Opzoek naar de ideale woon-werk fiets
-
- Forum-lid
Ik zat net nog even snel te kijken, je hebt de Kildemoes met Shimano Claris parts, maar daarnaast heb je na genoeg diezelfde fiets van Puch G-Funk maar met Alivio parts. Volgens mij is de Alivio dan toch echt een beter keuze? Claris volgens mij namelijk racefiets terwijl deze fiets mij meer doet denken aan een hybrid/mtb.
Zolang je geen beklimmingen hebt is Claris niet slechter voor Nederlands woon-werk. De versnellingen liggen normaal gesproken wat dichter bij elkaar en zelfs bij een gelijke cassette schakelt het wat directer. Beide zouden moeten voldoen maar een groep van een trapje hoger zou mijn voorkeur hebben.
Als het ook een racestuur mag hebben is dit een leuke optie: http://www.decathlon.nl/racefiets-btwin ... 22663.html
Vanwege de langere remhoeven ruimte voor bredere banden en spatbordjes en toch de snelheid van een racefiets.
Als het ook een racestuur mag hebben is dit een leuke optie: http://www.decathlon.nl/racefiets-btwin ... 22663.html
Vanwege de langere remhoeven ruimte voor bredere banden en spatbordjes en toch de snelheid van een racefiets.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Bovenstaande bestaat ook met flatbar: http://www.decathlon.nl/racefiets-btwin ... 22799.html
Blijf van die fietsen van Decathlon weg... waarom geld uitgeven aan materiaal, dat op weinig of niets trekt? Als je 2de hands rondzoekt, vind je zeker een fiets van betere kwaliteit dan deze rommel. En je maakt er iemand gelukkig mee die er dan weer een andere fiets mee kan kopen. Hopelijk dan ook geen van Decathlon. (Mijn ervaring komt van de fietsen die we daar kochten voor de kinderen: bewust deze gekozen, omdat ze na een jaar er toch vanaf groeien en dat de wederverkoop waarde van kinderfietsen quasi verwaarloosbaar is).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
@svvander
Rij zelf al een paar jaar op een b'twin rond, mijn kleine broertje ook (en je weet hoe jongens van 12 tot 15 met fietsen om kunnen gaan) en een vriend van me heeft er 7 jaar woon-werk over gedaan om een triban 300 te laten overlijden. (Hij rijdt er overigens nog steeds op, hoewel door slecht onderhoud ik hem dat niet helemaal meer kan aanraden)
Rij zelf al een paar jaar op een b'twin rond, mijn kleine broertje ook (en je weet hoe jongens van 12 tot 15 met fietsen om kunnen gaan) en een vriend van me heeft er 7 jaar woon-werk over gedaan om een triban 300 te laten overlijden. (Hij rijdt er overigens nog steeds op, hoewel door slecht onderhoud ik hem dat niet helemaal meer kan aanraden)
-
- Forum-lid
Ik moet eerlijk zijn, ik heb ook altijd mijn twijfels bij de Decathlon, niet perse die fietsen, meer de winkel in het algemeen. Ga ik toch liever naar de LBS.svvander schreef:Blijf van die fietsen van Decathlon weg...
Als voorlopige opsomming ga ik mijzelf toch oriënteren op een cross hybride achtige fietsen. Met de kildemoes & gazelle als beginpunt. Lijkt mij een prima startpunt.
@Ernie C, Kharmanist, de verleiding zit er soms toch zeker in om gewoon een racefiets te kopen maar zoals ik al eerder aangaf zie ik dat niet heel goed samen gaan met regen, sneeuw en al die gein. Ook zou ik dan eerder geneigd te zijn een goede single speed/fixed to kopen ivm de simpliciteit.
De goedkoopste fietsen van Decathlon zijn inderdaad rommel maar Sora is Sora en altijd beter dan Claris op een duurder merk. Ik denk dat het personeel van Decathlon beter wordt opgeleid dan de gemiddelde Fietswinkel.nl medewerker. Over garantie hebben ze bij mij nog nooit moeite gedaan maar dat ging nooit over fietsen.
De enige andere bewegende delen zijn de naven en balhoofdstel aangezien goedkope Chinese lagers sowieso de standaard zijn op fietsen in dit segment ga je daar waarschijnlijk ook niks beters krijgen voor 600 euro.
Zeker als ik zie dat er fiets met Tourney in de vergelijking meedoet is er geen reden om B'twin af te kraken. Cube mag dan een bekend merk zijn maar als er één is waar je van weg moet blijven is het die.
Een racegroep slijt even hard in slecht weer als een mtb groep dus daar hoef je het verschil niet in te zoeken. Dan kom je vanzelf op naafversnelling of single speed uit. Zo'n single speed van 200 euro moet je dan niet doen, die slijt harder dan een redelijke derailleur groep. De beste optie is dan zelf opbouwen.
De enige andere bewegende delen zijn de naven en balhoofdstel aangezien goedkope Chinese lagers sowieso de standaard zijn op fietsen in dit segment ga je daar waarschijnlijk ook niks beters krijgen voor 600 euro.
Zeker als ik zie dat er fiets met Tourney in de vergelijking meedoet is er geen reden om B'twin af te kraken. Cube mag dan een bekend merk zijn maar als er één is waar je van weg moet blijven is het die.
Een racegroep slijt even hard in slecht weer als een mtb groep dus daar hoef je het verschil niet in te zoeken. Dan kom je vanzelf op naafversnelling of single speed uit. Zo'n single speed van 200 euro moet je dan niet doen, die slijt harder dan een redelijke derailleur groep. De beste optie is dan zelf opbouwen.
Campagnolo Ultra Dork
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Decathlon heeft soms gewoon heel goed technisch geschoold personeel hoor.Bravekaptain schreef:Ik moet eerlijk zijn, ik heb ook altijd mijn twijfels bij de Decathlon, niet perse die fietsen, meer de winkel in het algemeen. Ga ik toch liever naar de LBS.svvander schreef:Blijf van die fietsen van Decathlon weg...
....................
In mijn ervaring worden problemen, mochten die er zijn, toch goed opgelost. Ik heb enkel ervaring mat een Garmin Touring probleem dat fantastisch is opgelost door Decathlon

Hun fietsen zijn prijs/kwaliteit in orde maar voor 300 Euro kan niemand een degelijke tweewieler maken de naam "fiets" waardig.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
[/quote]
Decathlon heeft soms gewoon heel goed technisch geschoold personeel hoor.
In mijn ervaring worden problemen, mochten die er zijn, toch goed opgelost. Ik heb enkel ervaring mat een Garmin Touring probleem dat fantastisch is opgelost door Decathlon
Hun fietsen zijn prijs/kwaliteit in orde maar voor 300 Euro kan niemand een degelijke tweewieler maken de naam "fiets" waardig.[/quote]
Het gaat mij ook helemaal niet om het personeel, ik voel me net een massa product. Maar misschien is dat een misplaatste eerste indruk.
Terug naar het subject, ik heb inderdaad door dat shimano tourney niet echt de beste keuze is als het aankomt.
Als ik terug ga naar de suggesties van andere dan spreekt de Kildemoes mij erg aan maar daar is lastig extra info over te vinden. De gazelle ziet er ook prima uit en volgens mij zijn de roller brakes een veiligere keuze dan de schijfremmen als het aankomt op onderhoudt en wat er mee kan mis gaan. Echter komt de geometrie wat vreemd over.
Decathlon heeft soms gewoon heel goed technisch geschoold personeel hoor.

Hun fietsen zijn prijs/kwaliteit in orde maar voor 300 Euro kan niemand een degelijke tweewieler maken de naam "fiets" waardig.[/quote]
Het gaat mij ook helemaal niet om het personeel, ik voel me net een massa product. Maar misschien is dat een misplaatste eerste indruk.
Terug naar het subject, ik heb inderdaad door dat shimano tourney niet echt de beste keuze is als het aankomt.
Als ik terug ga naar de suggesties van andere dan spreekt de Kildemoes mij erg aan maar daar is lastig extra info over te vinden. De gazelle ziet er ook prima uit en volgens mij zijn de roller brakes een veiligere keuze dan de schijfremmen als het aankomt op onderhoudt en wat er mee kan mis gaan. Echter komt de geometrie wat vreemd over.
Bedankt!
Hij ziet er op het eerste zicht heel goed onderhouden uit. Ik vrees dat ik niet veel keuze (qua breedte van banden dan toch) ga hebben. Velg-remmen van Shimano laten mij weinig spelling. Ik ga hem zoveel mogelijk zo gebruiken en na de winter (als ik mijn andere fiets heb), misschien terug doorverkopen. Ik wacht nu nog op mijn pedalen en schoenen en dan ga 'k hem toch wel eens gaan testen... ik kan eigenlijk niet wachten.
Hij ziet er op het eerste zicht heel goed onderhouden uit. Ik vrees dat ik niet veel keuze (qua breedte van banden dan toch) ga hebben. Velg-remmen van Shimano laten mij weinig spelling. Ik ga hem zoveel mogelijk zo gebruiken en na de winter (als ik mijn andere fiets heb), misschien terug doorverkopen. Ik wacht nu nog op mijn pedalen en schoenen en dan ga 'k hem toch wel eens gaan testen... ik kan eigenlijk niet wachten.
"First, never follows"