Woon-werk / Winterwielen advies
Ahja, dat is wel een goede tip. Het gaan iig de Rose wielen worden. Zelf gaan spaken voor een 17C velg gaat toch te lastig worden, en 32 spaaks vind ik wel een must zodat ik bij eventuele problemen kan blijven rijden.
Even contact gehad met Rose. Een bestaand product aanpassen doen ze niet, ze bouwen wel indien ik de losse onderdelen koop voor 15 euro p/wiel. Dat vind ik goed te doen. Keuze is nu uit een DT-Swiss 460 of 511 velg.
Beide 18C en kunnen tubeless gebruikt worden. 511 is in totaal ongeveer 80 euro duurder, en paar tientjes boven budget.
Iemand ervaring met deze 2 velgen en zou er een reden zijn om voor de 511 te kiezen ?
Beide 18C en kunnen tubeless gebruikt worden. 511 is in totaal ongeveer 80 euro duurder, en paar tientjes boven budget.
Iemand ervaring met deze 2 velgen en zou er een reden zijn om voor de 511 te kiezen ?
De R511 is in het algemeen een duurder geproduceerde velg (gelast) en hij is iets meer aero.
Maar, een stuk zwaarder en duurder.
Ik heb inmiddels een 10000 kim gereden met m'n eigenbouwtjes met R460 en ik denk dat deze velg zeer voldoende is voor winter/woonwerk gebruik en ook wel meer (ik rij ermee op m'n titanium fiets en ook op vakantie).
Ik zou het wel weten.
Met een paar solide naafjes met cartridge lagers , 32/24 Sapim Race/Laser spaken of de DT equivalenten, en R460 velgen heb je een allround wielsetje dat alles aankan.
Maar, een stuk zwaarder en duurder.
Ik heb inmiddels een 10000 kim gereden met m'n eigenbouwtjes met R460 en ik denk dat deze velg zeer voldoende is voor winter/woonwerk gebruik en ook wel meer (ik rij ermee op m'n titanium fiets en ook op vakantie).
Ik zou het wel weten.
Met een paar solide naafjes met cartridge lagers , 32/24 Sapim Race/Laser spaken of de DT equivalenten, en R460 velgen heb je een allround wielsetje dat alles aankan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Betere velgen, die Mavic CXP's zijn door de tijd achterhaald, ze hebben ook vrij dunne remranden wat voor het winterseizoen nou net niet zo fijn is.l
Verder is 36 spaaks overkill, veel kwaad kan het niet , maar 32/28 spaaks is zat voor het beoogde doel.
Ik zou ook geen Shimano naven kiezen, maar daar denken anderen anders over.
Verder is 36 spaaks overkill, veel kwaad kan het niet , maar 32/28 spaaks is zat voor het beoogde doel.
Ik zou ook geen Shimano naven kiezen, maar daar denken anderen anders over.
Herhaal dit niet onnodig
@Keezx Ik heb wel gezocht naar andere naven maar dan ga ik (ver) over budget. Of heb je tips ? Wielen zijn 32 / 32 gespaakt zoals ik ze nu bedacht heb (105 naven zijn minimaal 32), en daar heb ik geen problemen mee.
Naar wat ik gelezen heb zijn de 105 naven goed te onderhouden en hebben goede afdichting, maar dat kan ik mis hebben
Naar wat ik gelezen heb zijn de 105 naven goed te onderhouden en hebben goede afdichting, maar dat kan ik mis hebben

Ik zou zelf Miche Primato's nemen voor het beoogde doel, maar die heeft Rose niet.
Wel de Extreme Freejack die er trouwens veel op lijkt.....maar merkwaardigerwijs nogal wat duurder.
Voor een set van <100€ is de Shimano 5800 okee maar de berichten over de duurzaamheid van de nieuwere Shimano naven zijn nogal wisselend.
Ik ben zelf niet zo van de weggooiprodukten, maar voor de prijs zijn ze waarschijnlijk wel okee.
Edit: ik ben er zo goed als zeker van dat die Extreme Freejack gewoon omgelabelde Miche naven zijn, of ze komen uit dezelfde fabriek.
Een set Miche Primato's doen in Belgie nog geen 60€ , spotprijsje.
http://www.fashionforcycling.be/wielen# ... &orderBy=5
Waarom die identieke Extreme's bij Rose 2x zoveel kosten weet ik niet.
Hier nog goedkoper:
http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 17&lang=EN
Wel de Extreme Freejack die er trouwens veel op lijkt.....maar merkwaardigerwijs nogal wat duurder.
Voor een set van <100€ is de Shimano 5800 okee maar de berichten over de duurzaamheid van de nieuwere Shimano naven zijn nogal wisselend.
Ik ben zelf niet zo van de weggooiprodukten, maar voor de prijs zijn ze waarschijnlijk wel okee.
Edit: ik ben er zo goed als zeker van dat die Extreme Freejack gewoon omgelabelde Miche naven zijn, of ze komen uit dezelfde fabriek.
Een set Miche Primato's doen in Belgie nog geen 60€ , spotprijsje.
http://www.fashionforcycling.be/wielen# ... &orderBy=5
Waarom die identieke Extreme's bij Rose 2x zoveel kosten weet ik niet.
Hier nog goedkoper:
http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... 17&lang=EN
Herhaal dit niet onnodig
Ik heb die 511 velgen in de disc uitvoering en ze zien er erg fraai uit en echt zwaar kan ik ze niet noemen. Voor een wintersetje vind ik ze echter aan de dure kant en zou ik altijd de 460 nemen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
De Extreme freejacks zijn inderdaad omgestickerde primato's. Ik gebruik al vanaf 2012 een set met die naven. (Toen nog verkrijgbaar met campa-body.) Er zat bij de naven zelfs een miche-primato instructie papier 

@Erik,
Eens. Ik zal ze alleen niet enkel bij slecht weer gebruiken maar het hele jaar door. Daarmee verantwoord ik de 511
@Keezx, ik wist helaas niet dat die FreeJacks primato's waren. Heb er ook niet heel goed naar gekeken omdat ze 36 gaats zijn (leveren geen 32 gaats), de velgen zijn enkel 32 gaats.
Ik heb de wielen nu besteld met de 105 naven, tijd zal leren hoe goed die het houden. Mochten ze ooit vervangen moeten worden dan ga is dat een mooi dhz project. Kan ik meteen leren wielen spaken
Eens. Ik zal ze alleen niet enkel bij slecht weer gebruiken maar het hele jaar door. Daarmee verantwoord ik de 511

@Keezx, ik wist helaas niet dat die FreeJacks primato's waren. Heb er ook niet heel goed naar gekeken omdat ze 36 gaats zijn (leveren geen 32 gaats), de velgen zijn enkel 32 gaats.
Ik heb de wielen nu besteld met de 105 naven, tijd zal leren hoe goed die het houden. Mochten ze ooit vervangen moeten worden dan ga is dat een mooi dhz project. Kan ik meteen leren wielen spaken