Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Fietsen?altijd
02 feb 2017 19:11
amclassic-fan schreef:En wat is de zogenaamde 'snelheid' dan?
Dat je op hoge cadans nog goed kracht kan leveren. Dat kun je alleen maar trainen door heel hard te fietsen en de snelheid in het peloton die haal je alleen voor de wind. Als hij nu de hele dag op een zwaar verzet de bult opgaat kan hij harder de bocht uit maar dan nog wel uit de wielen gereden.
Veel koersen helpt ook goed.
Maak joe woar
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
02 feb 2017 19:26
Vermogen bij bepaalde trapfrequenties zijn zeker trainingsparameters.
Hoe snel je daarbij rijdt is dan weer irrelevant , dat is alleen het resultaat van je trainingsvorm onder gegeven omstandigheden.
Zo zijn er lui die achter een scootertje trainen, ik zie daar trainingstechnisch geen meerwaarde in.
Hooguit dat het scootertje misschien motiveert om eraan te blijven, maar de snelheid speelt IMO geen rol.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Fietsen?altijd
02 feb 2017 19:35
Achter een scooter voelt het wel qua snelheid etcetera alsof je in een peloton rijd
Maak joe woar
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
02 feb 2017 19:38
Ja, dat is zo, maar dat is voor het trainingseffect niet van belang.
Het kan geen kwaad (afgezien van opgesnoven uitlaatgassen) maar hetzelfde kan solo als je je aan je schema houdt.
Herhaal dit niet onnodig
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
18 feb 2017 21:58
Achter de scooter = micro-intervallen
*duikt snel weg*
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
raiju
- Forum-lid
raiju
19 feb 2017 10:16
rtimmers schreef:hallo allemaal,
Ik ben me nu zo'n beetje voor aan het bereiden op volgend fietsseizoen. Ik wil wat trainingswedstrijdjes gaan rijden, maar ook langere (150+) toertochten. Ik probeer hier bij de opbouw van de training op te letten door af te wisselen tussen langere duurtrainingen in d1 en kortere, intensievere trainingen met intervallen. Ik merk echter dat mijn absoluut vermogen nogal laag is in vergelijking met anderen. Dit komt gedeeltelijk voor uit het feit dat ik nogal licht ben (54 kg bij 176 cm). Ik ben 17 jaar en nog aardig in de groei. Ik merk dat ik weinig kracht in de benen heb en ik zou dit graag willen verbeteren om op het vlakke beter mee te kunnen tijdens de trainingswedstrijden en toertochten. Hoe kan ik dit het beste bereiken? Zijn er wellicht nog speciale trainingsvormen die gericht zijn op het verbeteren van de spierkracht?
Over de fiets trainingsadviezen. De jongeman is 17 jaar en weegt 54kg. Waarschijnlijk in het einde van de pubertijd en is ook nog aan het groeien. Hij wil meer kracht. Hij doet al verschillende soorten fietstrainingen.
Het nadeel van duursporten tov kort werk:
Door grote spiergroepen keihard aan te pakken maakt je lichaam groeihormonen aan waardoor je spieren sterker en dikker worden. Zwaar gewicht/weinig herhalingen. Voor je 21e terwijl je nog in de groei bent je beperken tot alleen fietsen zorgt er voor dat je lijf zich perfect aanpast op fietsen. Op die leeftijd moet je dat niet willen.
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
19 feb 2017 11:25
Wat moet je dan wel willen, een spierklomp worden die geen peuk in een dakje boter trapt?
Herhaal dit niet onnodig
-
raiju
- Forum-lid
raiju
19 feb 2017 12:39
@keezx ik moest ff goed lezen, leuk verspreekwoord.
Als je doel meer kracht is, dan moet je op kracht gaan trainen maar geef op die leeftijd alsjeblieft je lichaam de kans zich fatsoenlijk te ontwikkelen.
(met name de strekketen
http://www.galileo2000.nl/Biomechanica/ ... anica.html)
In het seizoen een kracht trainingsblok:
Algemene kracht:
http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/ ... GSLEER.pdf
Specifieke krachtoefeningen voor het fietsen:
Single legsquat, lunges e.d.
Specifieke kracht op de fiets
>10 sec tot 20 sec voluit heuvelop.
1 min tot 5 minuten heuvelop zo hard als je kan
Vanuit stilstand zwaarste verzet 10 omwentelingen vol aanzetten.
Enz.
Uiteindelijk kun je dan meer vermogen leveren in verschillende energiesystemen en ga je harder rijden.
-
rtimmers
- Forum-lid
rtimmers
20 feb 2017 19:59
Nog effe een vraagje. Ik ben nu dus bezig met wat krachttraining en core-stability, en ik vraag me af wat het effectiefste is: de verschillende soorten oefeningen door elkaar heen doen (dus bijv. beenspieroefening, core stability oefening- armspieroefening enz. ) of de oefeningen voor een bepaalde spiergroep juist achter elkaar te doen?
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
21 feb 2017 08:10
Een beetje afwisseling is wel goed

.
Meestal zit de herhaling in het feit dat je 1 oefening doet met een setje van X maal Y herhaling (3x 10 herhalingen bijv. of 10-5-3 herhaling met toenemend gewicht, of 3x 1 minuut.., maakt niet uit).
Wat in mijn ogen wel nuttig is, is om de oefeningen met de meeste coordinatie wat meer in het begin van je training te doen. En de domme oefeningen meer naar het einde. Natuurlijk kan je ook beargumenteren dat als je moe bent, je de fijne motoriek en coordinatie ook moet kunnen opbrengen cq trainen. Maar over het algemeen doe je die oefeningen juist heel nauwkeurig, en dat gaat beter aan het begin van je training. Iets "simpels" als leg press, stop je dan maar mooi op het einde

.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
scepticus
- Forum-lid HC
scepticus
21 feb 2017 10:06
En nog een algemene tip: maak je krachttrainingen niet te lang!
Beperk je tot een aantal basisoefeningen die meerdere spiergroepen tegelijk aanpakken (bv de squat), en doe die GOED en intensief.
Binnen een uur kun je dan weer buiten staan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Fietsen?altijd
- Forum-lid
Fietsen?altijd
21 feb 2017 10:24
Of een minuut of 10-15 voor dat je naar bed gaat kan ook. Kan dagelijks en kost weinig tijd.
Maak joe woar