Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 12 jul 2017 19:31

@ Klimmer:

Die foto zal ik morgen plaatsen.

Begrijp ik uit jouw woorden eerder in dit draadje dat mijn FM iets doet met Shimano onderdelen wat ze liever niet willen door ze in een andere configuratie te plaatsen dan door hun (Shimano) bedoeld?

Ik doel dan op jouw opmerking:
- De meesten zijn angsthazen met Shimano richtlijnen onder de arm de hele dag -

Hoor graag van je,
Dirk

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 12 jul 2017 19:53

Ze willen dat liever niet, want dan verkopen ze minder van andere spullen. Wij bepalen toch de agenda, niet Shimano e.a., tenminste zo zou het moeten zijn. Dat nu velen voor een compact crank kiezen komt omdat Shimano die sinds een jaar of tien produceert (en daarvóór niet) en de consument de mogelijkheden van andere fabrikanten heeft genegeerd. Compact cranks zijn er al tientallen jaren (Stronglight, TA Spécialités, Sugino).
Ik denk trouwens ook dat jouw fietsenmaker een scherp technisch oog heeft voor de mogelijkheden van het nieuwe materiaal. Anders was hij er niet aan begonnen. Het oude materiaal was nauwelijks flexibel. Daardoor heeft Shimano ook een deel van de markt aan SRAM verloren. Daar hebben ze uit geleerd. En wij moeten daarvan profiteren.

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 13 jul 2017 17:37

@ Klimmer:

De gevraagde fotos staan op mijn website

Nog bedankt voor de feedback op dit forum. Ik verloor best een beetje de moed toen die Garnelli in Frankrijk niet deed wat ik wilde. Dankzij dit forum wist ik dat er mogelijkheden waren om de boel om te bouwen. Mijn nieuwe FM, De Haan in Ouderkerk aan de Amstel nam de tijd die Vos in Zwanenburg niet nam toen hij een fiets uit het rek pakte en met een leugentje verkocht aan iemand die dacht vertrouwen te kunnen hebben in die zaak.

Nu vol vertrouwen terug naar Frankrijk om in de Alpen met mijn racefietsje de top te kunnen bereiken. Mijn Santos laat ik nu vol vertrouwen achter in Diemen.

Groetjes,
Dirk

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 jul 2017 17:42

Dirk, heel erg bedankt.
Jaloers zijn we op je klimplannen!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 13 jul 2017 18:28

Valt je ketting er aan de binnenkant niet regelmatig af als je van buitenblad naar binnenblad schakelt? Je ketting moet daar een flink stuk omlaag. Ik kan er naast zitten, maar het lijkt me iets wat toch af en toe zou 'moeten' gebeuren,

(Is "Klimmer" eigenlijk de zelfde deskundige die vroeger Sjef heette en op nl.fiets actief was?)
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 13 jul 2017 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 13 jul 2017 18:33

Het kan zijn dat het gezichtsbedrog is omdat Dirk de foto's schuin van boven heeft genomen, maar het lijkt me dat de kooi van de derailleur wel degelijk op dezelfde hoogte zit als de liggende vork zoals in de foto van Klimmer. En dat het geen probleem is omdat de (MTB) cranks een stukje breder zijn dan een "normale" road crank danwel dat de cranks nog ietsje extra naar rechts zijn gezet.

Hoe dan ook, mooie oplossing.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 jul 2017 19:36

Nee_Nee schreef: 13 jul 2017 18:28 Valt je ketting er aan de binnenkant niet regelmatig af als je van buitenblad naar binnenblad schakelt? Je ketting moet daar een flink stuk omlaag. Ik kan er naast zitten, maar het lijkt me iets wat toch af en toe zou 'moeten' gebeuren,

(Is "Klimmer" eigenlijk de zelfde deskundige die vroeger Sjef heette en op nl.fiets actief was?)
Het verschil tussen buitenblad en binnenblad is maar 10 tanden, dat is zelfs in verhouding een kleinere "val" dan van 50t naar 34t.
Ik heet nog altijd Sjef. Wat is nl.fiets ook alweer?

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 13 jul 2017 21:36

@Nee-Nee
nog nooit de ketting er af gelopen

En nog even horizontaal level
horizontaal 2.jpg
horizontaal 1.jpg

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 jul 2017 21:58

@Dirk: ik heb op mijn pagina's op dekaleberg.nl de volgende zin opgenomen:

"Dirk V. (bedankt!) heeft aangetoond dat je met de Shimano 105 11v shifters en derailleurs ook een mtb-crank met 36/26t probleemloos kunt schakelen."

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 14 jul 2017 09:33

nl.fiets was een nieuwsgroep op het web (usenet) die een populaire plek was om over fietsen te lullen voordat je forums had.

Dirk Vanderperk
Forum-lid

Dirk Vanderperk 14 jul 2017 09:52

@Klimmer:

Leuk dat ik op je site sta. Ik ben inmiddels een fan van het boek (gaat nu de familie rond) en nou word ik zelf op de site genoemd.
Mocht je foto's willen plaatsen ga dan je gang. Je kunt ze downloaden via deze link. Even naar beneden scrollen of in de bovenbalk bij albums kijken.

En voor de volledigheid lijkt het me wel zo sportief om op dit forum te melden dat de FM die dit voor elkaar heeft gebokst De Haan rijwielen :winkthumb: is en zich bevind in Ouderkerk ad Amstel. Dan is dat ook nog even genoemd alhier. Hij krijgt ook nog een mooie recensie van me in Google natuurlijk.

Bedankt en groetz,
Dirk

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 jul 2017 13:56

Nee_Nee schreef: 14 jul 2017 09:33 nl.fiets was een nieuwsgroep op het web (usenet) die een populaire plek was om over fietsen te lullen voordat je forums had.
Ja, dat was ik ook. Very long time ago.

Plaats reactie