Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Reparatieset voor onderweg

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 apr 2017 10:21

Onderweg?
Dit kan niet waar zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 apr 2017 10:33

Zal wel een grap zijn zeker.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 17 apr 2017 10:58

Zelfkennis is een deugd. Er zijn heel compacte met een fixed aanhaalmoment. Handig als je er weinig gevoel voor hebt. Canyon levert deze standaard mee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

knrd
Forum-lid

knrd 17 apr 2017 11:00

Bedankt voor de vele reacties!
Hier kan ik wel een keuzen uit maken wat ik nodig ga hebben ;)

Rob71
Forum-lid

Rob71 17 apr 2017 11:08

Haha jullie noemen wat ik zeg onzin. Ik heb onderweg nog nooit een losse bout gehad en het is onzin dat jullie beweren dat dat wel kan. Elke bout die cruciaal is controleer je en gaat gewoon niet los. Ja een keer in je leven misschien, maar moet je daar heel je leven met een gereedschapkist mee rondrijden. . Misschien moeten jullie je materiaal beter bijhouden als het onzin is. En daarbij, wat boeit het als er een rembout los is. Dan rij je maar voorzichtig naar huis met 1 rem. De bouten die er echt toe doen. Die je dwingen te stoppen, zoals crancks of casette heb je toch niet bij. Of je moet telkens een rugzak mee gaan nemen. Cranckboutjes mogen ondeeweg niet los kunnen zitten. Zeker geen vijf. Dan maak je mij niet wijs dat ze alle vijf nog vast zaten toen je vertrok.

Daarnaast kun je toch niet alles voorkomen. Havanna noemt ook dat hij een snakebite in zijn buitenband had. Hoeveel mensen rijden met een extra buitenband dan? Je kunt inderdaad met alles rekening houden. Vergeet dan ook geen reservespaken en remkabels mee te nemen :)

gr Rob

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 apr 2017 11:17

Het ligt eraan hoever je van huis bent en wat voor een banden je gemonteerd hebt.

Ik neem normaal een binnenband mee (in een conti tasje) en een pomp of Co2 inflater en een topeak rescue box met patches en een oude gebruikte missing link. Daarnaast heb ik een oud stukje buitenband bij me voor het geval ik een gat in mijn buitenband rij. Ik heb zo een patches liever bij me dan 2 binnenbanden. Ik denk trouwens dat een lezyne smart kit nog een betere keuze is omdat daar een Tire boot inzit en dan hoef ik dat stukje buitenband ook niet meer mee te nemen.

Als ik op vakantie ben of ik heb om een andere reden net iets opnieuw gemonteerd dan neem ik een multitool (met momentsleutel, geen grap) mee voor het geval dat ik toch iets niet goed heb vastgezet.

En als ik met mijn tube wielen ga rijden dan heb ik, sinds kort, een flesje Tufo latex en een Tufo Elite Jet thuiskomer bij me. DIe topeak rescue box neem ik ook mee want ik heb al eens een patch op de buitenband moeten plakken om de latex in de band te kunnen houden.

Mijn tools en patches worden trouwens vaker gebruikt voor anderen wat met me meerijden dan voor mezelf.

Het meest essentiële is echter een telefoon en een bankpasje.
Afbeelding

Rob71
Forum-lid

Rob71 17 apr 2017 11:55

Nou vind jij je wiel goed te doen dan. Stel er knapt een spaak. Wat doe je dan? De enige juiste methode is een nieuwe spaak toch. Ik hoop dat jullie dat met me eens zijn. Optie twee is een noodspaak. Hoeveel hebben die bij?

Er is geen goede optie drie namelijk. Want als je andere spaken losser of vaster gaat draaien dan heb je de kans dat je een hoogteslag krijgt of een zijdelingse slag die je er nooit meer uitkrijgt.

Gr Rob

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 17 apr 2017 12:10

Rob71 schreef:Haha jullie noemen wat ik zeg onzin. Ik heb onderweg nog nooit een losse bout gehad en het is onzin dat jullie beweren dat dat wel kan. Elke bout die cruciaal is controleer je en gaat gewoon niet los. Ja een keer in je leven misschien, maar moet je daar heel je leven met een gereedschapkist mee rondrijden. . Misschien moeten jullie je materiaal beter bijhouden als het onzin is. En daarbij, wat boeit het als er een rembout los is. Dan rij je maar voorzichtig naar huis met 1 rem. De bouten die er echt toe doen. Die je dwingen te stoppen, zoals crancks of casette heb je toch niet bij. Of je moet telkens een rugzak mee gaan nemen. Cranckboutjes mogen ondeeweg niet los kunnen zitten. Zeker geen vijf. Dan maak je mij niet wijs dat ze alle vijf nog vast zaten toen je vertrok.

Daarnaast kun je toch niet alles voorkomen. Havanna noemt ook dat hij een snakebite in zijn buitenband had. Hoeveel mensen rijden met een extra buitenband dan? Je kunt inderdaad met alles rekening houden. Vergeet dan ook geen reservespaken en remkabels mee te nemen :)

gr Rob
Eens

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 17 apr 2017 12:10

Rob71 schreef:Nou vind jij je wiel goed te doen dan. Stel er knapt een spaak. Wat doe je dan? De enige juiste methode is een nieuwe spaak toch. Ik hoop dat jullie dat met me eens zijn. Optie twee is een noodspaak. Hoeveel hebben die bij?

Er is geen goede optie drie namelijk. Want als je andere spaken losser of vaster gaat draaien dan heb je de kans dat je een hoogteslag krijgt of een zijdelingse slag die je er nooit meer uitkrijgt.

Gr Rob
Wederom: eens

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 17 apr 2017 12:56

Dan loopt het spaak. In dit geval zijn wij dan de "het" die kunnen gaan lopen.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 17 apr 2017 13:24

2 bandenlichters
biba
inbussleutels
kettingpons
magic link

Dan kun je 90% van de ellende onderweg zelf ter plaatse verhelpen. Voor langere tochten eventueel nog ductape en een paar tie-wraps

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 apr 2017 14:14

Rob71 schreef:. CranKboutjes mogen ondeRweg niet los kunnen zitten. Zeker geen vijf. Dan maak je mij niet wijs dat ze alle vijf nog vast zaten toen je vertrok.
Is me toch een keer overkomen, er zaten er nog 2 in toen het binnenblad dubbel vouwde en ik de rest (van het binnenblad) in een vuilbak heb gemikt.
Waarschijnlijk zaten ze al een paar ritten los inderdaad.
Dankzij een inbus 5 kon ik op het buitenblad met 2 bouten naar huis rijden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie