Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil in lichte vs zwaarder wiel bij sprint.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 jul 2017 17:33

Dat LIJKT heel veel mensen, maar is daarom niet minder dubieus..
Die mensen kunnen beter in de workstand eens voelen aan de pedalen hoeveel dat versnellen van een wiel nou voelbaar uitmaakt.
Rekenvoorbeeldje:
Fiets+ berijder 80 kg
Wielset 1 weegt 1500 gram en wielset 2 weegt 1800 gram, waarbij we er voor het gemak maar vanuit gaan dat die hele 300 gram in band+velg zit.(Meestal is dat niet zo)
Combinatie 1 weegt dus 80 kg , combinatie 2 is 80 kg + 0,6 kg (de te versnellen massa van een wiel telt dubbel)= 80,6 kg
Verschil in acceleratie is 0,75%, dit ligt ver onder het perceptievermogen van de mens.
Er is meetbaar en berekenbaar verschil , maar een aerodynamisch verschil van 0,75% heb je al heel snel, het hoofd iets lager en je bent er, bovendien heeft dat nog invloed op de topsnelheid (cruciaal bij sprinten) en die 300 gram maken helemaal niets uit voor de topsnelheid.
Dat licht EN aerodynamisch het beste is , snapt een randidioot, maar de vraag was OF OF.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jul 2017 17:42

Dit was de vraag slimmerd... . Niks 'OF OF'.

"Ik zat me dus aftevragen of je (Veel) winst zou hebben in een sprint met lichtere wielen, uiteraard zal het een verschil geven, maar spreken we dan in mm of in meter(s)."

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 jul 2017 18:15

Ojee, in de war met een ander toppik, maar het predikaat "aerodynamisch"" haal je dus wel zelf bij.
Maar ik heb mijn punt wel gemaakt, ook een Jakkel voelt geen 0,75% verschil....zit tussen de oren...
Herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid

jakkel 17 jul 2017 18:54

Ik haal het aerodynamische erbij, omdat gewicht EN aerodynamica wel het verschil kunnen maken in een millimetersprint (bij een hoge snelheid heeft die aerodynamica immers meer invloed). Voor wij wielertoeristen, doet dat niets. Maar... flink zwaardere wielen geven, ook voor Jakkel, een voelbaar verschil in acceleratie en wendbaarheid.

En ook al lees je dikwijls op fora dat het niet zo is, dat er veel tussen de oren zit klopt volledig!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 jul 2017 20:07

Voor de waarneming maakt het het gewichtsverschil uiteraard wel wat uit, ik heb het over racevelgen in gangbare gewichten van 400-500 gram, het gewichtsverschil wordt op een set binnen deze marges 200 gram en dat gaan weinig mensen waarnemen als ze geen voorkennis hebben.
Het verschil tussen velgen van 400 gram en 600 gram kan je voelen, maar het verschil in acceleratie is toch nog steeds miniem.
Goed dat de wendbaarheid (of agiliteit) wordt genoemd, DAT voel je namelijk wel, maar dat is niet hetzelfde als versnelling.

Edit: op the Paceline kwam ik de volgende link tegen met een verhandeling over prestaties van wielen , voor de liefhebbers die niet opzien tegen wat doorspitwerk, het is van 2001 maar er verandert niks aan de principes:
http://biketechreview.com/reviews/wheel ... erformance
Herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 18 jul 2017 10:43

meten is weten.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 jul 2017 11:31

Keezx schreef: 17 jul 2017 10:39 Dit is uitputtend bedisdicussieerd:
http://road.cc/content/feature/213876-w ... ind-tunnel
Er zijn er vast wel meer bij elkaar te Googelen

De algemene consensus is al jaren: aero heeft de voorkeur boven gewicht, behalve in extreme situaties, zoals klimmen >15%
Het verbaasd me niet dat iemand die zijn leven lang in de F1 gewerkt heeft en z'n ziel en zaligheid in aerodynamica stopt, tot de conclusie komt dat aerodynamica de sleutel tot succes is.

Ik zal niet zeggen dat hij onjuist is, maar een windtunnel heeft als voor en nadeel dat het een controlled environment is en daarmee geen simulatie van de werkelijkheid weergeeft.

De opmerking dat je kop 2 cm lager hangen meer aerodynamisch voordeel oplevert dan welk wiel dan ook is voor mij het beste voorbeeld dat je op amateurniveau het overgrote deel van de winst buiten de materialen moet zoeken.

Mijn eigen ervaring is dat je het verschil in acceleratie van zware vs. lichte wielen (niet 100 of 200g, maar een halve kg) wel degelijk voelt. Het accelereren na elke bocht of tijdens een sprint is ook hetgeen wat je na afloop voelt. De paar watt die je wint door andere wielen kan ook net zo goed komen doordat je tijdens die sprint je ellebogen iets verder naar binnen had, maar die voel je niet en gaat je ook geen km/u schelen.

Als amateur kies ik dus liever voor lichtere wielen (laten we zeggen 1.500g) dan aerodynamische wielen (laten we zeggen 2.000g), omdat dit voelbaar verschil oplevert. De paar milliseconden die in het aerodynamische voordeel zijn zijn statisch gezien 'significant' maar schrijf ik af in de marge t.o.v. mijn gevoel.

Karl66
Forum-lid

Karl66 18 jul 2017 12:02

Jij vindt dat een windtunneltest geen simulatie van de werkelijkheid is, maar vindt tegelijkertijd dat jouw gevoel een betere graadmeter is? Als er nu iets volledig onbetrouwbaar is, dan is het je gevoel wel. Daarom is het belangrijk om in o.a. een windtunnel te testen en te meten en uit die testen blijkt nu juist dat jouw gevoel niet klopt...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 jul 2017 15:58

Windtunnels zijn een vorm van gesimuleerde werkelijkheid, en in ieder geval veel beter dan "het lijkt me" of "naar mijn gevoel" want het menselijk brein is heel erg goed in zichzelf bedriegen.
Het gevoelde verschil in acceleratie zit hem vrijwel altijd in het agieler aanvoelen van het voorwiel en niet in de feitelijke acceleratiewinst , want die is zelfs bij een halve kilo nog miniem.
In mijn voorbeeld hierboven wordt het verschil in totale te versnellen massa dan 1,2% en ik moet nog zien dat iemand dat kan vaststellen
Herhaal dit niet onnodig

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 18 jul 2017 22:38

Wat tot nu toe nog niet is meegenomen in het verhaal is de "vermoeidheidsfactor" van de renner zelf...

Op zich denk ik dat je als je gaat aanzetten van 40km/u naar 60km/u met een 500gr zwaarder wiel je het wellicht de eerste pedaalslag merkt (dat kan dus al wel het verschil uitmaken tussen winnen en verliezen).

Maar... als de renner in kwestie daarvoor al een paar uur in het zadel heeft gezeten en op de toppen van z'n kunnen heeft gereden..., dan kan ik mij voorstellen dat zo'n 500gr extra wellicht mee gaat wegen inderdaad.

Desalniettemin, ook ik opteer voor het aerodynamische voordeel waar je veel meer winst mee kan behalen tov het gewicht.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 jul 2017 23:23

Karl66 schreef: 18 jul 2017 12:02 Jij vindt dat een windtunneltest geen simulatie van de werkelijkheid is, maar vindt tegelijkertijd dat jouw gevoel een betere graadmeter is? Als er nu iets volledig onbetrouwbaar is, dan is het je gevoel wel. Daarom is het belangrijk om in o.a. een windtunnel te testen en te meten en uit die testen blijkt nu juist dat jouw gevoel niet klopt...
Ik weet dat mijn gevoel statistisch gezien niet klopt en verwoord mijn conclusie misschien verkeerd. Ik verkies bewust het gevoel van lichtere wielen boven die 2, 3, 4, 5 watt die een aerodynamisch wiel mij op kan leveren.

Lichtere wielen geniet ik van na elke bocht, tijdens sprints etc. Dat aerodynamische voordeel merk ik niets van, en zou in mijn beleving op amateur niveau ook niet het verschil maken tussen winnen of verliezen (bestaat er zoiets als een foto finish voor de niet-profs?).

Door dit artikel gelezen te hebben kan ik dat verschil in watts wel goed maken door mijn kop bewust omlaag te houden :mrgreen:. Die marge is er nog bij de gemiddelde wielertourist.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 19 jul 2017 20:12

Ts duidelijk, bomproef aluminium wielen welke Aero zijn voor de Belgische koersen/ wedstrijden.
Thanks voor de input.

Plaats reactie