Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
alien
- Forum-lid
alien
09 mei 2017 08:23
ottorongo schreef:De som van de onderdelen is altijd hoger dan het geheel.
Met zulke stelligheden is het oppassen. Één tegenvoorbeeld is voldoende om de stelling onderuit te halen.
(economische waarheid)
En op het bestaan daarvan valt ook wel het één en ander af te dingen.
Vorsprung durch Pedantik
-
Roaldinio
- Forum-lid
Roaldinio
09 mei 2017 10:03
2de hands moet je toch redelijk uit kunnen komen. En dat maakt het zoeken naar onderdelen nog leuker!
-
Dennis.
- Forum-lid
Dennis.
09 mei 2017 10:21
Di2 groepen zijn online ook best (2de hands) goedkoop te vinden dus ik geloof best inderdaad dat zolang je ook op de 2de hands markt gaat kijken dat je dan wel goedkoper uit kunt komen.
-
EmPeHa
- Forum-lid
EmPeHa
09 mei 2017 11:13
Wel goedkoper dan een nieuwe fiets, maar weer niet goedkoper dan een gebruikte fiets.
-
klimski
- Forum-lid
klimski
09 mei 2017 12:16
Vergeet niet dat je ook allerhande specifiek gereedschap nodig hebt. De tijd dat je met een Engelse sleutel, setje imbus sleutels en een hamer een heel eind kwam is definitief voorbij...tenzij je retro gaat dan.
Tel er daarvoor maar zeker honderd euro bij op.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
-
Douglas
- Forum-lid
Douglas
09 mei 2017 12:30
alien schreef:ottorongo schreef:De som van de onderdelen is altijd hoger dan het geheel.
Met zulke stelligheden is het oppassen. Één tegenvoorbeeld is voldoende om de stelling onderuit te halen.
(economische waarheid)
Het tegenvoorbeeld:
Ik heb recent een Mason Bokeh opgebouwd en deze was met een los frame en dezelfde onderdelen l300/400 goedkoper dan compleet. Hierbij heb ik appels met appels vergeleken! Ik vermoed dat dit komt omdat het een kleine bouwer is. Grote merken kunnen veel groter en dus scherper inkopen. En ik heb natuurlijk wel per onderdeel gezocht naar de goedkoopste webshop!
Daarnaast moet je goed kijken wat je uiteindelijk echt betaald. Koop je een complete fiets en je vervangt dan binnen afzienbare tijd stuur, zadel en wielen ben je mogelijk ook duurder uit. Je moet dan wel gied weten wat je wilt. Mijn advies.; voor de startende fietser: koop een complete fiets. Voor de ervaren fietser die weet wat hij wil: zelf op (laten) bouwen.
o'7o
-
Roaldinio
- Forum-lid
Roaldinio
09 mei 2017 12:59
Gereedschap mag je inderdaad niet vergeten, maar je hebt als bijkomend voordeel dat je niet meer naar de fietsenmaker hoeft als je alles zelf hebt. Scheelt je op jaarbasis ook weer wel wat!
Dat klopt EmPeHa.... maarja die funfactor eh!
-
EmPeHa
- Forum-lid
EmPeHa
09 mei 2017 13:37
Ik weet het. Ik heb mijn fiets ook bij elkaar gezocht en opgebouwd. Waarschijnlijk dit jaar een nieuw kleurtje geven.

-
klimski
- Forum-lid
klimski
09 mei 2017 16:38
Ik vind ook dat die vergelijkingen waarbij frame of andere onderdelen gebruikt worden gekocht niet opgaan (is wel een ontzettend slim idee hoor, daar niet van). Je kan ook een hele fiets gebruikt kopen..ben je nog goedkoper uit.
Volgens mij is de conclusie dat je het moet doen voor de lol, en het gereedschap erin meeneemt omdat je zelf ook onderhoud blijft doen (en dus niet meetelt in het budget van de fiets). Anders kan je beter een nieuwe, overjarige of zgan fiets kopen.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
DeletedUser02
09 mei 2017 16:46
Als het geen topgroep (SR, Red, DA) is, zou ik hem liever gewoon nieuw kopen.
+1 voor zelf opbouwen, er zijn genoeg framebouwers die wel redelijke prijzen voor losse frames vragen. Een Canyon oid heeft inderdaad belachelijke prijzen voor een los frame, maar dat is dan ook een fiets die ik zelf niet op zou bouwen.
Van een standaard fiets weet ik vrijwel zeker dat het zadel, stuurpen, wielen en banden sowieso vervangen moeten worden. Dat maakt het verschil tussen zelf en kant-en-klaar al iets draaglijker.
-
ottorongo
- Forum-lid
ottorongo
09 mei 2017 23:58
En nog maar een cliché ; uitzonderingen bevestigen de regel.
en...Een producent koopt duizenden stuks per jaar in, een webschop mogelijk 50, en een FM enkele stuks. Het is dan ook toch niet zo moeilijk te begrijpen dat daar enorme prijsverschillen meespelen. Zoiets heet prycingpower.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
10 mei 2017 09:23
Maar allemaal kopen ze wel eens teveel in, juist omdat het dan goedkoper wordt. Als je het niet erg vindt dat het "overjarig" is kun je daar je voordeel mee doen als zelfbouwer.
Campagnolo Ultra Dork