Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 15 okt 2016 22:55

Alle velgen warmen op bij remmen...
Het vervelende van carbon is dat de warmtegeleiding laag is en de warmte zich dus ophoopt en dat het spul daar niet zo goed tegen kan.
Bij twijfel gewoon de beproefde alu wieltjes nemen lijkt me dan heel erg voor de hand liggend...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 16 okt 2016 07:59

JoostG schreef:Hoog carbon doe je met name om de looks (en dan brabbelen we wat over aerodynamica). Vooral op het bovenste gedeelte van de Ventoux kan veel wind staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dan tijdens de afdaling niet blij bent met je eigen ijdelheid. Niet doen dus, is mijn advies.
+1

Het blijft me steeds weer verbazen hoe 'geleerde' mensen in dit forum zich door marketeers dure dingen laten aansmeren die alleen voor de verkopende firma's ontwikkeld zijn om meer winst te maken maar niet om ons fijner te laten fietsen.

Zelfs voor het profpeloton waag ik aan het voordeel van carbon velgen (en aan wat meer onderdelen van carbon overigens) te twijfelen. Je mag daar sowieso niet onder het minimumgewicht uitkomen.

Ik waag het te stellen dat voor 99,9% van de forumlezers deze ontwikkelingen zinloos zijn, behalve natuurlijk, zoals gesteld, ter invulling van onze ijdelheid of om te laten zien dat we ons dergelijke dure zaken kunnen veroorloven.
Dat je in werkelijkheid het slachtoffer bent van een slimme marketingstrategie, ach...

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 16 okt 2016 08:47

Lekker hoge carbon wielen en dure kopen, ben tig x die Ventoux op gereden en ook als het harder waaide met verstand kom je heus wel veilig naar beneden.
YFood !!!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 okt 2016 09:01

@Martin: deze "geleerde" fietst met plezier op zijn FCC's. Het rijdt marginaal harder (want licht én aerodynamisch) en staat übergeil onder mijn fiets. Om dat laatste openlijk toe te geven als koopargument vereist een zekere vorm van zen. ;-)

On topic: genoeg te vinden op dit forum. Met moderne velgen en blokken kun je keihard remmen (in de regen daal ik er niet mee, want veel slijtage, dus zonde). Chineesjes zou ik niet zo snel kopen voor in de bergen, de kwaliteitscontrole is op zijn best oninzichtelijk, m.a.w., iets te veel gokken IMHO.

In de polder heb ik niet het idee dat harde wind mijn fiets onbestuurbaar maakt door de wielen (alleen met losse handen fietsen gaat lastiger). De ventoux ben ik ook wel eens bijna afgewaaid, maar dat was met campa neutrons.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 okt 2016 09:06

martinbo schreef:
JoostG schreef:Hoog carbon doe je met name om de looks (en dan brabbelen we wat over aerodynamica). Vooral op het bovenste gedeelte van de Ventoux kan veel wind staan. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je dan tijdens de afdaling niet blij bent met je eigen ijdelheid. Niet doen dus, is mijn advies.
+1

Het blijft me steeds weer verbazen hoe 'geleerde' mensen in dit forum zich door marketeers dure dingen laten aansmeren die alleen voor de verkopende firma's ontwikkeld zijn om meer winst te maken maar niet om ons fijner te laten fietsen.

Zelfs voor het profpeloton waag ik aan het voordeel van carbon velgen (en aan wat meer onderdelen van carbon overigens) te twijfelen. Je mag daar sowieso niet onder het minimumgewicht uitkomen.

Ik waag het te stellen dat voor 99,9% van de forumlezers deze ontwikkelingen zinloos zijn, behalve natuurlijk, zoals gesteld, ter invulling van onze ijdelheid of om te laten zien dat we ons dergelijke dure zaken kunnen veroorloven.
Dat je in werkelijkheid het slachtoffer bent van een slimme marketingstrategie, ach...
Och zo ken ik er nog wel 100. Mensen die iedere zoveel jaar een nieuwe auto kopen. Mensen die 20.000 uitgeven aan een badkamer waar je welgeteld 10 minuten per dag bent. En waarom zou je eigenlijk kleren kopen? De helft van het jaar heb je ze niet nodig en de andere helft kan je toch prima in een vuilniszak lopen?

Het past heel goed in de ver-Canyonerising van het forum: alles moet rationeel benaderd worden. Als iedereen zo redeneert rijden we straks allemaal op een Bulls met 105 en als ik ergens misselijk van word... :?

Afdalen op FCC gaat prima, mits je a) kunt dalen b) niet te zwaar bent c) kwalitatief goede wielen gebruikt.

P.S. Erg geestig om naderhand te zien dat je zelf een 29" hebt aangeschaft. Als er iets door marketeers is doorgedrukt...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 okt 2016 09:55

Dat laatste, daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Als er iets is dat een groot verschil maakt op de MTB! ;)

(Met de rest wel trouwens, op dergelijke dooddoeners zou een tijdelijke ban moeten staan :twisted: )
Laatst gewijzigd door 53x11 op 16 okt 2016 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 okt 2016 09:55

Dat ontken ik toch ook helemaal niet?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 16 okt 2016 10:02

Da's waar
baanfiets kopen?

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 okt 2016 11:27

@havana hohoho Canyon heeft best een aantal modellen met FCC in hun assortiment :)

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 16 okt 2016 12:25

Allebei meenemen,is het droog de fcc je hebt genoeg ervaring zo te lezen,is het nat de Aluminium wielen steken.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 okt 2016 13:21

nijkie schreef:Allebei meenemen,is het droog de fcc je hebt genoeg ervaring zo te lezen,is het nat de Aluminium wielen steken.
Ik rijd al een zeer lange tijd op Campa Bullet o.a. 2x marmotte mee gereden. Ja het waaide zo hard dat ik moest trappen om met 50km/h de Galibier af te dalen. In Italie vele malen mezelf vele malen van allerlei bergen laten afzakken incl wind, slechte wegen waar ik meer moest remmen dan snelheid kon maken. Conclusie No Problemo.

Imho zijn 50 mm hoge velgen gewoon mooi. Carbon het mooist maar met alu remrand the best of both worlds.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 okt 2016 15:34

havana schreef:................. Als iedereen zo redeneert rijden we straks allemaal op een Bulls met 105 en als ik ergens misselijk van word... :?

.............
Of nog erger in een Dacia Logan :lol:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie