tubeless banden
Druk geweest om mijn GP4000S tubeless te rijden. Dat gaat hem niet worden. Ik krijg de band met geen mogelijkheid geseald, iets wat met de Hutchinson een fluitje van een cent is. Mocht iemand het ooit wel lukken, hoor ik graag de gouden tip.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Gebruik je wel latex vloeistof??
Nee, want in het filmpje werd gezegd dat de band icm zeepsop van zichzelf moet sealen. Werkt dat niet dan hoef je het ook niet te proberen met de vloeistof. Voor de vloeistof te kopen heb ik dus eerst geprobeerd of de band wel sealt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat gaat wel om een ust band toch? Op mijn MTB blijven ze ook echt niet vol zonder vloeistof.
Waar kom je vandaan? Ik heb nog zat vloeistof staan.
Waar kom je vandaan? Ik heb nog zat vloeistof staan.
Een slordige 350km verder, ik ben enthousiast. Eigenlijk draaien de Hutchinsons best heel lekker, maar er moet niet meer dan de aangeraden 7.2bar in, want daarboven worden ze vervelend stug. In mijn beleving loopt tubeless aangenamer dan wat ik gewend was met lichte binnenbandjes en GP4000S. Ook de rottige klinkertjes in Drentse dorpjes lopen lekkerder.
Aangezien tubeless vrij makkelijk te realiseren is kan ik iedereen aanraden het eens te proberen.
Aangezien tubeless vrij makkelijk te realiseren is kan ik iedereen aanraden het eens te proberen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14556
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@jappie carbon,
Een gewone raceband met latex schijnt niet te kunnen. De banden klappen dan van de velg, zeggen ze.
Zowel stan van Notubes geeft dat aan als Hillset.
Ik ben deze week nog lekker vrij en ga mijn citec 3000's met polyester tape en notubes tape (zo doe ik dat bij de MTB ook) tubeless maken en daarna gewoon oppompen en kijk hoe dat gaat.
Ik heb MTB'ers gesproken waarbij de band er met drie bar al afknalde en meteen de hele velg kapot was. Zelf kan ik me er weinig bij voorstellen, maar waarom zouden ze liegen??? daarbij weet ik van twee dat het jongens zijn die weten wat ze doen. Ik heb echter al 20.000km probleemloos op de MTB gereden van 1.5 tm 4 bar en er is nooit iets mis gegaan, ardennen, alpen, op de weg, terrein, geen probleem!
ik post v/d week mijn bevindingen wel als jullie dat intresseert
Een gewone raceband met latex schijnt niet te kunnen. De banden klappen dan van de velg, zeggen ze.
Zowel stan van Notubes geeft dat aan als Hillset.
Ik ben deze week nog lekker vrij en ga mijn citec 3000's met polyester tape en notubes tape (zo doe ik dat bij de MTB ook) tubeless maken en daarna gewoon oppompen en kijk hoe dat gaat.
Ik heb MTB'ers gesproken waarbij de band er met drie bar al afknalde en meteen de hele velg kapot was. Zelf kan ik me er weinig bij voorstellen, maar waarom zouden ze liegen??? daarbij weet ik van twee dat het jongens zijn die weten wat ze doen. Ik heb echter al 20.000km probleemloos op de MTB gereden van 1.5 tm 4 bar en er is nooit iets mis gegaan, ardennen, alpen, op de weg, terrein, geen probleem!
ik post v/d week mijn bevindingen wel als jullie dat intresseert
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14556
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo ik had vandaag geen zin om te fietsen en ben lekker met mijn wielen bezig geweest.
Heb ze luchtdichtgemaakt met eerste twee lagen polyester tape (3 gram per wiel) en daarna een laag notubes tape, (5 gram per wiel). (dit laat ik nu gewoon als velglint zitten)
Het voordeel de buitenband leg je er met twee vingers in je neus op, dan natuurlijk meteen het nadeel, je krijgt hem niet opgepompt, pas na toevoeging van extra velglinten (of een rimstrip) gaat dat en dat is dusdanig veel dat het 30 gram per wiel is + een ventiel van 8 gram
Je zou er dan ook minimaal 30gram latex in moeten doen wat totaal op 68 gram neerkomt en een licht binnenbandje weegt hetzelfde of minder.
Ik ben niet verder gegaan omdat ik het voordeel van tubeles niet zo groot acht bij de racer. Rijd ej lek met vloestof loopt je band af tot minimaal 4 bar waarschijnlijk zelfs ietsje lager, daar kan je dan toch niet mee doorrijden en zul je dus een binnenband moet inleggen, wat weer moeilijk gaat als je band er zo krap oplicht.
Enige voordeel wat ik kan bedenken is veiligheid in een afdaling, door de hoge bandenspanning bij de racer verwacht ik ook dat de weerstand van de band bijna niet verminderd zoals bij de MTB wel het geval is, daar voelt het alsof je op een andere fiets rijd.
Heb ze luchtdichtgemaakt met eerste twee lagen polyester tape (3 gram per wiel) en daarna een laag notubes tape, (5 gram per wiel). (dit laat ik nu gewoon als velglint zitten)
Het voordeel de buitenband leg je er met twee vingers in je neus op, dan natuurlijk meteen het nadeel, je krijgt hem niet opgepompt, pas na toevoeging van extra velglinten (of een rimstrip) gaat dat en dat is dusdanig veel dat het 30 gram per wiel is + een ventiel van 8 gram
Je zou er dan ook minimaal 30gram latex in moeten doen wat totaal op 68 gram neerkomt en een licht binnenbandje weegt hetzelfde of minder.
Ik ben niet verder gegaan omdat ik het voordeel van tubeles niet zo groot acht bij de racer. Rijd ej lek met vloestof loopt je band af tot minimaal 4 bar waarschijnlijk zelfs ietsje lager, daar kan je dan toch niet mee doorrijden en zul je dus een binnenband moet inleggen, wat weer moeilijk gaat als je band er zo krap oplicht.
Enige voordeel wat ik kan bedenken is veiligheid in een afdaling, door de hoge bandenspanning bij de racer verwacht ik ook dat de weerstand van de band bijna niet verminderd zoals bij de MTB wel het geval is, daar voelt het alsof je op een andere fiets rijd.
Ik rij zelf zonder vloeistof maar met een biba in de zak, voor als het nodig mocht zijn.
Vandaag ter controle nog eens gefietst met de GP4000S + biba. Doe mij maar tubeless, naar mijn idee rolt het lichter en is het comfortabeler.
Ik snap trouwens niet waarom je de band niet opgepompt krijgt? Wat is het voor band?
Vandaag ter controle nog eens gefietst met de GP4000S + biba. Doe mij maar tubeless, naar mijn idee rolt het lichter en is het comfortabeler.
Ik snap trouwens niet waarom je de band niet opgepompt krijgt? Wat is het voor band?
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Ik heb het nog niet scherp hoe het allemaal werkt. Mijn beeld zoals ik het heb:
- Je moet speciaal lint gebruiken om de velg luchtdicht te krijgen
of
- Speciale velgen (2Way Fit).
Keuze uit vloeistof bij het gebruik van een universele band, om de band luchtdicht te maken of zonder vloeistof en een dan een speciale band (keuze uit Hutchinson en Hutchinson)
Is dit een correct beeld?
- Je moet speciaal lint gebruiken om de velg luchtdicht te krijgen
of
- Speciale velgen (2Way Fit).
Keuze uit vloeistof bij het gebruik van een universele band, om de band luchtdicht te maken of zonder vloeistof en een dan een speciale band (keuze uit Hutchinson en Hutchinson)
Is dit een correct beeld?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14556
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@jappieX
Ik gebruik een gewone 4000s, die krijg ik niet opgepomp met alleen een notubes velglint erin. de velg is dan te ondiep waardoor de lucht te snel ontsnapt. Met de compressor gaat het niet.
Het lukt wel als ik een extra velglint plaats (de velg dus hoger maak, een tubelessband is kleiner om dat verschil zelf al op te vangen) effect is dan het zelfe. Echter ik een extra velglint wat voldoende hoogte maakt 25 a 30 gram. daar komt dan nog de vloestof bij en ventiel. In het geheel is het dan niet lichter, daarom ben ik gestopt.
@Stillekracht.
Klopt je hebt 2way fit (campa) of tubeless velgen (shimano) daar hoeft sowieso geen velglint in.
Om een normale velg luchtdicht te maken heb je speciaal velglint nodig. Dan kan daar in principe ook een tubeless band op
Zou je een gewone band zonder biba willen rijden, dan heb je vloeistof nodig om de band luchtdicht te maken en voor lek bescherming.
Op de MTB heb je verschillende optie:
-Tubeless
-Tubeless met vloeistof voor extra lekbescherming
-Gewone band met biba
-Gewone band zonder biba met vloestof (lichtste combo qua gewicht en rolweerstand)
-Tegenwoordig heeft bijna elke fabrikant tubeless ready banden, die zijn ietsje zwaarder als een gewone 10-50 gram zonder extra velglinten/rimstrips te monteren
Kijk ook een op notubes.com, daar staan zeer duidelijke instructie filmpjes
Ik gebruik een gewone 4000s, die krijg ik niet opgepomp met alleen een notubes velglint erin. de velg is dan te ondiep waardoor de lucht te snel ontsnapt. Met de compressor gaat het niet.
Het lukt wel als ik een extra velglint plaats (de velg dus hoger maak, een tubelessband is kleiner om dat verschil zelf al op te vangen) effect is dan het zelfe. Echter ik een extra velglint wat voldoende hoogte maakt 25 a 30 gram. daar komt dan nog de vloestof bij en ventiel. In het geheel is het dan niet lichter, daarom ben ik gestopt.
@Stillekracht.
Klopt je hebt 2way fit (campa) of tubeless velgen (shimano) daar hoeft sowieso geen velglint in.
Om een normale velg luchtdicht te maken heb je speciaal velglint nodig. Dan kan daar in principe ook een tubeless band op
Zou je een gewone band zonder biba willen rijden, dan heb je vloeistof nodig om de band luchtdicht te maken en voor lek bescherming.
Op de MTB heb je verschillende optie:
-Tubeless
-Tubeless met vloeistof voor extra lekbescherming
-Gewone band met biba
-Gewone band zonder biba met vloestof (lichtste combo qua gewicht en rolweerstand)
-Tegenwoordig heeft bijna elke fabrikant tubeless ready banden, die zijn ietsje zwaarder als een gewone 10-50 gram zonder extra velglinten/rimstrips te monteren
Kijk ook een op notubes.com, daar staan zeer duidelijke instructie filmpjes