Pagina 2 van 2
Re: kopwerk
Geplaatst: 08 sep 2017 11:58
door bve
Op kop komen is passief! Degene die op kop rijdt gaat naar de kant (richting de wind) en haalt dan de druk van de benen. Zo komt de volger vanzelf op kop, zonder daarvoor een versnelling te plaatsen.
Vaak zie je een elleboog signaal, waarna de seingever doodleuk 38 blijft fietsen, dan moet je om op kop te komen al 40 rijden. En iedereen in je wiel moet ook die versnelling plaatsen.
Re: kopwerk
Geplaatst: 08 sep 2017 14:00
door vermeulen
bve schreef: ↑08 sep 2017 11:58
Op kop komen is passief! Degene die op kop rijdt gaat naar de kant (richting de wind) en haalt dan de druk van de benen. Zo komt de volger vanzelf op kop, zonder daarvoor een versnelling te plaatsen.
Vaak zie je een elleboog signaal, waarna de seingever doodleuk 38 blijft fietsen, dan moet je om op kop te komen al 40 rijden. En iedereen in je wiel moet ook die versnelling plaatsen.
Dit is één van de moeilijkste dingen om goed te doen, ik zie bij onze ritjes 9 van de 10 keer de groep op hol slaan als we kop-over-kop rijden. Ieder overname gaat het iets sneller, totdat de zwakste schakel breekt.
Op een gegeven moment kan iemand op kop de afzakkende rij nog maar net inhalen, dus het duurt dan nog langer voordat die renner op kop zit. De sterkere renners zetten gewoon extra aan om op kop te komen, en rijden dus veel minder lang in de wind.
Op die manier laat je dan onbedoeld de zwakste schakels het meeste werk doen.
Re: kopwerk
Geplaatst: 08 sep 2017 14:57
door Nee_Nee
Als je aan een ketting gaat trekken, dan breekt ie. Dus als je bij het op kop komen steeds harder gaat rijden, dan gaat je "ketting" van fietsers kapot. Niet harder rijden dus.
Gebruik je electronica ("Niet harder dan 30") en wijs een kopman aan die de anderen tot de orde mag roepen ("Niet versnellen, Piet").
Oefenen op een afgesloten parcours en bij lage snelheid zijn goede oefenvormen.
Re: kopwerk
Geplaatst: 08 sep 2017 15:12
door bve
Het grote voordeel van een enkele waaier is dat je niveau verschil kan opvangen met de duur van de kopbeurt. In een dubbele waaier heeft de zwakste renner pech, als je het goed doet, rijdt iedereen even lang op kop om de 'ketting' soepel rond te draaien.
Re: kopwerk
Geplaatst: 08 sep 2017 21:16
door raiju
Het rijden met een kleine goed samenwerkende groep is best leuk.
Als de groep te groot is vind ik het ook wel best als er gedemarreerd wordt. Te hard aanzetten na de bocht of gewoon met een paar man hard weg rijden en dan proberen weg te blijven. Dan moet er door iedereen gewerkt worden.