Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Het grote pedalen topic

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 27 okt 2015 13:27

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 27 okt 2015 16:42

Ok, dankuwel heren. Dan ga ik er voor denk ik, ;-).

En over rood, blauw of gele plaatjes. Meer of minder speling, geen idee wat ik het fijnst vind. Daar kom ik vanzelf wel achter.

Ga wel beginnen met de gele. Die zitten er idd soms bij ook.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 30 okt 2015 06:44

vitamineb schreef:
henk1964 schreef:Naast de stabiliteit van je voeten op de pedalen, is het grootste voordeel van het fietsen met plaatjes dat je dan ook de trappers naar boven kan trekken naast het naar beneden duwen. Voor een effectieve pedaalomslag zou je beide moeten doen.

Kan dit fabeltje niet een keer de wereld uit geholpen worden?
Als ik mijn fiets heb geserviced, stap ik er vaak even op met gewone schoenen om even heen en weer te rijden in de straat.
En óf ik dan merk dat ik anders duw én trek. Regelmatig trek ik in die situatie mijn voet van de pedalen om tot de conclusie te komen dat dat met gewone schoenen echt niet werkt.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 okt 2015 08:53

@ Wolfhound, het feit dat jij zeker weet dat je die trekkende beweging maakt, betekend niet dat het trekken aan je pedalen een efficiente bijdrage levert aan het fietsen.

Volgens mij is dat ook wat de linkjes steeds zeggen... de spieren die de trekkende beweging maken zijn inefficient in wat ze doen, je verbruikt er dus veel te veel energie mee en het is maar de vraag of het bijdraagt aan je snelheid.

Echter, er zijn natuurlijk altijd meer kanten aan een verhaal. Er is nogal een verschil tussen steady state rechtdoor fietsen, en bijv. accelereren na een bocht of in een sprint. Dan mag de beweging omhoog weliswaar niet efficient zijn, maar je bent wel sneller.

met flatpedals kan jedenk ik voor ca 75% van de cyclus iets toevoegen aan je snelheid. Al voor het dode punt bovenaan kan je met je voet naar voren duwen, dit gaat over in de naar beneden duwende beweging op 90 graden, en vervolgens naar een soort veegbeweging naar achter. Alleen het echte omhoog trekken kan je dan niet doen. Maar kennelijk zou je dat vanuit energieconsumptie in een normale steady state ook helemaal niet moeten willen. Pak je klikpedalen, zou je de beweging hetzelfde willen maken lijkt me. Alleen dan zonder het risico ergens van je pedalen af te glijden en in geval van versnellen kan je wel de inefficiente spieren bijzetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 30 okt 2015 09:02

^uitstekende beschrijving Mark. Word ik als bewegingswetenschapper blij van :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 okt 2015 11:38

Mark, ik snap je hele verhaal. Alleen mis ik wat ik nu anders zeg dan dat jij schrijft. De klikpedalen zorgen er voor dat ik wel degelijk trek aan de pedalen. Inderdaad is dat bij snel optrekken bijvoorbeeld. Rijd ik rechtdoor over een polderweg, dan zal dat niet het geval zijn.
Dus waar gaat mijn verhaal mank?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2015 19:49

Het ging even om de opeenvolging van berichten:
1- henk zegt dat je zou moeten duwen èn trekken voor een effectieve pedaalslag.
2 - vervolgens reageert vitamineb daarop met dat dat een fabeltje is (die de wereld uit zou moeten)

En daar reageer jij vervolgens op (bevestigend of weerleggend op opmerking vitamineb? Ik kreeg het idee weerleggend), met je eigen ervaring dat je merkt dat je normaalgesproken die trekkende beweging toch daadwerkelijk maakt.

Je verhaal gaat niet zozeer mank, maar t is geen sluitende bevestiging van wat ofwel henk ofwel vitamineb stelden. Welke jij quotte.
Canyon Ultimate AL 2013

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 okt 2015 19:55

Oké, nu snap ik de verwarring. Die "effectieve" pedaalslag, daar had ik overheen gelezen.
Mea culpa.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2015 20:49

No worries
Canyon Ultimate AL 2013

jsparie
Forum-lid

jsparie 03 nov 2015 22:17

Bredalp schreef:Haha, ;-).

Maar ok, dan is dat nu wel helemaal duidelijk voor mij. Dankjewel. Dan ga ik voor de spd-sl, het gaat mij puur om het fietsen. En die paar meter er bekakt bij lopen, ach, dat overleef ik wel.

Even zoeken of die ook zijn in de combi uitvoering voor de gewone schoen. Als dat zo is, dan ben ik daar ook weer uit.
Het lijkt me wat tegenstrijdig. Of begrijp ik het verkeerd ? Je wilt pedalen alleen voor het fietsen, maar wel in combi uitvoering voor de gewone schoen. Waarom dan ? Als je echt de combi zoekt kom je toch snel bij pedalen met SPD-achtige passing terecht.

Andere pedalen zijn er niet in een combi variant. Natuurlijk kun je ook met gewone schoenen op spd sl pedalen maar dat is toch echt een stuk minder prettig.

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 03 nov 2015 23:18

Je hebt helemaal gelijk jsparie.

dat bericht was nog van voordat ik mezelf goed had geinformeerd. Ik was een totale noob en dat blijkt ook uit dat bericht ;-).

Ben inmiddels op de hoogte van de verschillende pedaalsystemen en toebehoren.

termi748
Forum-lid

termi748 06 nov 2015 14:57

Begin zo rustig aan toe te zijn aan een nieuw setje pedalen, de lagers van de SPD-SL krijgen iets speling.
Het nadeel van SPd-SL vindt ik dat de schoenplaatjes zeer snel slijten, dat wordt ondermeer veroorzaakt doordat ik over het pad eerst door het grind moet lopen, vandaar dat ik naar een ander systeem kijk.

Maar welke? Zou dus mooi zijn als de schoenplaatjes van staal zijn, wie heeft er tips?

Plaats reactie