Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat zijn goede naven

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 23 jun 2016 22:42

Dat dus.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 jun 2016 22:59

leesvoer. Zelf heb ik 2 setjes met tune naven, waarvan met name het setje met mig45 in het voorwiel gewoon geil is. Inderdaad totale overkill, maar, nou en!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 jun 2016 23:00

Te beperkt aanbod. Ik zou voor White industries gaan. Die lopen echt het mooist.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Erik
Forum-lid

Erik 23 jun 2016 23:00

Ik heb een setje gebouwd met DT 240 en kan die naven zeker aanraden.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 jun 2016 23:08

Erik schreef:Ik heb een setje gebouwd met DT 240 en kan die naven zeker aanraden.
Dat zijn inderdaad prima naven, maar best duur en de geometrie leidt niet tot de stijfste wielen (omdat ze speciaal ontworpen zijn voor machinaal spaken). Daarvoor kies je toch geen handgespaakt setje?

Afbeelding

Erik
Forum-lid

Erik 23 jun 2016 23:14

Och, ik zocht goeie naven voor een set 9th Wave carbon velgen en kwam hier op uit in de straightpull versie. Ze zijn inderdaad aan de prijs als je ze vergelijkt met (bijvoorbeeld) de 350, maar ik vind ze het geld waard en mijn wielen zijn gewoon strak.

Overigens is het nieuw voor me dat deze naven speciaal voor machinaal spaken zijn ontworpen. Als dat zo zou zijn, waarom zijn ze dan zo populair bij bouwers zoals Frieke?

When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 24 jun 2016 07:36

Ik zou kiezen voor robuuste naven, of je moet het onderhoud zelf kunnen doen. Daarnaast zou ik me serieus bedenken of je dit wel echt wil, de Shamal's die je hebt/had - beter ga je het niet krijgen. Systeem wielen zijn van kwaliteit en betrouwbaarheid beter als handgespaakte en dure naven, is mijn ervaring.

Handgespaakt is natuurlijk wel mooi te customizen dat is minder bij systeem wielen, maar wordt snel duur als je iets speciaals wilt. Handgespaakt is ook wel een beetje een hype en verkopen bepaalde kwaliteit waar ik mijn vraagtekens bij zet tov systeem wielen!
YFood !!!

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 24 jun 2016 10:30

havana schreef:Chris King heeft veel onderhoud nodig, en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Kost duur, qua geld (financieel gezien). Zou dan inderdaad eerder voor WI of Industry Nine gaan.
Die snap ik niet, hoe kom je hier op? Die CK's zijn juist zo duurzaam gebouwd. Van dat gereedschap klopt wel, ja. Dus niet iets voor de gemiddelde FM.

Ik ben superblij met mijn CK R45's. Onderhoud eigenlijk geen issue. Na twee jaar wel gedaan, maar meer omdat het wachtwiel toch moest worden gericht na een crash.

Wat rijden die dingen soepel .... het is zelfs zo dat ik in een afdaling in een ploegje steeds iets moet bijremmen, omdat ik steeds inloop met het vrij uitrollen. .... en klinken heerlijk!

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 24 jun 2016 10:37

DT 240S. Heb zelfs een setje vorige maand voor de 3e keer laten inspaken wat al 20 jaar oud is, nog steeds super.
Ach, ik zeg ook maar wat

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 24 jun 2016 10:44

snowkrash schreef: Wat rijden die dingen soepel .... het is zelfs zo dat ik in een afdaling in een ploegje steeds iets moet bijremmen, omdat ik steeds inloop met het vrij uitrollen. ....
En je denkt echt dat de naven daarbij ook maar de allerkleinste rol spelen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 24 jun 2016 10:53

Erik schreef:Als dat zo zou zijn, waarom zijn ze dan zo populair bij bouwers zoals Frieke?

Omdat het gewoon heel degelijke, probleemloze naven zijn die ook nog eens lang meegaan. Het imago van het merk en de afkomst helpen natuurlijk ook mee in de beeldvorming.

Leesvoer:
http://blog.fairwheelbikes.com/reviews- ... ub-review/

Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 jun 2016 11:46

Dat zei ik ;-)
53x11 schreef:leesvoer.
Ik kan me trouwens nauwelijks voorstellen dat deze naven voor systeemwielen zijn ontworpen, gezien de ruime beschikbaarheid als losse naven voor klanten bij veel leveranciers.

Probleemloze naaf (ik ken een paar voorbeelden van uitscheuren van flenzen bij radiaal spaken, maar dat was jaren terug en bij naven die daar niet speciaal geschikt voor waren gemaakt), niet heel licht, beetje zzzaai
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie