Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Probleem ridley Noah SL zadelpen zakt

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2018 16:44

12-14nm blijft in mijn ogen een constructiefout. Dat is namelijk echt serieus aantrekken! Als dat nodig is om de boel te fixeren klopt er iets niet aan het systeem. Past prima naast innovaties als BB30....
Een simpel stropje heeft aan 4-5nm al voldoende.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Raymond62
Forum-lid

Raymond62 20 feb 2018 23:15

Ja, je hebt daar natuurlijk wel een punt maar toch...

Een simpel stropje heeft bij 4-5 Nm niet altijd genoeg om de pen vast te houden.
Je moet zowiezo al speciaal carbonvet gebruiken en dan nog zijn er genoeg zwaardere rijders bij wie de zadelpen dan nog blijft zakken.
Ik heb zelfs frames gekend waar de max Nm op de zadelpenklem slechts 3-4 Nm was.
Kan je zoveel of weinig carbonvet smeren als je wil, dit blijft zakken.

Dus gaan ze de klem uit noodzaak nog wat vaster aandraaien en dan krijgen de fabrikanten een hoop frames terug die ze onder garantie moeten vervangen want het frame is dan dikwijls net onder de klem gebroken. En natuurlijk is dat gebeurt zonder dat de max Nm is overschreden ;) dus: garantie.

Het is niet voor niets dat de fabrikanten met allerlei alternatieve klemmingen zijn gekomen en ja, 12-14 Nm is wel veel maar het is er naar gemaakt.
Er zal niets stuk gaan zo en of ik daar nu een klemstuk heb dat met 5 of met 12 Nm vast zit, dat boeit me eigenlijk niet zo maar als mijn zadel daarmee niet zakt dan is het prima ;) .

Plaats reactie