Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen (met hoogtemeters) en zon in Maart/April

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 12 sep 2016 09:57

Fred, dank voor je uitgebreide reactie.

Is het qua uit-eten goed in of rond Playa op Tenerife?
Ik vind dat bijvoorbeeld op GC niet. Meloneras of verder naar het westen wordt het niveau van restaurants een stuk hoger.

Het wordt Tenerife. Ik ga 8 dagen, waarvan 6 dagen fietsen. Heb jij een top 6 van ritjes die ik absoluut moet doen?
Eerste 5 dagen tussen de 60 en 80k, laatste dag mag 125+. Ik zit niet om 8 uur op de fiets en om 10 uur meestal ook nog niet ;-) Vandaar niet te lange ritjes de eerste dagen, het blijft immers vakantie met mijn eega.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2016 11:02

Als je de toeristische oorde verlaat kan je prima eten op Tenerife, mits je de lokale keuken een beetje kunt waarderen. Je moet je er alleen wel bewust van zijn dat ze bijvoorbeeld op zondagmiddag uit eten gaan, dus niet tussen de middag of 's avonds, maar midden op de middag.

Welke 6 ritjes je moet doen is afhankelijk van hoe ver je wilt rijden en wat je uitvalsbasis is. Rondom Masca is het prachtig (maar tegenwoordig wel vreselijk druk), de Teide mag je natuurlijk niet overslaan, maar bijvoorbeeld de noord-oost punt van het eiland is geweldig qua natuurschoon en daar is het rustig. Daar ga je echter niet komen op de fiets vanaf de zuid-kant van het eiland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 12 sep 2016 12:26

amclassic-fan schreef:Welke 6 ritjes je moet doen is afhankelijk van hoe ver je wilt rijden en wat je uitvalsbasis is. Rondom Masca is het prachtig (maar tegenwoordig wel vreselijk druk), de Teide mag je natuurlijk niet overslaan, maar bijvoorbeeld de noord-oost punt van het eiland is geweldig qua natuurschoon en daar is het rustig. Daar ga je echter niet komen op de fiets vanaf de zuid-kant van het eiland.
We huurden op GC altijd een auto, dat zullen we op Tenerife ook vast doen.
Ik vermoed dat we (gezien het betere weer) in het zuiden terecht komen. Maar ik kan me dus ergens laten droppen door mijn vriendin en dan naar 'huis' fietsen.

Heb je een beschrijving voor een paar must-do klimmen? Of linkjes van jouw gereden routes?

3 - 3.5 uur op de fiets is genoeg voor de eerste dagen. Laatste dag doe ik meestal langere tocht, laatste keer op GC 130km met 2900hm. Fietstijd 5.5 uur (zonder stops dus). Dan heb je een beetje een idee van het (lage) niveau ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2016 13:31

Het niveau maakt niet uit als je het maar naar je zin hebt en dat moet daar wel lukken. Maar dan heeft het geen zin als ik rondjes van 180 km dan voor ga stellen ;)

Het zuiden is inderdaad de beste plek qua weer. Het klimaar is lokaal zo extreem dat het lang geduurd heeft voordat op sommige plaatsen bewoning kwam, omdat drinkwater vroeger een groot probleem was.

Qua routes:
Teide op rijden vanaf de kust en weer naar beneden zal je al snel 3,5-4 uur kosten. Kan zowel vanaf Vilaflor als Chio, beide zijn mooi. Neem niet de shortcut vanaf Guia de Isora, dat resulteert namelijk in een extreem steil stuk voor je weer op de grote weg komt.
Zelfde geldt in mindere maten voor de TF563 vanaf San Miguel naar Vilaflor, naar beneden is het overigens een prima weg.

Gebied ten noord-oosten van Santa Cruz is zeer mooi, bergen lopen zo de oceaan in. Het is er nogal groen en dat is met een reden. Het is er vaak mistig en nat. Advies van de locals is zo vroeg mogelijk er zijn, want in de loop van de dag worden er meestal wolken omhoog geblazen vanaf de oceaan. Ik heb hier helaas nog nooit gefietst vanwege de afstand, maar wel met de auto geweest en gewandeld (ook een aanrader, maar wel pittig). De natuur is praktisch ongerept op een paar kleine dorpjes na. De grote massa's toeristen komen hier niet.

Dichter bij 'huis' is de TF28 vanaf Guimar terug naar het zuiden. De weg glooit, maar is nergens overdreven steil, gemiddeld genomen daal je wat. Hier kom je praktisch geen toeristen tegen en zie je wat meer van het 'normale' Tenerife. De weg heeft genoeg bochten om je niet te vervelen ;)

De TF445 naar de vuurtoren op het west punt zou ik niet echt aanraden op de fiets. De tunnels zijn erg lang, het wegdek is extreem slecht op sommige punten en het wil er nog wel eens erg hard waaien. Het is er wel mooi, dus eerder een tripje met de auto.

Voor de rest op de Michelin kaart over 't algemeen de witte weggetjes een beetje mijden als je niet steeds 20%+ op wilt rijden en het bij de gele wegen houden.

Als je van vlees houdt zou ik zeker een keer in het weekend langs gaan in Vilaflor bij Casa Pana, want in het weekend staat de BBQ aan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 12 sep 2016 14:35

Top! Bedankt voor je reactie! Ik ga de kaart van Tenerife eens bestuderen voor de genoemde wegen.
En Casa Pana it is!

Nee, 180k rondjes worden het niet. Ik heb kinderen die goed slapen (wakker maken op schooldagen), maar op vakantie (zonder kids) blijven we toch graag wat langer liggen, daarna rustig ontbijten en dan op mijn gemakkie klaarmaken voor fietsen. Dan is het vaak al tegen 12 uur, wil uur of 16 wel weer terug zijn. Nog even chillen met mijn vriendin in de zon, voordat we gaan douchen en restaurant gaan opzoeken.

Plaats reactie