Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het grote verschillen topic

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 06 nov 2016 21:15

paar dingen:
- eigenlijk zou je dan ook de vraag moeten stellen: als er verschil is, wel frame past jou dan? Stijver is niet altijd beter toch?
- Fiets meet toch de stijfheidswaarden van veel frames, welke conclusies kun je daaruit trekken?
- we weten bijvoorbeeld al dat comfort in veel meer dingen zit dan alleen het frame (zadel, bandendruk, geometrie, stuurlint, zadelpen, velg- en bandbreedte).
- echt testen kun je natuurlijk pas als je verschillende frames precies hetzelfde opgebouwd hebt.

@havana: jij omschrijft jouw Time ook als 'vaatdoek', dat is inderdaad niet een frame uit het huidige topsegment dus daarin spreek je jezelf niet tegen, maar wat voor verschil merk je precies?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2016 21:17

jwpcycle schreef:..dankzij hun Riders First Engineered en dat is echt merkbaar en geen marketing bullshit...
Dat het werkt ok maar het blijft marketing bullshit. Neem maar van mij aan dat alles bij Specialized "shareholders first" is geëngineerd.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 06 nov 2016 21:30

jwpcycle schreef: De meeste frames worden in grote maten slappe vodden.
Heb een De Rosa 888 gehad dat was het toppunt van een slap frame.
Frame zwiepte in een afdaling alle kanten op was niet te houden en niet verantwoord.

.
Ik rij in de bergen altijd met mijn voelbaar slappe titanium frame en het ding gaat op rails naar beneden, nog nooit onveilig op gevoeld.
Is meer de geometrie dan stijfheid (IMO)

PS, ik denk dat we in dit topic schakelen e.d. er buiten moeten laten, dat heeft met het frame niks te maken.
Maar dat mag de TS bepalen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2016 21:54

Rijders First is natuurlijk pure marketing term. Ze hebben gewoon een goed frame gebouwd en toen een leuke term bedacht.
Een 'slap' frame daalt perfect is mijn mening. Een te stijf frame is eerder vervelend/onhandelbaar, maar geo en stijfheid voorvork is volgens mij nog veel belangrijker.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 06 nov 2016 22:31

Niet over frames, maar over wielen.
Ik merkte zelf pas het verschil toen ik weer achteruit ging qua kwaliteit.
Van Fulcrum R7 naar mantel 38mm carbon niet zoveel erg in, behalve remmen.
Van Carbon wielen terug naar Fulcrums voor winterperiode viel toch wat tegen.

Monza36
Forum-lid

Gebruikersavatar Monza36 06 nov 2016 23:07

het ligt deel aan het type wielrenner.... ik ben van nature gezegend met veel explosieve kracht en snelkracht... (type snel herstellen, snel leeg).. ik merk het verschil heel snel als ik in vol op de pedalen sta en al mijn kracht op de pedalen druk... met name de bracket krijg het zwaar te verduren... een aero frame is dan ook niks voor mij... ik voel dat een deel van mijn kracht in het frame gaat zitten.. terwijl ik op een niet aero frame veel sneller en beweegelijker ben.. (ligt ook aan de wielen en het aangrijpmoment van de body)..
ik heb de cento1 air gehad maar ook de cento1 sr en zero 7.. de zero 7 getest bij wilier in italie...ik merk blindelings het verschil... de air (aero) is stijf en kost kracht om in beweging te krijgen.. de sr is een ideale sprintfiets... terwijl de zero 7 heel iel en licht aan voelt...
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

tilion
Forum-lid

tilion 06 nov 2016 23:18

https://youtu.be/h3RG5dztrXM
Zij hebben een poging gewaagd.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 06 nov 2016 23:57

Monza36 schreef:het ligt deel aan het type wielrenner.... ik ben van nature gezegend met veel explosieve kracht en snelkracht... (type snel herstellen, snel leeg).. ik merk het verschil heel snel als ik in vol op de pedalen sta en al mijn kracht op de pedalen druk... met name de bracket krijg het zwaar te verduren... een aero frame is dan ook niks voor mij... ik voel dat een deel van mijn kracht in het frame gaat zitten.. terwijl ik op een niet aero frame veel sneller en beweegelijker ben.. (ligt ook aan de wielen en het aangrijpmoment van de body)..
ik heb de cento1 air gehad maar ook de cento1 sr en zero 7.. de zero 7 getest bij wilier in italie...ik merk blindelings het verschil... de air (aero) is stijf en kost kracht om in beweging te krijgen.. de sr is een ideale sprintfiets... terwijl de zero 7 heel iel en licht aan voelt...
Testpersoon gevonden.

Nu alleen nog een blinddoek en 5 mensen die hun fietsen beschikbaar stellen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 07 nov 2016 00:12

Monza36 schreef:het ligt deel aan het type wielrenner.... ik ben van nature gezegend met veel explosieve kracht en snelkracht... (type snel herstellen, snel leeg).. ik merk het verschil heel snel als ik in vol op de pedalen sta en al mijn kracht op de pedalen druk... met name de bracket krijg het zwaar te verduren... een aero frame is dan ook niks voor mij... ik voel dat een deel van mijn kracht in het frame gaat zitten.. terwijl ik op een niet aero frame veel sneller en beweegelijker ben.. (ligt ook aan de wielen en het aangrijpmoment van de body)..
Misschien ligt het aan het taalgebruik, maar ik vind dit nietszeggende wartaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bandana
Forum-lid

bandana 07 nov 2016 00:54

ypuh schreef:Dit topic vraagt om een proefpersoon die geblinddoekt een 5-tal fietsen uit wil testen. Wie o wie?
Ik ben ervan overtuigd dat die geblinddoekte proefpersoon al fietsend, overal ergens tegenaan gaat rijden, en op zijn bek gaat ongeacht het merk of het materiaal

...en ja een staal/titaantje rijdt anders dan aluminium of plastiek uit China...zonder blinddoek..

Musicmaestro
Forum-lid

Musicmaestro 07 nov 2016 07:07

bandana schreef:
ypuh schreef:Dit topic vraagt om een proefpersoon die geblinddoekt een 5-tal fietsen uit wil testen. Wie o wie?
Ik ben ervan overtuigd dat die geblinddoekte proefpersoon al fietsend, overal ergens tegenaan gaat rijden, en op zijn bek gaat ongeacht het merk of het materiaal

...
LOL!!!
Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 07 nov 2016 08:15

chrissiewizzie schreef:Kom maar op. Ik ben benieuwd ;-)
Keezx en Jaap...

:D
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie