Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Dames racefiets

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 apr 2016 18:39

bikerke schreef:
klimmer schreef:Er zitten zeker behoorlijke verschillen qua geometrie tussen zg. mannen en vrouwenfietsen.
Dus aan de hand van geometrietabellen kan men zien of het een heren of dames frame is?
Dus dan kan men ook aan de hand van lichaamsmaten bepalen of men een dame of heer is?? (zonder naar verdere details te kijken :lol: )
Of men nu een dame of een heer is, het frame blijft hetzelfde.
Dat er een verschil is tussen zadels, daar misschien wel (al ben ik daar ook nog niet zeker van, maar daar ken ik niet genoeg van), maar tussen frames????
Het kleurtje en verkoopspraatje, daar zit het verschil in.
het kan natuurlijk zo zijn dat er vanwege vrouwen kleinere frames ontwikkeld worden, maar daar kunnen kleine mannen dan ook prima op fietsen :lol:

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 09 apr 2016 22:26

bikerke schreef:Dus aan de hand van geometrietabellen kan men zien of het een heren of dames frame is? Dus dan kan men ook aan de hand van lichaamsmaten bepalen of men een dame of heer is? Of men nu een dame of een heer is, het frame blijft hetzelfde.
Kennelijk ga jij er ook nog vanuit dat mannen en vrouwen andere lichaamsmaten hebben (nee, die...niet :lol: ). Aangezien al heel lang geleden (met meer dan 10.000 data) is aangetoond dat die verschillen miniem zijn, mms, geen cms, en tevens uit onderzoek is gebleken dat vrouwen anders dan mannen op de fiets zitten, nl. met achtergekanteld bekken, ga ik daar niet van uit. Hè, hè, wat een zin. ;)
Dit is ca. 15 jaar geleden ook gepubliceerd in Fiets magazine (in twee artikelen). Iedereen geeft toch de voorkeur eraan dit te vergeten en schrijft over wat anderen desondanks blijven schrijven. Ik kan het niet helpen en dit is ook echt de laatste keer dat ik hieraan herinner in dit forum.
Iedereen neemt de fiets die hem/haar het beste past. Soms moet je dan de rozeblaadjes voor lief nemen. 8-)
Laatst gewijzigd door klimmer op 11 apr 2016 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 apr 2016 22:57

Als je de geometrietabellen bestudeerd zie je dat 95% van de damesmodellen gewoon het comfortmodel is met een ander kleurtje, dameszadel en smaller stuur. Soms heb je inderdaad ook nog een maatje kleiner. Die xxs heeft dan meestal dezelfde reach als de xs omdat de zitbuishoek heel steil wordt. Het verschil zit hem vooral in de stack maar bijna altijd laten ze dan toch weer minimaal 2cm spacers zitten "want je moet niet de hard zijn voor die tere vrouwtjes", aldus de fietsenmaker.

Met een beetje pech krijg je ook nog eens een mindere afmontage voor hetzelfde geld "want die domme wijven weten toch niks van techniek", aldus de marketingafdeling van de fabrikant.

Wat de wetenschap zegt is dus niet zo belangrijk. Je moet het toch doen met wat de fabrikanten aanbieden en je moet kiezen wat voor jou werkt en wat je mooi vindt.
Campagnolo Ultra Dork

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 apr 2016 23:02

klimmer schreef:Kennelijk ga jij er ook nog vanuit dat mannen en vrouwen andere lichaamsmaten hebben (nee, die...niet :lol: ). Aangezien al heel lang geleden (meer dan 10.000 data) is aangetoond dat die verschillen miniem zijn, mms, geen cms, en tevens uit onderzoek is gebleken dat vrouwen anders dan mannen op de fiets zitten, nl. met achtergekanteld bekken, ga ik daar niet van uit. Hè, hè, wat een zin. ;)
Dit is ca. 15 jaar geleden ook gepubliceerd in Fiets magazine (in twee artikelen). Iedereen geeft toch de voorkeur eraan dit te vergeten en schrijft over wat anderen desondanks blijven schrijven. Ik kan het niet helpen en dit is ook echt de laatste keer dat ik hieraan herinner in dit forum.
Iedereen neemt de fiets die hem/haar het beste past. Soms moet je dan de rozeblaadjes voor lief nemen. 8-)
wie bedoel je met jij? :)

Marlie
Forum-lid

Marlie 10 apr 2016 14:53

Ik zou (en heb dat ook gedaan) niet echt specifiek naar een 'dames'-racefiets kijken. Bij een aantal merken verschilt de geometrie niet eens en is de aanpassing een dameszadel en een smaller stuur. Nu heb ik daarnaast ook nog een allergie voor 'kekke' kleurtjes en vind ik technische specificaties wel erg belangrijk, waarmee de meeste vrouwenmodellen al direct afvallen.

Ik rijd nu zelf een Isaac Boson en daarvoor heb ik een Bulls Desert Falcon 1 gereden, allebei met een smaller stuur en een dameszadel.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 10 apr 2016 20:40

monsieurpinot schreef:
klimmer schreef:Kennelijk ga jij er ook nog vanuit dat mannen en vrouwen andere lichaamsmaten hebben (nee, die...niet :lol: ). Aangezien al heel lang geleden (meer dan 10.000 data) is aangetoond dat die verschillen miniem zijn, mms, geen cms, en tevens uit onderzoek is gebleken dat vrouwen anders dan mannen op de fiets zitten, nl. met achtergekanteld bekken, ga ik daar niet van uit. Hè, hè, wat een zin. ;)
wie bedoel je met jij? :)
@bikerke is de geadresseerde! Het lijkt inderdaad dat ik me tot jou richt. Dat is niet terecht! :oops: :oops: Ik heb het gecorrigeerd: beter laat, dan nooit.
Laatst gewijzigd door klimmer op 11 apr 2016 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 10 apr 2016 21:06

klimmer schreef:
@bikerke is de geadresseerde! Het lijkt inderdaad dat ik me tot jou richt. Dat is niet terecht! :oops: :oops:
ging ik ook al een beetje van uit, want ik had het idee dat we toch echt hetzelfde zeiden :lol: .

dimi997
Forum-lid

dimi997 11 apr 2016 13:19

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik kan dus gerust ook een racefiets voor mannen kopen.

Iemand trouwens een idee welke fiets het beste zou zijn?
Belangrijk is ook dat ik een comfortabele zit verkies. Ik las hier dat de Canyon een iets hogere zit heeft. Is dat dan de beste keuze voor mij?

gene
Forum-lid

gene 11 apr 2016 13:46

Zowat ieder merk heeft tegenwoordig model(len) met een hogere zit. Maar het hangt allemaal af van je eigen lichaamsmaten.Heb je bv in verhouding korte benen hoef je geen comfort geo. Denk dat je iemand nodig hebt die je fatsoenlijk op een fiets zet.

Plaats reactie