Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schildklierprobleem?

ane
Forum-lid

ane 11 okt 2016 09:01

De afspraak is gemaakt, het wordt vrijdag pas. Sorry dat ik jullie lastig val met mijn probleem, maar de frustratie en teleurstelling waren gisteravond zo groot dat ik gewoon een uitlaatklep nodig had. Ik zit hier al jaren tegen op en toch begin ik steeds weer opnieuw met een vernieuwde aanpak omdat ik gewoon graag fiets. Ook nu wil ik het nog niet opgeven.

Ik zal verslag uitbrengen van de resultaten.

runcyclerun
Forum-lid

runcyclerun 11 okt 2016 09:11

Schildklier functie is heel makkelijk te bepalen met een bloedtest. Maar het lijkt niet logisch als je periodiek last hebt eigenlijk. Je schrijft dat je rustig traint, maar ik lees toch flink wat inspanning, en ook boven het omslagpunt. Hoe weet je dat dat jouw omslagpunt is? Onlangs nog een fietstest met oxycon en lactaat test gedaan dan? Misschien is het in de loop der jaren wel heel wat veranderd allemaal. Zo lees ik ook een max hartslag van 180. Hoe weet je dat? Haal je dat zelf nog? Succes vrijdag!

ane
Forum-lid

ane 11 okt 2016 09:34

Ik doe mee aan wedstrijden, dan kom je zo nu en dan boven je omslagpunt. Eén echte intensieve training na een rustige opbouw van een week of acht is niet echt veel. Na de meest intensieve training heb ik nog bijna 3 weken lekker gefietst. Ik had zelfs het idee dat ik met juist die training een stapje had gemaakt. Het gemiddelde in de rustige duurtrainingen ging wat omhoog en ik fietste dan bijna 2 uur zonder ook maar enig gevoel van vermoeidheid.

Ik had wel het idee dat het probleem wordt veroorzaakt door een zwaardere inspanning, maar ik denk nu dat het probleem aan de oppervlakte komt na een zware inspanning.

De hartslagen haal ik uit de trainingen op de fiets tijdens de korte intensieve training. Met schaatsen kom ik krap 10 slagen hoger (je gebruikt volgens mij meer spieren) Als het probleem zich voor doet haal ik mijn max niet meer. Dit komt vooral omdat mijn benen niet meer willen en helemaal vol lopen. Ik kan gewoon niet lang genoeg doorzetten om tot mijn max te komen. Als het slecht gaat kan ik trainingswedstrijden op de fiets nog wel uitrijden, maar lekker gaat het niet. Bij schaatsen lukt het gewoon niet omdat ik niet meer op mijn benen kan staan.

louise
Forum-lid
Contact

louise 14 okt 2016 10:31

Bij mij zitten schildklierproblemen in de familie en zodra ik iets geks heb moet mijn bloed daar dus altijd op onderzocht worden, tot nu toe steeds met gunstige uitslag. Want het is juist alleen maar eenduidig met bloedonderzoek vast te stellen en niet op basis van de symptomen, want dat kunnen zo'n beetje alle vage klachten zijn die je maar kunt bedenken, waaronder overtraindheid en overspannenheid enzo, maar ook spier- en gewrichtspijn en een hele serie andere medische problemen, plus ook nog eens vergelijkbare klachten bij een te hard en een te langzaam werkende schildklier. Maar je TSH-waarde geeft duidelijkheid.

En mocht je geïnteresseerd zijn: de Schildkliervereniging doet goed werk en heeft ook een goede site, http://www.schildklier.nl/

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Benergy
Forum-lid

Benergy 16 okt 2016 09:27

Ik leef al meer dan 20 jaar zonder schildklier en kan je als ervaringsdeskundige vertellen dat het verhaal dat schildklierproblematiek enkel via bloedonderzoek is te objectiveren direct naar het rijk der fabelen kan.
Voor veel schildklierpatiënten werkt bloedonderzoek niet afdoende en moet je toch vooral wel naar de klinische klachten kijken.
Ane ik herken jouw klachten niet direct als specifiek schildkliergerelateerd. Het is niet onmogelijk maar er kan volgens mij echt een heel scala aan andere zaken de oorzaak zijn.
Je krijgt het als ik het goed begrijp pas als je na een aantal weken en dan bij een zware of zwaardere inspanning.
Dat lijkt me te weinig voor hypothyreoïdie, dan heb je meer klachten en vaker dan dit.
Ik ken wel een eenvoudige test, heb je interesse stuur me dan een PB.

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 okt 2016 13:36

ane schreef:Ik vraag geen diagnose. Ik vraag of iemand ervaring heeft met een slecht werkende schildklier en wat herkent in mijn probleem.
Ik heb een traag werkende schildklier en had dezelfde vage klachten als jij aangeeft. Gewoon een bloedonderzoek laten doen. Geeft heel snel resultaat en mbv medicijnen goed te behandelen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 16 okt 2016 19:06

Bij de standaard bloedonderzoeken worden trouwens niet alle stoffen onderzocht. Zo zit een onderzoek naar vitamine D er niet standaard in, Bij een tekort kan je vermoeid zijn. Maar omdat je veel meer klachten hebt zou ik het ook voorleggen aan de arts.

ane
Forum-lid

ane 17 okt 2016 13:40

Er zijn geen afwijkingen aangetroffen bij het bloedonderzoek. De TSH was 1,7.

Verder niets dat wijst op een probleem. Op zich goed nieuws, maar het probleem is er wel.

Ik denk overigens niet dat het een gevolg is van een incidenteel te kort aan iets, aangezien ik al bijna 30 jaar er tegen aan loop. Ik denk dat de oorzaak los staan van fysieke inspanningen en sporten. Het probleem uit zich echter wel bij het sporten omdat ik dan duidelijk merkt dat dat het minder gaat. Buiten het sporten om is er wel mee te leven.

Ik zal een nieuwe afspraak maken met de huisarts om verder te kijken wat de oorzaak kan zijn. Ik denk dat ik zal vragen om een onderzoek naar alle stoffen die te maken hebben met de schildklier, maar of dat zin heeft is mij niet duidelijk. Dit omdat voor zover ik na kan gaan wel heel erg uitzonderlijk is als een schildklierprobleem niet middels de TSH is te meten.

Als iemand nog iets heeft om bij de huisarts aan te dragen hoor ik het graag.

Benergy
Forum-lid

Benergy 17 okt 2016 22:37

je zou dit testje eens kunnen proberen om een schildklierprobleem nog verder uit te sluiten

http://vgns.info/blogs/item/diagnose-vo ... oda-barnes

vermoeidheid komt helaas bij een erg breed scala aan fysieke maar ook psychische problemen voor.
Is lastig als je verder geen of alleen vage symptomen en klachten hebt.
Kijk ook eens of je wellicht 30 jaar geleden erg ziek bent geweest, of iets anders waar je van flink van uit je doen was, mogelijk is daar het probleem begonnen.

ane
Forum-lid

ane 18 okt 2016 20:50

Nee, nog nooit echt ziek geweest. Een keer of 3 een echt stevige griep gehad, maar verder niets.

Die link naar het boek steunt me wel een beetje, daar wordt in ieder geval gestelt dat een test op alleen tsh niet voldoende is.

Morgen weer een afspraak met de huisarts. Ik zal ook even vragen of vitamine D is getest. Ik hoop dat de huisarts het ook ziet zitten om meer analyses uit te voeren.

ane
Forum-lid

ane 19 okt 2016 09:10

De huisarts zag verder bloedonderzoek naar de schildklier niet zitten. Ik heb wel een verwijzing naar een internist.

Ik zit er aan te denken het bloedonderzoek zelf te regelen. Ik ben de hele tijd op zoek naar een oorzaak en wil dit ook tot het einde onderzoeken. Heeft iemand ervaring met bloedonderzoek via zo iets: https://bloedwaardentest.nl

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 19 okt 2016 09:33

Heb je ook aan de huisarts gevraagd wat hij allemaal onderzocht heeft?
Een beetje goede huisarts vraagt meteen een volledig bloedbeeld aan en dus ook vitamine D.

Ik zou afwachten wat de internist je te melden heeft en sowieso niet zelf gaan zitten gissen naar oorzaken.
Als je op internet gaat zoeken naar mogelijke oorzaken kom je altijd bij kanker o.i.d. uit.

En op kwakzalvers zou ik helemaal niet vertrouwen. Voor je het weet zit je bij Jomanda in de zaal (hoe wel dat geloof ik, niet meer kan).
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie