Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wattage/kg gelinkt aan lengte

bve
Forum-lid

bve 12 sep 2017 06:44

De TS heeft het over lange klimmen, dus kort op de macht heeft t niks mee te maken. Als ik het zo lees heeft het met indeling te maken en het mentale aspect.
Steile klim: hier mag ik afzien en vol gaan.
Vlakke klim: Dit moet makkelijk zijn, hijg ik al? Tandje terug.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2017 07:28

Als het heel steil is dan is wel van belang wat de verhouding van de spiervezels in je benen is. Iemand die explosiever is kan ook al eerder beter uit 't zadel komen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 12 sep 2017 07:53

Ik wijt het ook aan overmoedigheid van de overige deelnemers. Zelf heb ik namelijk regelmatig hetzelfde.
Mijn idee is dan ook dat op de minder steile klimmen beter doorgereden kan worden met de intensiteit van het vlakke, en je ook iets meer voordeel hebt van een kleiner frontaal oppervlak. Op de langere en steilere klimmen, zijn er altijd veel fietsers die te overmoedig beginnen en zichzelf daardoor tegen komen zo halverwege. Als je dan op het juiste tempo weet te beginnen ga je die fietsers dus weer inhalen.
Zelf fiets ik dus ook de korte klimmen met hetzelfde tempo als de lange klimmen, en ook het begin van een klim hetzelfde als het laatste. (soms zelfs een hoger tempo het laatste deel)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 sep 2017 09:02

scottwilko schreef: 12 sep 2017 07:53 Ik wijt het ook aan overmoedigheid van de overige deelnemers. Zelf heb ik namelijk regelmatig hetzelfde.
Dus kortere mensen zijn overmoediger dan langere mensen?
Want daar gaat dit topic en de vraag van TS over... dat hij langer is, maar toch harder klimt.
Ondertussen al 6x geconcludeerd dat als je langer bent, met dezelfde aantal kilo's, je zeer waarschijnlijk meer spiermassa en minder vet, dus hoger watt/kg zult hebben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bve
Forum-lid

bve 12 sep 2017 09:12

MarkVeenstra schreef: 12 sep 2017 09:02
Want daar gaat dit topic en de vraag van TS over... dat hij langer is, maar toch harder klimt.
Ondertussen al 6x geconcludeerd dat als je langer bent, met dezelfde aantal kilo's, je zeer waarschijnlijk meer spiermassa en minder vet, dus hoger watt/kg zult hebben.
Hoger watt/kg lijkt me sterk, aangezien de TS behoorlijk veel tijd verliest op de minder steile klimmen.
Wie is de betere op het vlakke? Of heb je een jasje open en een parachute achter de fiets? Dat zou wel verklaren waarom je op steile stukken zoveel beter bent.

Edit: Hoe zeker ben je van het gewicht van je vrienden? ;)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 sep 2017 09:22

Blijft over een conditiekwestie.,. of inderdaad de aerodynamica...
Wat ik al zei.., heb zelf ook vaak moeite met lopers (3-6% oid), waar vaak nog behoorlijk tempo wordt gehouden. Dan schiet mijn systeem gewoon in het rood. hartslag omhoog, ademhaling omhoog. Alleen het jaar dat ik echt goed getrained was, met een hele brede basis, kon ik ook op die stukken naar verhouding net zo prima klimmen als op de lange stukken aan 10%.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2017 09:36

Is het punt dan niet dat je gewoon een te klein verzet schakelt als het niet zo steil is?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 12 sep 2017 09:38

MarkVeenstra schreef: 12 sep 2017 09:02
Inderdaad daar gaat de vraag over, maar wel met heel specifiek zijn fietsmaten als voorbeeld genomen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 12 sep 2017 11:44

na alle commentaren hier te lezen denk ik dat het een paar factoren zijn die mij "parten" spelen: 1) ik rij misschien inderdaad op de minder steile stukken iets te licht van versnelling;
2) op de lange steilere hellingen kan ik gewoon niet meer terug schakelen
aangezien ik al met mijn lichtste versnelling rij;
3) aangezien ik redelijk licht op de minder steile gedeelten trap is dit ook een teken dat ik misschien
te voorzichtig ben en onbewust wat reserve inbouw;

Je zou kunnen stellen dat iemand die groter is langere benen heeft en dus ook grotere hefbomen maar gezien mijn eerder korte benen voor mijn lichaamslengte is dit bij mij niet het geval. Vet of niet speelt m0.i. een mindere rol aangezien je toch je watt/kg moet omhoog duwen. De gespierdheid van de benen zal dan wel een rol spelen maar aangezien ik het minste getraind ben van allemaal zal dat wschlk ook het geval niet zijn. Blijft misschien ook wat het hart aan kan. Misschien dat mijn ( door het van jongaf aan jarenlange sporten getrainde en volumerijke) hart het verschil maakt bij superzware inspanningen om dit langer vol te houden?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

chiapucci78
Forum-lid

chiapucci78 14 sep 2017 11:44

Volgens mij speelt lengte hier geen enkele rol. Vergelijk bijvoorbeeld Andy Schleck met Contador. Beide destijds rijdend op hetzelfde niveau

Bij een gelijk vetpercentage zal iemand met meer spiermassa en (ws hoger gewicht) wellicht sneller een korter, 'machts' klimmetje oprijden. Dit zijn explosieve klimmetjes.
Op heuvelachtig terrein en in het hooggebergte zal iemand met een lager gewicht (of minder spiermassa) eerder 'boven' zijn. De lagere spiermassa kost in verhouding minder energie waardoor je deze lange klimmen beter kunt verteren. Dus hier speelt watt/kg weldegelijk een rol.

Indurain is mi wel een uitzondering op de regel.

Plaats reactie