Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

om te fietsen moet je tijd hebben

GiantDefy1
Forum-lid

GiantDefy1 20 okt 2015 10:15

Leuk onderwerp en de verhalen van de mede forumgebruikers komen mij allemaal zeer bekend voor.

Wat ik meestal doe is het volgende:

Als het in de avond snel donker wordt probeer ik 3 x per week in de avond in de tacx trainer te trainen ( variërend van 45 min tot 2 uur), hetgeen wat natuurlijk best saai is, maar mij wel voldoening geeft zodra ik of de zaterdag of de zondag weer de weg op kan. In het weekend proberen we wel rekening te houden dat ik zaterdag of zondag wil gaan fietsen. Het is wel zo dat ik zo vroeg mogelijk weg ga, zodat ik daarna nog andere dingen kan doen met het gezin. Lukt het niet zoals dit weekend, dan ga ik op zondagavond gewoon weer op de taxc trainer.

Zodra het weer langer licht is in de avond hou ik rekening met mijn gezin en plan ik de ritjes daarom heen. Bijvoorbeeld woensdagavond, vrijdagavond en zondagochtend (en dan weer zo vroeg mogelijk weg)
Tijdens de vakantie gaat de racefiets mee en dan plan ik ook mijn ritjes wel. Deze zomer zat ik vlakbij Girona (Spanje) en heb ik redelijk veel gefietst. Ik deed bijvoorbeeld de kleine boodschappen op de racefiets z'n 15 km verder op. Gezin blij en papa blij die lekker doortrapt. 1 of 2 x per week van de 4 weken vakantie die ik had maakte ik een lange rit van ongeveer 140 km. Vroeg vertrekken en weer op tijd thuis zijn om leuke dingen te doen.

Kortom alles is te combineren met fietsen als je partner het maar goed vind :winkthumb:

monique70
Forum-lid

monique70 20 okt 2015 10:22

Partime baan en 4 kinderen, soms is het wel puzzelen, maar ik denk dat het meer keuzes maken dan tijd te kort is. Of ik nu een uur op de bank hang of ga fietsen. Sportschool kost me teveel tijd, ik moet ernaartoe en weer terug, ook al is het om de hoek, 1,5 tot 2 uur ben ik dan ook kwijt. Nu een uurtje op de fiets. Maar ik ben heel goed in uitvluchten verzinnen, geen tijd, druk, moe, regen, wind,..... Maar om nu te zeggen dat mijn tijd dan effectiever besteedt wordt :( Juist als ik moe ben, doet een uurtje fietsen me zoveel goed, maar het is dan zo lastig om de eerste stap te nemen. Waar ik na 5 minuten overigens nooit spijt van heb gehad.

Ik verschuilde me altijd achter de kinderen om niet op de fiets naar het werk te gaan. Lastig, moet ze naar school brengen, omdat ze naar de opvang moeten is een fiets op school niet handig, dus dan maar met de auto. Niet meer dus: lopen kost me hooguit 10 minuten extra, fiets wandelt gewoon mee, blokjes op de pedalen zodat ik normale schoenen aan kan (of anders schoenen mee). Voordeel geen last van files, met een leeg hoofd op het werk. Nadeel is dat ik gewoon te dicht op mijn werk woon :) 7,5 km enkele reis is te kort!
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 20 okt 2015 10:58

53x11 schreef: (Enige "minpuntje" misschien: thuiskomen na een vermoeiende 100+ km met het idee om op de bank te ploffen, maar je vriendin die dan zegt "nu mag jij de kinderen vermaken, ik ben de hele ochtend al bezig", en je kinderen zitten dan net in ADHD modus...)
Dat is bij álle afstanden zo. :D

Wij (ik, vriendin en dochtertje van 2) hebben afspraken gemaakt.
Vriendin op vrijdagavond trainen en zaterdag wedstrijd spelen. Ik 'mag' de zondagochtend.
Die is eigenlijk wel vaste prik.
Verder als er oppas is doordeweeks, dan kan ik 2 a 3 uurtjes op de fiets springen. Maar ook lang niet iedere keer.
Zomers op de racer, 's winters (lees: vorst en sneeuw) op de mtb.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 20 okt 2015 11:07

Zaken combineren en nooit uitslapen.
Bijvoorbeeld op zaterdag en zondag vroeg opstaan en dan voor je gezin wakker is erop uit. Bij een uitwedstrijd van de kinderen gaan kijken (desnoods alleen de 1e helft, want papa wil ook iets voor zichzelf doen) en dan op de fiets heen en terug. Op familiebezoek gaan en dan ga jij op de fiets en je vrouw en kinderen gaan met de auto.

In je gezin onderhandelen over je eigen vrije tijd: op zondagochtend fietst papa met z'n fietsmaatjes en dan is hij er niet. Op andere dagen is hij er dan wel.

(waar papa staat, mag je natuurlijk ook mama schrijven...)

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 20 okt 2015 11:12

JoostG schreef:
53x11 schreef:Fietsen kost toch echt veel meer tijd dan bijvoorbeeld hardlopen. Het is ook veel leuker. :lol: Met een fulltime baan, een vriendin met fulltime baan, 2 jonge kinderen die je veel tijd en aandacht wil geven, én pogingen om nog iets van een sociaal leven te hebben, is het een hele puzzel om genoeg te kunnen fietsen.
Voor mij is dat in het seizoen in het weekend voor zeven uur de deur uit, altijd gaan fietsen als je dat gepland had (dus ook bij storm en regen), woon-werk verkeer, regelmatig een omweg op de heenweg, op visite bij familie met de fiets, etc.
Op deze manier kwam ik het afgelopen seizoen op 250 km/week, en dat bevalt goed met ik zeggen.

(Enige "minpuntje" misschien: thuiskomen na een vermoeiende 100+ km met het idee om op de bank te ploffen, maar je vriendin die dan zegt "nu mag jij de kinderen vermaken, ik ben de hele ochtend al bezig", en je kinderen zitten dan net in ADHD modus...)
Heel erg herkenbaar. En tijdens de zomervakantie ga ik zelfs rond 5.45 de weg op om mijn pleziertje te hebben en toch een hele dag over te houden met het gezin. Dan slapen gewoon wat minder :)
Ook erg herkenbaar en heb thuis dezelfde samenstelling met 2 jonge kindjes.
Woon werk is helaas (nog) geen echte optie (te ver, enkele rit is al minimaal 65 km) en ook stalling en douche is een issue aldaar. Gelukkig is het nieuwe werken voor mij wel een optie en ik ben dus wel flexibel in tijden en waar ik werk. Bij een nieuwe job ga ik dat wel eens proberen mee te nemen als must.

Vandaar dat ik het vooral moet hebben van de (virtuele) km's om alles passend te krijgen.
De weekenden proberen naar buiten te gaan als dat in de sociale plannen past en doordeweekse dagen tijdens de pauze of voordat ik de kindjes ga ophalen van de opvang wat uurtjes maken. Daarna heb ik dan tijd voor het eten en het slaap ritueel.
Helaas zijn onze kindjes nog erg jong, dus veel slapen is er soms niet bij en dan lukt vroeg gaan fietsen ook niet altijd. (i know, mental state en wil ik toch weer meer gaan doen) :|

Al met al kom ik dan toch aan tussen de 8 en 15 uur fietsen in de week en daar ben ik voorlopig wel tevreden mee en belangrijker, wordt nog getolereerd door de misses :lol:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 20 okt 2015 11:25

JM_H schreef:Dagelijks woon / werk fietsen.
Zeker sinds in vader ben geworden (morgen alweer een jaar geleden) Is dat het enige wat makkelijk in te plannen is. En toch zorgt voor 150-200 km/week.
Proficiat! En een leuke dag vandaag.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Belgje
Forum-lid

Belgje 20 okt 2015 12:40

Nee_Nee schreef:Zaken combineren en nooit uitslapen.
Uitslapen is voor mij dan wel weer een must. Vaak slaap ik tijdens de week te weinig en heb ik die extra slaap in het weekend nodig. Ik word zelden ziek, maar als ik ziek word, is het van pure vermoeidheid....
Maar ik heb dan weer geen kleine kinderen dus hoef me daar niks van aan te trekken :like:
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 okt 2015 12:51

Uitslapen? Dat is na 7u00 je bed uit komen toch? Dat is de afgelopen 6 jaar toch wel zeker zo'n 5 keer gelukt (7u15 m'n bed uit namelijk)

(ik overdrijf niet vrees ik. De oplossing: als het ook maar enigzins kan, vroeg het mandje in)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 20 okt 2015 15:18

Om te fietsen moet je tijd maken!
Ach, ik zeg ook maar wat

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 20 okt 2015 16:18

+1 hoewel ik makkelijk praten heb:

Geen vrouw, geen kind dus voor mij is het niet zo moeilijk. Daarnaast fietsen vrienden van mij ook dus is eea goed te combineren. Heb zelfs nog tijd om 2 keer per week naar de klimhal te gaan en 3 keer per week hard te lopen, 1 keer per week te snookeren en vanaf volgende week 4 keer per week naar de sportschool.

Ok ik zou iets vaker m'n appartement kunnen opruimen...

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 20 okt 2015 16:43

Geen kinderen maar wel een man die ook af en toe aandacht wil. En mijn moeder die in Duitsland woont en ook af en toe aan mij trekt. Ach ja en mijn twee katten maar hun maakt het niks uit dat ik vaker weg ben.
Ik ben absoluut geen familiemens vroeger al was ik een Einzelgänger en het liefst voor mij alleen.

Ik ben in de zomer soms 3 of 4 uur onderweg heerlijk mijn kop vrij maken. Ook zit ik in een luxe positie, heb voor 3 ochtenden in de week een poetsbaantje voor het bekostigen van mijn hobby. Ideaal is dat ik in de zomer vroeg kan beginnen en dan vanaf 11 uur vrij ben dus superhandig. Wil namelijk in de zomer het liefst 5 a 6 uur fietsen.

Ja het klopt voor het fietsen heb je tijd nodig. Nu heb ik een man die ook veel in het huishouden doet dus heb ik meestal tijd voor mijn hobby.

Voor de wintermaanden heb ik mij nu de Elite Quobo Power Smart B + besteld. Dan kan ik ook bij slecht weer aan mijn conditie werken.:mrgreen::)
Ghost Nivolet 6LC

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 20 okt 2015 18:45

Ik heb gelukkig ook niet zo'n plak- en kleeffamilie. Een keer per jaar hebben we een heel gezellige familiedag en verder zie ik ze nooit. Hoeft van mij ook niet. En mijn broer die praktisch om de hoek woont zeurt nooit ergens over.

Ik heb het ergens ook wel makkelijk...wel een baan maar niks heftigs, geen gezin en een niet-zeurende partner die al dat gesport ergens wel grappig vindt. Ik kan dus redelijk doen waar ik zelf zin in heb. Wel heb ik hersenen die extreem veel tijd nodig hebben om overal van te herstellen...dus alles kost mij meer tijd. Dat is dan weer de tegenhanger waardoor ik toch weer niet echt kan doen wat ik allemaal zelf zou willen.
Ik móet dus uitslapen (althans wat 53x11 daar onder verstaat) anders ben ik binnen een week suicidaal van vermoeidheid.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie