De tegenstrijdigheid aan reacties is sprekend.

Dank u, dank u.
Gezien de onduidelijkheden nog wat aanvullende info:
- leeftijd 27
- fietservaring: 1 jaar nu, wel slechts enkele uren in de week. Hiervoor niet veel gesport.
Gemiddeld geven de data aan:
- D1, 50-70km: 24.5 km/h
- D2: 50-70km: 26.5 km/h
- D2+D3 intervallen: 30-50km 27.5 km/h
Lange termijn doel: tegen de 30 km/h halen, @ 100km en dit redelijk comfortabel kunnen fietsen (laten we zeggen in D2). Vanaf dan ben ik wel tevreden en wil ik dit enkel vasthouden. Maar ik heb het idee dat ik geen natuurtalent ben met mijn huidige snelheden. Niet dat dit moet ofzo. Maar waar ik wel sterk (gemotiveerd) in ben is om mezelf data gedreven te verbeteren.
Ik kan moeilijk alles beantwoorden maar hier een greep.
Keezx schreef:Als je de cijfertjes leuk vindt moet je die vooral inzetten, nut om beter te worden heeft ut amper.
Inderdaad, cijfertjes en statistieken tijdens en na de rit vind ik prachtig. Dat nut/de nutteloosheid van je houden aan trainingszones die je als recreant opstelt bij geringe training stel ik hierbij juist in vraag.
(Btw, wees gerust, ik kijk genoeg om me heen hoor tijdens een rit en echt niet enkel naar mn computer. Ben naast datageek ook fotografiefan.)
havana schreef:Hoe veel of weinig of veel je ook traint, afwisseling is het magische woord.
Dat besef ik inderdaad en blijkt ook uit de meest algemene trainingsliteratuur. Echter dit strookt niet helemaal met het idee van eerst een basis opbouwen met eigenlijk alleen maar D1? Of mag je daarbij ook af en toe anaeroob gaan?
svvander schreef:Leuk om te horen [......] Wat ik je zeker wel kan aanraden: probeer regelmatig te trainen. En als je dan toch eens tussendoor interval wenst te trainen, doe dit dan gerust. (Bekijk je trainingsschema eens op maandbasis i.p.v. op weekbasis... scheelt ook een pak!)
Goede tips, bedankt! En "regelmatig", als ik dat moet kwantificeren, volstaat 5 uur dan wel of niet? Wat ik nu dus probeer is het zo te spreiden dat ik nooit meer dan 3 rustdagen er tussen heb. Kan ik met deze 5 uur wel serieus progressie boeken denk je?
Herman_N schreef:
- Ikzelf ben aanhanger van de ouderwetse trainingsleer, dwz in de wintermaanden veel D1 en een vleugje D2.
- Wat betekent steeds iets langere toerritten rijden?
- En er komt nog wat bij kijken, wanneer train je en wanneer rij je toerritten?
- Precies, dat voer ik nu ook zo uit. Maar is dit ook het ideale advies bij slechts 5 uur trainen dan?
- Echt toerritten in clubverband doe ik (nog) niet. Ik bedoel solo-trainingen waarbij ik langer m'n tempo kan vasthouden, of zelfde afstand maar iets sneller.
Douglas schreef:In mijn beleving heeft TS wel een duidelijk doel. Hij wil een competetie met zichzelf. Door steeds een betere prestatie neer te zetten (afstand, snelheid icm hartslag). Ik kan mij zomaar in denken dat dit hem motiveert om te blijven fietsen. Niet iedereen heeft als doel om een grote toertocht of wedstrijden te rijden.
Je moet altijd op zoek gaan naar wat je persoonlijke drijfveer is om te blijven sporten en ik denk dat TS heel goed weet wat zijn drijfveer is.
Precies! Bij mij is het die verbetering van mezelf wat me motiveert. Ruim besproken: verbetering conditie en onderhoud gezondheid. Op microniveau: nu gemiddeld sneller dan een paar maanden terug op dezelfde route, of lagere hartslag. Daarnaast vind ik het sleutelen en af en toe samen met een maat rijden ook geweldig.