Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

slapende vingers

Polly1950
Forum-lid

Polly1950 03 mei 2017 13:01

Ik heb ook een Cube en de standaard handvatten bevielen mij niet. Deze vervangen door deze ESIgrips Chunky Grips. Nergens meer last van. En inderdaad je triggers en remgrepen goed uitlijnen op een rechte lijn van je armen handen.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 03 mei 2017 13:15

Fietsen?altijd schreef:Een racestuur er op is wel een heel slecht idee.
Waarom??

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2017 13:22

Op een frame dat ontworpen is voor een breed stuur een voor MTB begrippen mega-smal stuurtje monteren vind jij een goed plan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 03 mei 2017 13:31

Balhoofd 1 schreef:
Quarantanove schreef:Als ik dit lees komt er nog een vijfde mogelijkheid bij me op: een racestuur op je MTB monteren?
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Maar de breedste sturen die ik kan vinden zijn 44cm en dat is denk ik toch te smal voor serieus mtb-werk. Het gemak van het brede stuur heb ik echt wel nodig op lastige stukken. Op een parcoursje bij mij in de buurt kom ik wel eens een man op een crossracer tegen en die heeft altijd moeite met de hele korte bochten. Zelf zal ik dat zeker niet beter doen denk ik.
Voor het serieuze MTB-en zou dat kunnen opgaan maar als je het beperkt tot wat men MTB-en in NL dan is dat m.i. prima te doen met een cyclocrossfiets en zeker met een MTB met een racestuur erop. Voordeel is dat je met 44 cm breed stuur , dat t.o.v. een echt MTBstuur natuurlijk een smal stuur is, juist op de vele (te) smalle paadjes die er in NL juist in overvloed zijn veel gemakkelijker tussen de bomen doorstuurt. Een racestuur heeft ook als voordeel dat je heel gemakkelijk 3 verschillende houdingen kunt aannemen. Ik kan me nog herinneren dat toen de eerste MTB's uit de VS kwamen overgewaaid er alleen rechte sturen op zaten en men al snel op het idee kwam die zogenaamde "barends" erop te monteren om een houding extra te hebben. Toen dacht ik al meteen waarom er geen racestuur erop?
Ik heb vroeger , nog voor de MTB was "uitgevonden" 10 jaar veldritwedstrijden gereden en daarna meer dan 25 jaar veldtoertochten altijd op een cyclocrosser.
Er is in NL geen enkel parkoers waar ik op stuurvaardigheid te kort kwam t.o.v. een MTB.
Nogmaals gezien je fysieke klachten zou ik het zeker overwegen.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 03 mei 2017 13:37

53x11 schreef:Op een frame dat ontworpen is voor een breed stuur een voor MTB begrippen mega-smal stuurtje monteren vind jij een goed plan?
Gezien zijn fysieke klachten zeker te overwegen. Ik vergelijk het wel eens met schaatsen.
Als je een slechte schaatstechniek hebt dan valt een toertocht schaatsen op natuurijs op noren af te raden en kan men dat beter doen op ijshockeyers. Is veel comfortabeler. In dit opzicht kan je een MTB vergelijken met ijshockeyschaatsen en een cyclocrosser met noren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2017 14:11

Behalve dat een MTB frame ontworpen is met een recht stuur en veel te veel reach heeft als je een racestuur monteert.

Daarnaast kost een fortuin i.v.m. dure shifters en dergelijke.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Balhoofd 1
Forum-lid

Balhoofd 1 03 mei 2017 14:49

Ik vind het op zich een interessant idee maar ik denk dat amclassic goed samenvat wat mij tegenhoudt; ik kom met een smal stuur raar op die fiets te zitten, ik kan de shfiters e.d. zelf niet ombouwen en het wordt denk ik een dure grap om even mee te experimenteren.

ik heb gezien dat Cube ook een comfort shape stuur heeft voor 40 euro. Ergonomische handvatten en gelhandschoenen iets in die richting. Dus ff kijken waar ik mee begin. (al sluit ik niet uit dat nee_nee het goed had en ik het allemaal ga doen :-) )

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 03 mei 2017 15:00

Quarantanove schreef:
53x11 schreef:Op een frame dat ontworpen is voor een breed stuur een voor MTB begrippen mega-smal stuurtje monteren vind jij een goed plan?
Gezien zijn fysieke klachten zeker te overwegen. Ik vergelijk het wel eens met schaatsen.
Als je een slechte schaatstechniek hebt dan valt een toertocht schaatsen op natuurijs op noren af te raden en kan men dat beter doen op ijshockeyers. Is veel comfortabeler. In dit opzicht kan je een MTB vergelijken met ijshockeyschaatsen en een cyclocrosser met noren.
Wat AM classic zegt kost een fortuin in verhouding en veel te veel reach. Maar jij probeert ook iedereen een crosser aan te raden.

Maar met een cyclocrosser over de heuvelrug lijkt me niet geweldig. En veld tourtochten zijn eigenlijk ook altijd recht door.

Gewoon eerst even de boel goed afstellen en ergonomische grips erop. Werkt dat niet kun je altijd nog kijken naar een ander stuur.
Maak joe woar

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 03 mei 2017 15:55

amclassic-fan schreef:Behalve dat een MTB frame ontworpen is met een recht stuur en veel te veel reach heeft als je een racestuur monteert.

Daarnaast kost een fortuin i.v.m. dure shifters en dergelijke.
Dat laatste is waar en goed argument om eerst naar een andere (simpelere en goedkopere) oplossing te kijken.

Der Hanzelmann
Forum-lid

Der Hanzelmann 04 mei 2017 12:15

Bij mij werkte goede handschoenen met veel gelpads. Sindsdien probleem weg.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Balhoofd 1
Forum-lid

Balhoofd 1 14 mei 2017 00:01

even een update: ik heb Ergon handvatten op het stuur gezet, dat scheelt inderdaad. Wel even zoeken naar de juiste positie dus imbusje mee en onderweg tunen. Wat ook hielp was om de remhendels twee centimeter te verplaatsen, dat is veel ontspannener. Probleem opgelost denk ik.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 14 mei 2017 12:01

Balhoofd 1 schreef:even een update: ik heb Ergon handvatten op het stuur gezet, dat scheelt inderdaad. Wel even zoeken naar de juiste positie dus imbusje mee en onderweg tunen. Wat ook hielp was om de remhendels twee centimeter te verplaatsen, dat is veel ontspannener. Probleem opgelost denk ik.
Mooi :winkthumb:

Plaats reactie