Advies deelname Drenthe200
Daad bij het woord gevoegd nadat ik net gedeeltelijk offroad gebeuren heb gefietst..

Ik heb een "troefkaart" ! Ik monteer namelijk een ligstuurtje en heb een triathlon zadel op mijn fiets. Lijkt een beetje maf. Maar op de verharde stukken kan ik daardoor relatief veel snelheid pakken en mooi mijn polsen ontlasten. Verder laat ik heg maar op mij afkomen. Het gaat me eigenlijk om de uitdaging nog niet eens om het MTB aspect. Merkte wel net op onverhard/mul zand en modder dat andere banden een pre zijn. Cyclocross banden of MTB banden wat is het advies? De ruimte is aanwezig voor MTB banden, maar die geven denk ik veel meer rolweerstand?JoostG schreef:Mooie uitdaging, dus ik zeg doen! Een paar dingetjes zijn wel goed om in je achterhoofd te houden: de intensiteit (veel meer 'hollen en stilstaan' in het veld, en de condities kunnen heel zwaar zijn), techniek en kans op valpartijen (zonder ervaring is de kans groot dat je een aantal keren op je snuit ligt (hoe ga je daar mee om?), lichamelijk ongemakken (10 uur op de weg is te vergelijken met pak 'm beet 3 uur in het veld, waar je niet ff met de handjes op het stuur kan relaxen).
Ik kan die woensdag voor O&N niet, anders had ik hem ook gereden.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Met die fiets en jouw conditie moet het wel lukken. Ik zou alleen bij echte technische stukken geen risico's nemen. Het zou jammer zijn als je halverwege ergens flink hard ten val komt.
Wat betreft banden zou ik je de Challenge Grifo's aanraden. Met een barretje of twee/drie kun je dan overal goed vooruit.

Wat betreft banden zou ik je de Challenge Grifo's aanraden. Met een barretje of twee/drie kun je dan overal goed vooruit.

Als je een goede duurconditie hebt en beetje handig bent op de fiets moet het lukken om de finish te halen. Dat is dan wel bij beetje normale omstandigheden. Vorig jaar waren de omstandigheden perfect en haalde bijna iedereen de finish. Ook mensen die eigenlijk niet goed genoeg getraind waren naar mijn idee.Het had in de dagen voor de wedstrijd niet of nauwelijks geregend. Hier en daar wel natte stukken maar het kan nog veel erger.
Achter in ieder geval geen profielband monteren. Brengt je weinig en zorgt voor veel meer rolweerstand. Als het past zou ik bijvoorbeeld Specialized Fast Track 2.2 monteren. Heeft wel iets nop maar rolt erg goed. Band heeft ook wat volume waardoor je voorband wat zachter kunt oppompen zonder kans op stootlek. Winnaar van vorig jaar reed hier ook mee.
Vorig jaar hele dag gekeken en me prima vermaakt ga ik dit jaar weer doen. Mijn 200+ MTB wedstrijd was al in juli in Oostenrijk
Gemiddelde deelnemer daar is denk ik een keer zo goed getraind als bij dit evenement en het uitval percentage is een stuk hoger.
Van te voren paar keer in het donker off road fietsen is wel aan te raden. Een lampje op het stuur en 1 op het stuur is het handigst. Die op de helm is het belangrijkst.
Achter in ieder geval geen profielband monteren. Brengt je weinig en zorgt voor veel meer rolweerstand. Als het past zou ik bijvoorbeeld Specialized Fast Track 2.2 monteren. Heeft wel iets nop maar rolt erg goed. Band heeft ook wat volume waardoor je voorband wat zachter kunt oppompen zonder kans op stootlek. Winnaar van vorig jaar reed hier ook mee.
Vorig jaar hele dag gekeken en me prima vermaakt ga ik dit jaar weer doen. Mijn 200+ MTB wedstrijd was al in juli in Oostenrijk
Van te voren paar keer in het donker off road fietsen is wel aan te raden. Een lampje op het stuur en 1 op het stuur is het handigst. Die op de helm is het belangrijkst.
Heb even naar je Strava cijfertjes gekeken. Dat zit wel goed zo te zien. Iemand die ik ken fiets nog 30% van wat jij doet en die was binnen 10 uur bij de finish afgelopen jaar.
Ha dank!
Ik heb nu Schwalbe marathon plus banden. Moet ik die banden die robbebopper post juist wel of niet doen?
Ik heb nu Schwalbe marathon plus banden. Moet ik die banden die robbebopper post juist wel of niet doen?
De Grifo banden zijn banden die je normaal gebruikt bij veldrijden. Voordeel daarvan is dat ze smal zijn en mooi door de modder snijden mocht je dat tegenkomen onderweg. Rolweerstand op verharde paden is bij deze band ook prima lijkt me (heb er zelf geen ervaring mee). Nadeel van smalle banden is weinig comfort in vergelijking met een bredere MTB band. Enig idee wat de max breedte is voor banden in je frame en voorvork?
Ik heb hem vorig jaar op de cx gedaan en dat was erg zwaar. Het lag er erg zwaar bij doordat nogember zeer nat was geweest. Ook heetft mijn rug daar een aardige tik gehad. 200 km op een crosser manouvreren was niet comfortabel. Zou als voorbereiding een paar tochten van 6 uur door bos en over atb routes maken, dan weet je wat je kan verwachten.
De tip over bandenkeuze onderschrijf ik. Succes.
De tip over bandenkeuze onderschrijf ik. Succes.
Dat ligstuurtje kun je wel vergeten, je moet off road altijd je stuur goed vast houden en snel kunnen reageren. Je reactie tijd wordt door het liggen op je stuur niet sneller. Comfort kun je ook wel vergeten gaat veel te veel stuiteren.
Kun je nog beter een race stuur monteren zodat je naast bovenop ook in de beugels kunt hangen.
Kun je nog beter een race stuur monteren zodat je naast bovenop ook in de beugels kunt hangen.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.