funktionaliteit, dus zo weinig mogelijk aan het gebruik mag storen.
2-Duurzaamheid, hoe lang blijven ze heel.
3-Zijn de slijtdelen, plaatjes dus redelijk geprijst en courant te koop.
Resultaat: SPD SL
Laatst heb ik een hele ouwe set opengemaakt omdat er iets speling op de lagers zat en het is verbazingwekkend dat 2 ieniemienie lagertje met onmogelijk kleine kogeltjes het zo lang zo lang probleemloos volhouden.
Over het algemeen heb geen hele hoge pet op van Shimano engineering, maar de pedalen zijn goed
1-Funktionaliteit, dus zo weinig mogelijk aan het gebruik mag storen.
2-Duurzaamheid, hoe lang blijven ze heel.
3-Zijn de slijtdelen, plaatjes dus redelijk geprijst en courant te koop.
Resultaat: SPD SL
Laatst heb ik een hele ouwe set opengemaakt omdat er iets speling op de lagers zat en het is verbazingwekkend dat 2 ieniemienie lagertje met onmogelijk kleine kogeltjes het zo lang zo lang probleemloos volhouden.
Over het algemeen heb geen hele hoge pet op van Shimano engineering, maar de pedalen zijn goed

Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Er zijn ook gewoon spd pedalen voor op de race fiets
Met een breed opervlak van shimano.
Rij al 30 jaar met dit soort pedalen en zelden plaatjes versleten
Met een breed opervlak van shimano.
Rij al 30 jaar met dit soort pedalen en zelden plaatjes versleten
-
- Forum-lid
Als je een echt vaste verbinding wil tussen pedaal en schoen, ga je toch echte racepedalen moeten gebruiken. Bij de MTB pedalen is er altijd een zekere mate van speling en als de plaatjes al wat versleten zijn wordt het al snel te veel speling waardoor je voet zowat zit te zwabberen op het pedaal.
Ook onvrijwillig uitklikken komt vaker voor bij MTB pedalen.
Just my 2 cents.
Just my 2 cents.
Ik heb geen idee waar je het over hebt. "Onvrijwillig uitklikken komt vaker voor bij MTB pedalen" Ik fiets al heel veel jaren, maar nooit meegemaakt. En de andere zaken die je beschrijft, totaal niet mee eens. Ja, wel dat ik wat speling heb, maar volgens mij is dat nu juist wat de één meer wil hebben dan de ander.dwangarbeider schreef: ↑12 apr 2018 21:15 Als je een echt vaste verbinding wil tussen pedaal en schoen, ga je toch echte racepedalen moeten gebruiken. Bij de MTB pedalen is er altijd een zekere mate van speling en als de plaatjes al wat versleten zijn wordt het al snel te veel speling waardoor je voet zowat zit te zwabberen op het pedaal.
Just my 2 cents.
Als je geen klachten hebt over SPD dan kan "men" zich beter druk maken om echte problemen. De enige verandering die Speedplay je dan gaat brengen is dat je niet meer fatsoenlijk kan lopen.
Zelf rijd ik met Time X-Roc (Atac) en MTB schoenen op de gravelracer en als ik niet zo ijdel* zou zijn zou ik ze ook op de racefiets schroeven.
*Ik ben alleen ijdel op de racefiets, dat hoort bij het spelletje. Voor de rest heb ik daar totaal geen last van.
Zelf rijd ik met Time X-Roc (Atac) en MTB schoenen op de gravelracer en als ik niet zo ijdel* zou zijn zou ik ze ook op de racefiets schroeven.
*Ik ben alleen ijdel op de racefiets, dat hoort bij het spelletje. Voor de rest heb ik daar totaal geen last van.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe je de pedalen gebruikt. Bij rustig toeren zal het allemaal niet veel uitmaken. Maar een racefiets wordt ook gebruikt om stevig door te rossen en er worden zelfs wedstrijden mee gereden en dan wordt een stabiele en vaste verbinding tussen schoen en pedaal wel op prijs gesteld. Als het MTB systeem onder alle omstandigheden dezelfde functionaliteit zou hebben als een wegpedaal zou dit laatste waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren zijn.Jans schreef: ↑12 apr 2018 21:32Ik heb geen idee waar je het over hebt. "Onvrijwillig uitklikken komt vaker voor bij MTB pedalen" Ik fiets al heel veel jaren, maar nooit meegemaakt. En de andere zaken die je beschrijft, totaal niet mee eens. Ja, wel dat ik wat speling heb, maar volgens mij is dat nu juist wat de één meer wil hebben dan de ander.dwangarbeider schreef: ↑12 apr 2018 21:15 Als je een echt vaste verbinding wil tussen pedaal en schoen, ga je toch echte racepedalen moeten gebruiken. Bij de MTB pedalen is er altijd een zekere mate van speling en als de plaatjes al wat versleten zijn wordt het al snel te veel speling waardoor je voet zowat zit te zwabberen op het pedaal.
Just my 2 cents.
Mijn kinderen hebben jarenlang BMX wedstrijden gereden en daar worden ook spd pedalen gebruikt, maar dan de Shimano Saint versie, met nog een extra kooi errond. Het was echt geen zeldzaamheid dat er iemand uit z'n clickx schoot bij de start.
Heb zeker 20 jaar met mtb pedalen gereden op de racefiets. Lopen gaat veel prettiger met de mtb schoenen. Nu rij ik sinds 1,5 jaar met SPD=SL van Shimano . Was eerst enorm wennen, maar afgelopen herfst dacht ik even weer over te stappen op de mtb schoenen (Carbon zool), maar merkte toen pas het verschil. Minder stabiliteit, meer het gevoel van druk op een kleiner gedeelte van de zool. Heb toen toch maar weer de race pedalen erop gezet! Dus theorie en praktijk kloppen wat mij betreft.
Succes met de keuze.
Succes met de keuze.