slugbait
24 apr 2016 18:16
Een beetje aan de lange kant, maar hierbij een verslag:
Vrijdagmiddag in de trein richting Zwolle gestapt. Vanwege de beperkingen die de NS oplegt aan het reizen met de fiets in de spits, ben ik in Meppel uitgestapt en rustig verder gefietst naar Zwolle. In Zwolle iets gegeten en vervolgens naar de start gegaan. Inmiddels waren daar de eerste randonneurs al gearriveerd. Na wat gepraat, reden we om stipt 8 uur weg richting de Noordoostpolder. Aangezien het tempo wel erg gemoedelijk was aan het begin, ben ik op kop gegaan en de snelheid iets opgevoerd. We bleven met 4 man over en in die formatie zijn we naar de eerste controle in Leeuwarden gefietst (23:50). Bij de controle gaven twee van het groepje aan dat het tempo voor hen te hoog lag. Dus met zijn tweeén verder naar Groningen. Het bordje "Groningen" passeerden we om half drie. Daar ben ik afgeslagen naar huis om even een paar uurtjes te slapen. Om half zes ging de wekker, erg slaperig maar de benen voelden nog goed. Door naar de controle in Groningen (6:30) en verder richting Emmen. Allemaal bekend terrein (ik ben opgegroeid in Zuid-Oost Drenthe), maar het leek wel of Gerrit alle slechte wegen tussen Groningen en Emlichheim wou meepakken. Vooral het fietspad van Musselkanaal naar Valthe en het stukje Erica-Schoonebeek mogen volgend jaar wel worden weggelaten. Ik weet nog wel een paar alternatieve routes met een beter wegdek... Na de controle in Emmen (9:30), door naar Erica waar mijn ouders mij stonden op te wachten (ze wonen in een naburig dorp). Ik had gehoopt dat mijn moeder koffie en eten zou meenemen, maar mijn vader vond dat niet passen bij het zelfvoorzienende karakter van randonneursritten... Dus een praatje met hen gemaakt en wat zelfmeegenomen eten gegeten. Weer verder naar Hengelo, met eindelijk wat wind in de rug. Dat ging allemaal voorspoedig, maar ik zat tegen een hongerklopje aan. De stop in Hengelo (12:30) had niet veel later moeten komen, want als ik daar niet uitgebreid had gegeten, dan was de rest van de tocht nog een lijdensweg geworden. Wel voor het eerst sinds Groningen weer een paar medefietsers gezien en mee gepraat. Mijn compaan van het eerste stuk naar Groningen dook ook weer op (hij had overnacht in Scheemda en was mij weer ingehaald). Het plan was om samen verder te fietsen naar de finish, maar onze tempo's waren geen goede match. Het laatste stuk weer alleen gefietst met sterke tegenwind, hagel, regen. De snelheid was er op dit moment wel uit (rond de 20 in het uur), maar zo lang de pedalen rondgaan dan kom je er uiteindelijk wel. Om 16:45 in Zwolle, nog wat gepraat en een paar biertjes gedronken alvorens op de trein naar Groningen te stappen.
Observaties:
- Opmerkelijk windstil in Friesland en Groningen, waardoor het eerste stuk naar Groningen makkelijker ging dan verwacht (voorspelling was wind uit het noordoosten). Wel veel te koud voor eind april, laagste temperatuur op de Garmin: 0 graden, overdag tijdens de buien ook maar een graad of 4/5...
- Volgende 400 ga ik doen zoals het hoort, dus zonder de luxe van een slaapstop in mijn eigen bed. Ik vind het toch jammer dat ik niet de zon heb zien opkomen na een hele nacht door het donker te hebben gefietst.