Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Nieuwe applicatie die routes maakt.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 18 apr 2017 22:28

nijkie schreef:Idd Havana,Met gpsies heel simpel en snel en tegenwoordig is overal internet.
GPSies zal zeker ook goed gaan maar hoe kan je in GPSies bestaande tracks wijzigen , of meerdere tracks koppelen etc. Met Mapsource kan ik dat prima maar ik zou niet weten hoe dat in GPSies zou moeten. Tracks overtekenen is ook een optie maar is bijzonder onhandig als het om gedownloade veldtoertochten gaat.
Waarschijnlijk onwetendheid van me omdat ik me er daar nooit in heb verdiept.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 23 apr 2017 11:03

Quarantanove schreef:
nijkie schreef:Idd Havana,Met gpsies heel simpel en snel en tegenwoordig is overal internet.
GPSies zal zeker ook goed gaan maar hoe kan je in GPSies bestaande tracks wijzigen , of meerdere tracks koppelen etc. Met Mapsource kan ik dat prima maar ik zou niet weten hoe dat in GPSies zou moeten. Tracks overtekenen is ook een optie maar is bijzonder onhandig als het om gedownloade veldtoertochten gaat.
Waarschijnlijk onwetendheid van me omdat ik me er daar nooit in heb verdiept.
Niemand die het antwoord weet hoe je in GPSies bestaande tracks kan modificeren?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 23 apr 2017 21:46

gewoon overtekenen gaat het snelst routering aanzetten wielrenfiets selecteren create as templemate tekenen en overtrekken maar.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Bas de Vries
Forum-lid

Bas de Vries 23 apr 2017 23:11

Zelfde probleem heb ik ook. Ik woon aan de grens van Den Haag en veel routes die gegenereerd worden gaan over wegen waar ik absoluut niet wil fietsen, dwars door de stad.

Het idee is leuk als het algoritme wordt verbeterd.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 24 apr 2017 18:51

nijkie schreef:gewoon overtekenen gaat het snelst routering aanzetten wielrenfiets selecteren create as templemate tekenen en overtrekken maar.
Voor ritten op de weg gaat dat uiteraard prima. (overigens ook in Mapsource)
Maar met een gedownloade tracks van veldtoertochten lijkt me dat heel wat lastiger. Dat gaat in Mapsource heel gemakkelijk.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 24 apr 2017 18:55

Bas de Vries schreef:Zelfde probleem heb ik ook. Ik woon aan de grens van Den Haag en veel routes die gegenereerd worden gaan over wegen waar ik absoluut niet wil fietsen, dwars door de stad.

Wat is "het algoritme"??

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 24 apr 2017 20:29

Bas de Vries schreef:Zelfde probleem heb ik ook. Ik woon aan de grens van Den Haag en veel routes die gegenereerd worden gaan over wegen waar ik absoluut niet wil fietsen, dwars door de stad.

Wil je deze eens uitproberen en je oordeel geven?
http://brouter.de/brouter-web/

Bij 'Options' kun je een profiel instellen. Bij elk profiel hoort een algoritme. Bij Trekking is dat uitgewerkt volgens dit principe:
"# *** The trekking profile is for slow travel
# *** and avoiding car traffic, but still with
# *** a focus on approaching your destination
# *** efficiently

Het algoritme rekent met 'tags' die mensen aan wegen en paden in Open Street Map hebben toegevoegd. Daar ben je dan wel afhankelijk van met deze tool. Dus als iemand voor de A12 heeft aangegeven dat je er met de fiets op mag en je kiest voor de snelste weg van de DH naar Utrecht, dan gaat er in de praktijk iets vaud.

Toen ik laatst van links naar rechts door Utrecht moest, wist deze tool wel de fietssnelweg van De Meern naar Zeist te vinden.
Ben benieuwd

Bas de Vries
Forum-lid

Bas de Vries 24 apr 2017 21:42

Quarantanove schreef: Wat is "het algoritme"??
Daarmee bedoel ik eigenlijk alle informatie die gebruikt wordt om de route te berekenen. Kijk je bijvoorbeeld naar google maps dan lijkt het erop dat de gemiddelde snelheid en reistijd van andere fietsers gebruikt wordt, waardoor vaak goede fietspaden worden geselecteerd of in ieder geval redelijke routes.

Nee_Nee schreef: Wil je deze eens uitproberen en je oordeel geven?
http://brouter.de/brouter-web/
Die heeft geen round-trip feature zoals skoda maar ziet er wel goed uit om een trip ergens naar toe te plannen, heeft idd redelijk veel opties.

Zal daar zeker wel mee gaan spelen als het weer wat leuker wordt voor langere ritjes :).

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 25 apr 2017 15:54

Bas de Vries schreef:
Quarantanove schreef: Wat is "het algoritme"??
Daarmee bedoel ik eigenlijk alle informatie die gebruikt wordt om de route te berekenen. Kijk je bijvoorbeeld naar google maps dan lijkt het erop dat de gemiddelde snelheid en reistijd van andere fietsers gebruikt wordt, waardoor vaak goede fietspaden worden geselecteerd of in ieder geval redelijke routes.
Dan kan ik je toch aanbevelen om Mapsource (of Basecamp) te gaan gebruiken en onder de knie te krijgen want daar kan je prima onder "bewerken" > voorkeuren > de voorkeurs routebepalingen instellen en eventueel tussendoor wijzigen.

stijndef
Forum-lid

stijndef 03 mei 2017 15:16

Zijn er online tools die van een track een route kunnen maken of is Basecamp nog steeds de enige mogelijkheid (edge 810)?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 03 mei 2017 18:15

Gpsvizualizer heeft een conversietool die heel goed werkt.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 04 mei 2017 18:28

Die skoda routeplanner is wel grappig, hij laat mij naar forteiland pampus fietsen, ik denk dat ik de waterfiets maar neem!
Verder zijn het geen wegen die ik niet eerder heb gereden, maar dat is hier in de buurt wel wat moeilijk (maar niet onmogelijk)

Plaats reactie