Keuze fietscomputer anno 2015-2020
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14494
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Accuduur van de 1000 is zo,n 10 tot 12 uur. Ik had nog 12% over nadat de 1000 9 uur had aangestaan met navi, rijdtijd 7uur.
Tips, laat hem na 100% nog een half uur op de lader;
Wifi uit heeft geen zin, deze wordt alleen maar aangesproken bij het beeindigen van een rit.
BT uit, glonass uit en zo min mogelijk backlight.
Ik heb het idee dat de 1000 net iets minder stroom verbruikt met de cn kaarten dan met de iets kleurrijkere opensource kaarten.
Tips, laat hem na 100% nog een half uur op de lader;
Wifi uit heeft geen zin, deze wordt alleen maar aangesproken bij het beeindigen van een rit.
BT uit, glonass uit en zo min mogelijk backlight.
Ik heb het idee dat de 1000 net iets minder stroom verbruikt met de cn kaarten dan met de iets kleurrijkere opensource kaarten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:02
Ik zit nu ook al een tijdje te kijken naar een fietsnavigatie. Werk nu nog met een Garmin Forerunner 405, maar de accu is behoorlijk op, en bij een rit langer dan 3 uur moet hij aan de powerbank bij een stop.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 810 of een 520. Wat me vooral tegenhoud in een keuze en aanschaf is de grote hoeveel problemen die ik lees mbt deze apparaten. Vastlopers onderweg, spontane herstarts, compleet de weg kwijt zijn bij navigeren, etc.
Ik weet, je leest vaak alleen de problemen en de mensen met een feilloos werkend aparaat hoor je nauwelijks, maar heb toch de indruk dat Garmin softwarematig een hoop problemen kent. Is dit werkelijk zo? Heb weinig zin in een hoop ergenis na aanschaf van een nieuwe GPS.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 810 of een 520. Wat me vooral tegenhoud in een keuze en aanschaf is de grote hoeveel problemen die ik lees mbt deze apparaten. Vastlopers onderweg, spontane herstarts, compleet de weg kwijt zijn bij navigeren, etc.
Ik weet, je leest vaak alleen de problemen en de mensen met een feilloos werkend aparaat hoor je nauwelijks, maar heb toch de indruk dat Garmin softwarematig een hoop problemen kent. Is dit werkelijk zo? Heb weinig zin in een hoop ergenis na aanschaf van een nieuwe GPS.
Als je niet 10 landen op je Garmin wilt hebben en zoals mij eigenlijk amper de navi functie gebruikt is de 520 denk ik het fijnste.
Ik vind het ding in ieder geval een stuk fijner dan de voorgangers wat ik gehad heb en dat zijn er best wel wat
Ook de accu duur is bizar en zit altijd wel zo rond de 17 a 18uur
De huidige 520 is inmiddels m`n 3x Garmin en nog nooit een spontane herstart of vastloper of what ever gehad en er zullen zeker mensen zijn die wel eens een probleem hebben gehad maar er zijn ook wel heel veel Garmins in omloop want het gros van de fietsers die ik hier zie hebben toch echt een Garmin erop
Ik vind het ding in ieder geval een stuk fijner dan de voorgangers wat ik gehad heb en dat zijn er best wel wat
Ook de accu duur is bizar en zit altijd wel zo rond de 17 a 18uur
De huidige 520 is inmiddels m`n 3x Garmin en nog nooit een spontane herstart of vastloper of what ever gehad en er zullen zeker mensen zijn die wel eens een probleem hebben gehad maar er zijn ook wel heel veel Garmins in omloop want het gros van de fietsers die ik hier zie hebben toch echt een Garmin erop
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
@peter1981 jij rijdt toch nooit met kaarten? (sowieso niet te laden op die 520 toch met z'n kleine geheugen en ontbreken sd sleuf?) Daar is de TS volgens mij wel naar op zoek. Eens met je wat betreft problemen, ik heb met m'n 1000 (op het soms opnieuw moeten pairen na) nooit problemen gehad.
er kunnen wel kaarten op alleen niet zo groot.
Dus je moet wel weten wat je erop zet
Maar als je naar Italië gaat om te fietsen hoef je niet het hele land erop te hebben lijkt me.
Voor mij is de basis kaart genoeg want ik gebruik het een enkele keer als ik echt niet weet hoe ik thuis moet komen en klaar ben met de wereld
Volgens mij past NL net helemaal erop maargoed ons landje is maar klein
Dus je moet wel weten wat je erop zet
Maar als je naar Italië gaat om te fietsen hoef je niet het hele land erop te hebben lijkt me.
Voor mij is de basis kaart genoeg want ik gebruik het een enkele keer als ik echt niet weet hoe ik thuis moet komen en klaar ben met de wereld
Volgens mij past NL net helemaal erop maargoed ons landje is maar klein

Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:02
Met de kaarten van OSM kun je naar mijn weten niet heel Nederland op de 520 plaatsen, maar ongeveer een derde ofzo. Je kan wel ruimte winnen door de map met onnodige talen te verwijderen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:02
Met de 520 kun je niet echt navigeren zoals de 810 en de 1000. Dus zeggen van , ik sta nu hier en breng me naar adres B.annesinke schreef:@peter1981, is de navigatiefunctie op de 520 wel zoals de 810/1000 maar dan met kleiner bereik? Dus als je bv naar buitenland gaat kan je er gewoon een kaart opzetten van de regio en daar prima mee navigeren?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6283
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Uit startpost is op te maken dat TS op zoek is naar:
- Navigeren: dit is het additionele waar ik naar op zoek ben. Ik wil graag routes kunnen inladen en die na kunnen fietsen bv in limburg maar ook zeker in frankrijk/italië/spanje.
Dus dan hoef je niet zoals een tom tom of google maps, een route naar huis te kunnen verzinnen vanaf waar je dan bent.
Vraag is of het een keuze tussen de garmins is.,. of dat een Mio of Bryton zou voldoen, of nog andere opties zijn. Is een kaart nodig voor de navigatie? Als je alleen routes wilt maken thuis, en die vervolgens narijden, dan heb je aan een kruimelspoor voldoende. (al kan dat persoonlijk zijn). Ook als je om wat voor reden dan ook van de route af bent, krijg je nog indicaties van je richting en waar je je bevindt tov de route.
In dat geval komt een sigma rox 10 ook nog in aanmerking. Prima accuduur (al heb ik hem nooit langer dan 10u gebruikt, blijft dan nog altijd op zeker 40% accu zitten). Sigma software werkt prima. Al zou ik voor routes maken eerder de strava builder (of iets dergelijks) gebruiken, route exporteren als gpx, en dan inladen in je apparaat.
- Navigeren: dit is het additionele waar ik naar op zoek ben. Ik wil graag routes kunnen inladen en die na kunnen fietsen bv in limburg maar ook zeker in frankrijk/italië/spanje.
Dus dan hoef je niet zoals een tom tom of google maps, een route naar huis te kunnen verzinnen vanaf waar je dan bent.
Vraag is of het een keuze tussen de garmins is.,. of dat een Mio of Bryton zou voldoen, of nog andere opties zijn. Is een kaart nodig voor de navigatie? Als je alleen routes wilt maken thuis, en die vervolgens narijden, dan heb je aan een kruimelspoor voldoende. (al kan dat persoonlijk zijn). Ook als je om wat voor reden dan ook van de route af bent, krijg je nog indicaties van je richting en waar je je bevindt tov de route.
In dat geval komt een sigma rox 10 ook nog in aanmerking. Prima accuduur (al heb ik hem nooit langer dan 10u gebruikt, blijft dan nog altijd op zeker 40% accu zitten). Sigma software werkt prima. Al zou ik voor routes maken eerder de strava builder (of iets dergelijks) gebruiken, route exporteren als gpx, en dan inladen in je apparaat.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ha allemaal, heel veel dank voor de reacties tot nu toe....@Markveenstra heeft idd gelijk naar waar ik naar op zoek ben. Misschien nog ter verduidelijking:
Ik zit nu te twijfelen tussen de edge 1000 en edge 520. Ik vind alleen dat als de 520 voldoet aan de wensen die ik heb, zie ik geen reden op de 1000 aan te schaffen. Wat ik zoek in de fietscomputer:
(1) Narijden van vooraf ingeladen routes (bv als een maat van me een mooi rondje in Limburg heeft gefietst die ik na wil fietsen oid)
(2) Navigeren moet prima (lees duidelijk) werken, maw zie je wel gewoon de kruispunten waar je links danwel rechtsaf moet….
(3) Als je een kaart van de regio erop kan zetten van +/- 150km naar het noorden/oosten/zuiden/westen en die kan ook gebruiken om evt op de kaart te navigeren
( voorbeeld: als het mogelijk is om met de 520, als ik een keer een dagje naar limburg/belgië ga, daarvan de regio-kaart op de 520 te plaatsen en dan die kaart icm een vooraf ingeladen route kan gebruiken om daar te fietsen dan is dat helemaal prima volgens mij)
Als dat allemaal mogelijk is, zie ik niet per se meerwaarde in de 1000 waarbij je ook nog mogelijk met een accu-probleem zit bij lange dagtochten. Dus ben zeker benieuwd naar jullie ervaringen met het Navigeren van de 520! en naar jullie afwegingen in deze….
Ik zit nu te twijfelen tussen de edge 1000 en edge 520. Ik vind alleen dat als de 520 voldoet aan de wensen die ik heb, zie ik geen reden op de 1000 aan te schaffen. Wat ik zoek in de fietscomputer:
(1) Narijden van vooraf ingeladen routes (bv als een maat van me een mooi rondje in Limburg heeft gefietst die ik na wil fietsen oid)
(2) Navigeren moet prima (lees duidelijk) werken, maw zie je wel gewoon de kruispunten waar je links danwel rechtsaf moet….
(3) Als je een kaart van de regio erop kan zetten van +/- 150km naar het noorden/oosten/zuiden/westen en die kan ook gebruiken om evt op de kaart te navigeren
( voorbeeld: als het mogelijk is om met de 520, als ik een keer een dagje naar limburg/belgië ga, daarvan de regio-kaart op de 520 te plaatsen en dan die kaart icm een vooraf ingeladen route kan gebruiken om daar te fietsen dan is dat helemaal prima volgens mij)
Als dat allemaal mogelijk is, zie ik niet per se meerwaarde in de 1000 waarbij je ook nog mogelijk met een accu-probleem zit bij lange dagtochten. Dus ben zeker benieuwd naar jullie ervaringen met het Navigeren van de 520! en naar jullie afwegingen in deze….
Ik zat met dezelfde afwegingen.
Navigeren met de 5x0 vond ik niet praktisch, maar las teveel verhalen over 'problemen' met de accuduur van de 1000. Dat laatste woog voor mij toen niet op tegen het betere beeldscherm en ben bij de 810 uitgekomen [WINKING FACE]
Navigeren met de 5x0 vond ik niet praktisch, maar las teveel verhalen over 'problemen' met de accuduur van de 1000. Dat laatste woog voor mij toen niet op tegen het betere beeldscherm en ben bij de 810 uitgekomen [WINKING FACE]
Ik heb zelf een Sigma ROX 10 en mis alleen een achterliggende kaart als ik routes rijd. Voor mij reden om te denken aan een Garmin 520.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24