Carbon wielen en wind/gebergte
Alle velgen warmen op bij remmen...
Het vervelende van carbon is dat de warmtegeleiding laag is en de warmte zich dus ophoopt en dat het spul daar niet zo goed tegen kan.
Bij twijfel gewoon de beproefde alu wieltjes nemen lijkt me dan heel erg voor de hand liggend...
Het vervelende van carbon is dat de warmtegeleiding laag is en de warmte zich dus ophoopt en dat het spul daar niet zo goed tegen kan.
Bij twijfel gewoon de beproefde alu wieltjes nemen lijkt me dan heel erg voor de hand liggend...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
+1JoostG schreef:Hoog carbon doe je met name om de looks (en dan brabbelen we wat over aerodynamica). Vooral op het bovenste gedeelte van de Ventoux kan veel wind staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dan tijdens de afdaling niet blij bent met je eigen ijdelheid. Niet doen dus, is mijn advies.
Het blijft me steeds weer verbazen hoe 'geleerde' mensen in dit forum zich door marketeers dure dingen laten aansmeren die alleen voor de verkopende firma's ontwikkeld zijn om meer winst te maken maar niet om ons fijner te laten fietsen.
Zelfs voor het profpeloton waag ik aan het voordeel van carbon velgen (en aan wat meer onderdelen van carbon overigens) te twijfelen. Je mag daar sowieso niet onder het minimumgewicht uitkomen.
Ik waag het te stellen dat voor 99,9% van de forumlezers deze ontwikkelingen zinloos zijn, behalve natuurlijk, zoals gesteld, ter invulling van onze ijdelheid of om te laten zien dat we ons dergelijke dure zaken kunnen veroorloven.
Dat je in werkelijkheid het slachtoffer bent van een slimme marketingstrategie, ach...
@Martin: deze "geleerde" fietst met plezier op zijn FCC's. Het rijdt marginaal harder (want licht én aerodynamisch) en staat übergeil onder mijn fiets. Om dat laatste openlijk toe te geven als koopargument vereist een zekere vorm van zen. 
On topic: genoeg te vinden op dit forum. Met moderne velgen en blokken kun je keihard remmen (in de regen daal ik er niet mee, want veel slijtage, dus zonde). Chineesjes zou ik niet zo snel kopen voor in de bergen, de kwaliteitscontrole is op zijn best oninzichtelijk, m.a.w., iets te veel gokken IMHO.
In de polder heb ik niet het idee dat harde wind mijn fiets onbestuurbaar maakt door de wielen (alleen met losse handen fietsen gaat lastiger). De ventoux ben ik ook wel eens bijna afgewaaid, maar dat was met campa neutrons.

On topic: genoeg te vinden op dit forum. Met moderne velgen en blokken kun je keihard remmen (in de regen daal ik er niet mee, want veel slijtage, dus zonde). Chineesjes zou ik niet zo snel kopen voor in de bergen, de kwaliteitscontrole is op zijn best oninzichtelijk, m.a.w., iets te veel gokken IMHO.
In de polder heb ik niet het idee dat harde wind mijn fiets onbestuurbaar maakt door de wielen (alleen met losse handen fietsen gaat lastiger). De ventoux ben ik ook wel eens bijna afgewaaid, maar dat was met campa neutrons.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Och zo ken ik er nog wel 100. Mensen die iedere zoveel jaar een nieuwe auto kopen. Mensen die 20.000 uitgeven aan een badkamer waar je welgeteld 10 minuten per dag bent. En waarom zou je eigenlijk kleren kopen? De helft van het jaar heb je ze niet nodig en de andere helft kan je toch prima in een vuilniszak lopen?martinbo schreef:+1JoostG schreef:Hoog carbon doe je met name om de looks (en dan brabbelen we wat over aerodynamica). Vooral op het bovenste gedeelte van de Ventoux kan veel wind staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dan tijdens de afdaling niet blij bent met je eigen ijdelheid. Niet doen dus, is mijn advies.
Het blijft me steeds weer verbazen hoe 'geleerde' mensen in dit forum zich door marketeers dure dingen laten aansmeren die alleen voor de verkopende firma's ontwikkeld zijn om meer winst te maken maar niet om ons fijner te laten fietsen.
Zelfs voor het profpeloton waag ik aan het voordeel van carbon velgen (en aan wat meer onderdelen van carbon overigens) te twijfelen. Je mag daar sowieso niet onder het minimumgewicht uitkomen.
Ik waag het te stellen dat voor 99,9% van de forumlezers deze ontwikkelingen zinloos zijn, behalve natuurlijk, zoals gesteld, ter invulling van onze ijdelheid of om te laten zien dat we ons dergelijke dure zaken kunnen veroorloven.
Dat je in werkelijkheid het slachtoffer bent van een slimme marketingstrategie, ach...
Het past heel goed in de ver-Canyonerising van het forum: alles moet rationeel benaderd worden. Als iedereen zo redeneert rijden we straks allemaal op een Bulls met 105 en als ik ergens misselijk van word...

Afdalen op FCC gaat prima, mits je a) kunt dalen b) niet te zwaar bent c) kwalitatief goede wielen gebruikt.
P.S. Erg geestig om naderhand te zien dat je zelf een 29" hebt aangeschaft. Als er iets door marketeers is doorgedrukt...
Dat laatste, daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Als er iets is dat een groot verschil maakt op de MTB! 
(Met de rest wel trouwens, op dergelijke dooddoeners zou een tijdelijke ban moeten staan
)

(Met de rest wel trouwens, op dergelijke dooddoeners zou een tijdelijke ban moeten staan

Laatst gewijzigd door 53x11 op 16 okt 2016 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat ontken ik toch ook helemaal niet?
Da's waar
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
@havana hohoho Canyon heeft best een aantal modellen met FCC in hun assortiment 

Ik rijd al een zeer lange tijd op Campa Bullet o.a. 2x marmotte mee gereden. Ja het waaide zo hard dat ik moest trappen om met 50km/h de Galibier af te dalen. In Italie vele malen mezelf vele malen van allerlei bergen laten afzakken incl wind, slechte wegen waar ik meer moest remmen dan snelheid kon maken. Conclusie No Problemo.nijkie schreef:Allebei meenemen,is het droog de fcc je hebt genoeg ervaring zo te lezen,is het nat de Aluminium wielen steken.
Imho zijn 50 mm hoge velgen gewoon mooi. Carbon het mooist maar met alu remrand the best of both worlds.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16867
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Of nog erger in een Dacia Loganhavana schreef:................. Als iedereen zo redeneert rijden we straks allemaal op een Bulls met 105 en als ik ergens misselijk van word...![]()
.............

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend