Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag lange beklimmingen

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 30 mei 2017 13:08

Jans schreef: 30 mei 2017 12:08
Mombergo schreef: 30 mei 2017 11:59
Nee_Nee schreef: 30 mei 2017 10:34 Kijk nog even naar een filmpje van Tom: eigen tempo rijden en je aanpassen aan de berg.
Volgens mij wat Tom doet is constant cijfertjes rammen, omdat die weet met welke intensiteit hij het snelst omhoog kan.. dat wil ik ook, maar daarom vraag ik mij dus af waar die cijfertjes liggen qua percentage 😉
Zoals hierboven beschreven, dat kan niemand je vertellen. Dat zul je door schade en schande moeten leren. Dat is Tom ook overkomen hoor. Als je zoveel kms als hij gemaakt hebt, dan weet je het waarschijnlijk wel. ;)
Tom heeft heel erg veel ervaringscijfers. Jij hebt die nog niet. Die cijfers voegen overigens maar weinig toe aan de ervaring. Vroeger reden we zonder cijfers 'ongeveer' goed. Tegenwoordig rijden we met cijfers 'precies' goed. De toename van de nauwkeurigheid tussen 'ongeveer' en 'precies' is gebaseerd op ervaring plus veel metingen.

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 mei 2017 13:23

@ TS:

Als ik je goed begrijp ben je op zoek naar referentie ervaringen/cijfers. Hierbij die van mij:

Ik heb nu 2 x de marmotte en 2 x 3B gereden. Enige ervaring heb ik wel ;) . Mijn omslagpunt ligt rond hartslag 165.

Eerste keer Marmotte veel te veel gedaan. Op de Glandon hele tijd op of net boven omslagpunt gereden. Dat gaat wel, maar vervolgens op Galibier stuk gegaan, nog wel boven gekomen maar al lichte kramp af en toe. De Alpe was een drama met als dieptepunt een keer vn de fiets gemoeten. Wel boven in gouden tijd maar niet goed/verstandig gereden.
Tweede keer Marmotte: Glandon alleen even na haarspelden halverwege boven omslagpunt (dus HF 170) verder 1.5 uur niet boven 160-162 Dus tussen 90-95% vn Omslagpunt. Idem voor Telegraph, hele beklimming niet boven 160-162. Galibier alleen laatste 2 km richting 170. Alpe vervolgens wel rond omslagpunt of iets daarboven. Resultaat , drie kwartier sneller!

3B (met natuurlijk totaal ander parcours dan dit jaar!): Lange klimmen 90-95% van omslag punt. Korte explosieve klimmen op of net boven omslagpunt. Alleen laatste 3 km van de Grand Ballon (zwaarste deel) boven omslagpunt gereden. eindtijd precies 8 uur

Of dit voor jou werkt is natuurlijk afhankelijk van je aanleg en vorm. Ik ben een polderstoemper dus gewend om lange stukken in D3 (90-95%) met wind tegen te rijden. Zo klim ik dus ook. Voor iemand die gewend is aan heuvelachtig terrein ligt dit misschien weer volledig anders. Ik ben iemand met veel macht maar weinig natuurlijk klimvermogen. Daarom werkt het voor mij ook totaal niet om een helling in D2 (80-90%) te rijden, dan ben ik gewoon te langzaam! Ik moet echt mijn grenzen opzoeken om een beetje snelheid te houden.

Let wel; Op de Plance des belles filles na zijn het bij de 3B allemaal goed lopende beklimmingen. Servance, d'oderen, Markstein(grand Ballon) en Alsace zitten allemaal rond de 6 a 7 % gem. Alleen de PdBF is een benenbreker (maar das slechts de laatste 6 km naar de finish :D )
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

DyDaJo
Forum-lid

DyDaJo 30 mei 2017 13:56

Voor mij is een vergelijkbare aanpak als Tracing_NL van toepassing. Maar dan met wat andere indicatie punten.

Een lange klim van meer dan 30 minuten (het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit wat het percentage is, daar stel je je versnellingen op af, -als je maar rekening houdt dat je wat overhoud voor het komende steile gedeelte) probeer ik te doen op 85-90% van het omslagpunt. Bij kortere klimmen tot 10 minuten probeer ik het omslagpunt vast te houden.
Je kunt ook alles op ca 80-85% FTP doen, Zoals veel mensen het fiets deel van een triathlon afwerken. Dat geeft je meer zekerheid om het einde op een confortabele manier te halen, maar je voelt dan waarschijnlijk ook dat het sneller/beter had kunnen zijn..

Mombergo
Forum-lid

Mombergo 30 mei 2017 14:55

Ben zelf wel een redelijke klimmer, wel meer type puncheur (klein, licht en vrij explosief)

Dit was ook een beetje mijn strategie om het aan te pakken.. eerste deel en de gran ballon op 85-90% ftp en daarna zien hoe het gaat.. het is wel fijn om een klein beetje bevestiging daarin te hebben..

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 30 mei 2017 20:20

Als je met vermogensmeter en hartslagmeter rijd dan zie je het vanzelf wanneer je de vermogens niet meer haalt qua hartslag.
Vorige week nog meegemaakt en de cijfers logen niet.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

debuysserk
Forum-lid

debuysserk 31 mei 2017 09:26

Ik rij 3B ook opnieuw dit jaar en aangezien de route is gewijzigd (qua finish en qua beklimmingen (soms andere zijde), zijn we met onze vriendengroep afgelopen weekend reeds naar ginder afgezakt. Het weer was alleszins top :)

Met uitzondering van La Planche zelf (gingen we op zondag doen maar dan geen tijd meer), alle beklimmingen al eens gedaan, rond de 85-90% en uiteraard op het einde soms wat hoger voor de onderlinge competitie :). De 3e dag op Ballon d'Alsace vanuit Sewen was het op de 34-28 soms wat harken aan rpm 70, maar dat lag vermoedelijk deels ook aan de warmte en de opeenvolging van dagen met fietsen.

Als je dus geleidelijk de beklimmingen afwerkt aan 80-90%, en tussenin niet teveel alleen komt te zitten, dan hou je vermoedelijk nog wel genoeg over voor de punch naar La Planche.

Overigens besef je zo wel dat 3B vorig jaar een gans andere aankomst was qua gevoel ook, als je toen doodzat kon je in een groepje die laatste 10-15 km nog wel overbruggen zonder echt tot het uiterste te moeten, maar dat zal dit jaar wel anders zijn als je stikkapot zit en dan nog La Planche op moet.

Succes!

Plaats reactie