Ketting slaat over
Als een ketting overslaat dan springt de ketting over de kettingtanden van de cassette heen als je kracht zet op de pedalen. De oorzaak is meestal slijtage van de kettingtanden in combinatie met een nieuwe ketting. Mijns inziens is slijtage van de cassette niet het geval. Wat overblijft is dat de derailleur niet goed is afgeregeld wat tot consequenties heeft dat de ketting of een tandje hoger of lager wil gaan lopen. Afhankelijk met welk voorblad er wordt gereden kan het veranderen omdat de kettinglijn dan anders loopt op de cassette. Dat geeft soms ook hetzelfde gevoel als dat de ketting overslaat. Weet je zeker dat dat laatste niet het geval is.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Wolfhound32
- Forum-lid
Heb je je derailleurwieltjes al geconeoleerd. Kunnen ook de boosdoener zijn.
Als het op drie kransjes gebeurt en dat zijn ook nog je drie meestgebruikte kransjes, dan is de meest logische conclusie slijtage aan die kransjes. Ik zou me daar verder niet al te druk over maken, slijt de ketting binnen ca. 200km in, dan kan je lekker verder rijden. Is dat niet het geval, dan wordt het tijd voor een nieuwe cassette of drie nieuwe kransjes.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
- Forum-lid HC
Op 't oog ziet ie er nog nieuw uit. Ik zou het probleem ergens anders zoeken mocht het zich langer dan 100 km aanhouden.scottpch schreef:Cassette vervangen, je hebt te lang doorgereden met deze cassette.
Ook al ziet ie er op het oog nog goed uit.
Derraileur is prima afgesteld, de wieltjes zijn nog geen 2200 km oud. Ik kijk het wel eventjes (nog een keer woonwerk) aan, anders heb ik nog een cassette in de verpakking liggen. Slaat de ketting dan nog over op zoek naar de volgende oorzaak.
#HoeMoeilijkKanHetZijn
Zet er maar die nieuwe cassette op en dan zal het wel in orde zijn.
Op de foto van je cassette is net te zien dat het 3de- 4de en 5de kroontje (14-15-16T) randjes hebben aan de voorkant van de tanden. Het kroontje waar de ketting op ligt kan ik zo niet zien.
Een nieuwe ketting op zulke kroontjes slaat bijna altijd door (helaas)...
Op de foto van je cassette is net te zien dat het 3de- 4de en 5de kroontje (14-15-16T) randjes hebben aan de voorkant van de tanden. Het kroontje waar de ketting op ligt kan ik zo niet zien.
Een nieuwe ketting op zulke kroontjes slaat bijna altijd door (helaas)...