Ik ben weer een paar stappen dichterbij een keuze. Een 11cm stuurpen bij een reach van 395mm vind ik niet fijn fietsen (armen te gestrekt op de hoods en voel het in mijn nek). Een iets lagere stack is in principe geen probleem, dus reach is de beperkende factor.
De Canyon vind ik bij nader inzien toch een beetje saai. Qua geometrie en prijstechnisch misschien wel het meest interessant, maar krijg er niet echt een warm gevoel bij. De Rose Pro CGF en ook de duurdere/lichtere Xeon Team CGF vind ik wel echt leuke fietsen.
De Xeon CGF is met €2.080,- ruim boven budget, maar daar staat wel de volgende meerwaarde tegenover:
- Frame heeft een mooie kleurstelling, vormgeving en montage rem/zadelpen
- Force is een stap hoger dan 105 en eens wat anders dan Shimano
- De bredere DT Swiss R23 Spline 18c velgen lijken mij een leuke afwisseling voor mijn huidge 15c Fulcrum R1's
- Afmontage carbon Ritchey i.p.v. alu Canyon eigen merk of mijn huidige carbon Chinese no-name
- Serieus licht frame en totaalgewicht (6.8kg voor Xeon vs. 7.7 voor Canyon 105 en 9+ voor mijn huidige)
Daarmee laat ik een groot deel van de oorspronkelijke criteria vallen, maar staan wel aanzienlijke upgrades tegenover.
Dan komen we weer terug bij de geometrie. De extra stack door de FSA headset is schijnbaar 8,8mm en de totale stack is daarmee 612mm (7mm hoger dan wat ik nu heb). Een maat kleiner bij Rose lijkt me geen optie door de korte seat tube (515mm bij maat 57). Mijn zadelhoogte is ca. 81,5cm wat zou betekenen dat de zadelpen 30cm uitsteekt, wat me wel erg lang lijkt?
Hier nog een keer een overzicht van de geselecteerde modellen. De Bianchi Intenso (ca. €1.799,- in gewenste kleuren met 105 mix) is tweede keus, maar gezien de lagere stack mogelijk wel 'beter'.
Ik twijfel nog een beetje wat de impact zal zijn van altijd 7mm hoger zitten. Al heb ik geen race of wedstrijd ambities en wil ik juist vaker lange tochten gaan rijden (200-300+km). Ook kan ik door een hogere stack waarschijnlijk langer/vaker in de beugels zitten, maar de overige 90% van de tijd die ik op de hoods rijdt zit ik dan wel bijna een centimeter hoger.