Pagina 2 van 16
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 14:39
door Arno357
scepticus schreef: ↑10 dec 2017 14:37
Ik beginnen met de ketting goed te smeren. Wat dát aan slijtage scheelt....
Oei ..de waterdiscussie begint weer ..
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 14:45
door Nova
Douglas schreef: ↑10 dec 2017 11:31
Keezx schreef: ↑09 dec 2017 21:00
............
Een kettingblad wordt niet ovaal, wel zal er theoretisch iets meer slijtage zijn van pakweg 45 graden tot 135 graden en op 225 graden tot 315 graden t.o.v.de cranks, maar een knappe jongen die dat zal kunnen waarnemen....
Ben het niet met je eens. Op onderstaande foto is toch duidelijk te zien dat het uiteindelijk een ovaal wordt.
Die is ovaal gemaakt bij de productie. Bestaat al redelijk wat jaren, zonder veel succes - 5 man en een peerdekop kochten ze. Wie de peerdekop is laat ik in het midden.
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 14:47
door havana
No shit Sherlock

Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 14:53
door Nova
Arno357 schreef: ↑10 dec 2017 14:39
scepticus schreef: ↑10 dec 2017 14:37
Ik beginnen met de ketting goed te smeren. Wat dát aan slijtage scheelt....
Oei ..de waterdiscussie begint weer ..
Goed smeren is best voor zonneschijn bloemen en bijtjes zondagsrijders met een kettingkast. Voor de donker regen weekrijders zonder kettingkast wordt goed smeren enkele plassen na de startblokken hetzelfde als goed schuren...
Voor de bricoleurs onder de laatste, die kettingafschermingen flansen aan het frame, is er een tussenin.
Hojee, regen is ook water, daar ga je...
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 15:01
door Nova
havana schreef: ↑10 dec 2017 14:47
No shit Sherlock
Reklame gaat in de andere richting, je moet er niet naartoe gaan, het komt op je af, herinner je?

Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 15:05
door Keezx
Dit valt me allemaal heel erg tegen, geen enkele bij mekaar gegoogelde wijsheid, maar slechts irrelevante schimscheuten naar mensen die de beste bedoelingen hebben.
Ik had vroeger (pakweg een 50 jaar geleden) een fiets met een kettingkast waar de ketting in een oliebad onderin die kast liep, zo'n ketting+ tandwielen konden de berijder overleven als de rest van de fiets niet al ver daarvoor op de schroothoop was beland.
Het doel is 2 weken geknars en in die tijd 2 maanden slijtage, bij een vervangen kettingblad Re: Ketting slijtage asymme
Geplaatst: 10 dec 2017 16:30
door Nova
Het doel is niet overleven berijder en alle verdere irrelevante schim, scham en andere scheuten.
Het doel is 2 weken geknars en in die tijd 2 maanden slijtage, bij een vervangen kettingblad te vermijden.
Punt andere lijn.
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 16:42
door Keezx
U heeft de keus uit 3 opties:
1-Ga zo door en uw leven blijft even zwaar door kettingproblemen.
2-reinig en smeer 1 x per week met een goed smeermiddel*
3-Bricoleer een RVS kettingkast waar ofwel de ketting loopt in oliebad (vervelend nadeel, bij pech onderweg kan de olie eruit lopen) ofwel een long life smeermiddel gebruikt kan worden en de ketting een veelvoud van de "open" levensduur haalt.
* wat is dit?
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 10 dec 2017 19:50
door Nova
havana schreef: ↑10 dec 2017 16:36
Mod-Edit: tekst verwijderd
De tests hier betreffen het verleggen van een reeds gesleten rollenketting zodanig dat minst versleten schakels terechtkomen op de tanden van een nieuw kettingblad bij duw momenten.
Als u niet in staat bent om hiermee relevant te zijn, stel ik voor dat u uw six o clock laat zien in dit onderwerp.
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 11 dec 2017 07:56
door scottwilko
Ik zou wel eens aanwijsbare bewijzen willen zien van het ovale tandwiel van Nova. Meet deze eens goed op met de schuifmaat, en post deze resultaten samen met een foto van het tandwiel hier in dit topic. Want persoonlijk heb ik hier ook nog nooit van gehoord.
Verder lijkt het mij dan wel weer zinvol om de ketting te vervangen indien je dit ook al doet met de tandwielen. Dit is dan wel een bekend advies, daar de tandwielen anders sneller zouden slijten.
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 11 dec 2017 09:32
door bve
Nova schreef: ↑10 dec 2017 19:50
havana schreef: ↑10 dec 2017 16:36
Mod-Edit: tekst verwijderd
De tests hier betreffen het verleggen van een reeds gesleten rollenketting zodanig dat minst versleten schakels terechtkomen op de tanden van een nieuw kettingblad bij duw momenten.
Als u niet in staat bent om hiermee relevant te zijn, stel ik voor dat u uw six o clock laat zien in dit onderwerp.
1. U gaat ervan uit dat de slijtage afhankelijk is van de kracht ipv het bewegen (dus meer slijtage als de duw momenten maximaal zijn)
2. U gaat ervan uit dat het aantal tandjes van het voorblad een mooie verhouding heeft met het aantal schakels, waardoor de ketting altijd op dezelfde schakels een piekspanning heeft.
3. U denkt aan t voorblad terwijl achter doorgaans harder slijt.
Enkele oplossingen
1. Geen niet bestaande problemen oplossen
2. Schakelen, een keer schakelen en uw ketting verschuift vanzelf. Versnellingen lossen al uw problemen op!
3. Een custommade voorblad maken zodat de ketting steeds een schakel doorschuift (wat het bijna zeker al doet afhankelijk van uw ketting lengte en voorblad).
PS. Voor uw ovaal gesleten voorblad neemt u het beste een ovaal voorblad, deze zijn groter op de krachtmomenten, deze voorbladen slijten niet naar ovaal maar worden steeds ronder. Pas na 200.000 km bereiken deze bladen hun optimale rondheid. Geweldig!
Re: Ketting slijtage asymmetrie
Geplaatst: 11 dec 2017 11:22
door scottwilko
bve schreef: ↑11 dec 2017 09:32
Nova schreef: ↑10 dec 2017 19:50
havana schreef: ↑10 dec 2017 16:36
Mod-Edit: tekst verwijderd
De tests hier betreffen het verleggen van een reeds gesleten rollenketting zodanig dat minst versleten schakels terechtkomen op de tanden van een nieuw kettingblad bij duw momenten.
Als u niet in staat bent om hiermee relevant te zijn, stel ik voor dat u uw six o clock laat zien in dit onderwerp.
1. U gaat ervan uit dat de slijtage afhankelijk is van de kracht ipv het bewegen (dus meer slijtage als de duw momenten maximaal zijn)
2. U gaat ervan uit dat het aantal tandjes van het voorblad een mooie verhouding heeft met het aantal schakels, waardoor de ketting altijd op dezelfde schakels een piekspanning heeft.
3. U denkt aan t voorblad terwijl achter doorgaans harder slijt.
Enkele oplossingen
1. Geen niet bestaande problemen oplossen
2. Schakelen, een keer schakelen en uw ketting verschuift vanzelf. Versnellingen lossen al uw problemen op!
3. Een custommade voorblad maken zodat de ketting steeds een schakel doorschuift (wat het bijna zeker al doet afhankelijk van uw ketting lengte en voorblad).
PS. Voor uw ovaal gesleten voorblad neemt u het beste een ovaal voorblad, deze zijn groter op de krachtmomenten, deze voorbladen slijten niet naar ovaal maar worden steeds ronder. Pas na 200.000 km bereiken deze bladen hun optimale rondheid. Geweldig!
Nu neem ik het toch even op voor Nova.
Als je een reactie schrijf, duik even in de materie. Het gaat hier om een single speed met zo min mogelijk onderhoud. Ovaal blad is niet mogelijk door het moeten toevoegen van een kettingspanner.
En de problemen hier beschreven zijn problemen die Nova op een of andere manier ervaart, en daar wil hij een oplossing voor. Tot zo ver ben ik het met Nova eens.