Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 15:00

Al vaak genoeg beargumenteerd volgens mij.., maar de limiet van de remmen ligt bij je rubber met het wegdek en/of bij het punt van blokkeren (en dus over de kop gaan). Met alu velg en gewone velgremmen, kan je beide grenzen al bereiken. Dus schijfremmen voegen niets toe aan je remkracht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SupaX
Forum-lid

SupaX 28 aug 2015 15:02

MarkVeenstra schreef::mrgreen: De wetten van de fysica worden gebroken als er verschil is
Oh no you didnt :lol:

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 28 aug 2015 15:11

Critic schreef:Zonder innovaties reed je nog altijd in wollen kleding, op stalen fiets van 20 kilo, en moest je je achterwiel omdraaien om een ander verzet te rijden...
Dat waren nog eens tijden, toch? ;)

Ik verbaas me er regelmatig over hoe bizar veel geld een heleboel mensen lijken te hebben. Economische crisis hier, huizenmarktbubbel daar...het schijnt allemaal geen bal uit te maken want aan dat banksaldo komt maar geen eind.
Tja, als ik een bedrijf had in fietsfrutsels en ik kwam er achter dat mensen rustig bereid zijn 1000-en euro's uit te geven aan fietsfrutsels dan ging ik ook lopen marketten dat je zonder ab-so-luut niet meer mee kunt komen...er zijn altijd sukkels die er in trappen.
Je hoeft dit forum maar te volgen om de gedachtengang al hier en daar tegen te komen.

Deze staan nog in mijn geheugen gegrift:
(ergens in 2013) "is er nog iemand die niet electrisch schakelt dan?"
" mijn fiets uit 2010 kan echt niet meer"...

Sommige mensen zijn zo blasé en verveeld dat ze van ellende niet meer weten wat ze nu nog moeten kopen wat een ander nog niet heeft en je kan het de fietsenindustrie niet kwalijk nemen dat ze die oliebron aanboren. Met sport en fietsen heeft dit naar mijn mening al geruime tijd niks meer te maken. Dat kan ook prima op een "oud ding" uit 1995.

En het bedrijfsleven speelt er op in met de bekende "Windows" truuk...je moet wel upgraden want anders kan je niet meer mee/ is er geen ondersteuning/ kan je geen onderdelen meer krijgen.

Hebben "we" Di2 schakelen en schijfremmen nodig? Ik ben eerlijk gezegd niet technisch onderlegd genoeg om er wat over te zeggen. Wat ik wel te vaak heb gezien is renners die in de koers een bokkende fiets kwaad de bosjes ingooien omdat de elektriek het ineens niet meer doet. Mijn eerste neiging is dat niet meteen: oewaa gaaf! Dat moet ik ook hebben, maar meer rot op met troep!
Veni. Vidi. Fietsie.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 28 aug 2015 15:14

MarkVeenstra schreef:Al vaak genoeg beargumenteerd volgens mij.., maar de limiet van de remmen ligt bij je rubber met het wegdek en/of bij het punt van blokkeren (en dus over de kop gaan). Met alu velg en gewone velgremmen, kan je beide grenzen al bereiken. Dus schijfremmen voegen niets toe aan je remkracht.
Met trommelremmen kun je bij een auto ook alle vier wielen blokkeren. Dat wil niet zeggen dat schijven geen verbetering zijn. Evenals bij motorfietsen. Warmteafvoer en meer "gevoel" in de remmen kunnen een verbetering zijn.

SupaX
Forum-lid

SupaX 28 aug 2015 15:25

Ik kan mij niet voorstellen dat je meer remkracht hebt op de racefiets met schijfremmen, maar Ik zou toch liever op een schijfje van een tientje remmen dan rechtstreeks op een wielset van 2000 euro. Schijfremmen is naar mijn mening daarom niet een geheel nutteloze innovatie.
(een wielset van 2000 daarentegen misschien wel :P)

Di2 schakelen zou ik echter nooit vrijwillig mijn geld insteken. Daar kan ik echt geen enkel voordeel bij verzinnen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 15:32

Akkoord, er is een verschil. Maar je staat niet eerder stil met schijven tov velgremmen. Gewicht is ook nog een verschil. Warmteafvoer is de vraag of het relevant is, maar dat hangt vooral van de bereider en zijn/haar remkunsten af. Estetisch is er een verschil (zowel het zicht op de schijven als het wel/niet slijten van een velgrand). Gevoel is natuurlijk mega persoonlijk, stap ik nu op een schijfremmenfiets zal dat natuurlijk onwennig zijn omdat ik exact weet hoe mijn velgremmen aanvoelen, wat ik er aan heb en hoever ik kan gaan. Overigens zit dat gevoel volgens mij in hydraulic, en niet in de schijven (je hebt ook hydraulische velgremmen die dus ook meer "gevoel" geven).

Wat mij betreft zijn schijven op de racer een marketing ding, maar heb er geen enkel probleem mee zolang ik als consument maar een beetje de keuze heb.

Overigens rijd ik op mn allround fiets met (mechanische) schijven..., "omdat het kan" niet omdat het nou nodig was. Dus ik doe zelf lekker mee aan het gebeuren :D
Canyon Ultimate AL 2013

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 aug 2015 15:32

Reactie stelling 1:

Tot 10 jaar terug groeide de markt van racefietsers nog. Spectaculaire groei in de 25-30 jaar daarvoor.
De slijtmarkt is laag zeker in geldvolume gezien. Allen een paar bandenfabrikanten profiteren daarvan en daar zie je ook de minste veranderingen.
De vervangingsmarkt is ook vrij laag dus heb je als fabrikant maar 1 oplossing: nieuwe "systemen" uitbrengen.

Reactie stelling 2

In een ander topic heb ik al gemeld dat woonwijken vol met auto's staan om buren te imponeren. De luxe racefiets heeft inmiddels een zelfde rol. Veel mensen kicken er op iets nieuws te hebben want een ander nog niet heeft. Het wordt ze dus niet door de strot geduwd. Deze categorie vind het heerlijk dat er wat nieuws is en vraagt zich echt niet af of het beter is. De fabrikant zet in de folder wel de argumenten die ze op een feestje moeten gebruiken.
Een collega kocht vorig jaar de duurste Zipp wielen maar staat nu in de rij voor een fiets met schijfremmen. De Zipps hebben er nog geen 1000km opzitten!

Zelf geef ik m'n geld liever uit aan beleven (vakanties, dagje fietsen in België, weekendje Italie etc) dan aan bezitten dus ik laat me niet gek maken.

Voor de economie wellicht goed ieder jaar wat anders, maar voor het milieu natuurlijk ook geen beste beurt.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 28 aug 2015 15:49

Eerlijk gezegd, krijg ik wel eens kramp in mijn rechterhand na 4 uur fietsen/schakelen. Niet heel dramatisch maar op die momenten zie ik wel voordeel in elektronisch schakelen. Verder ben ik een liefhebber van techniek. Onderdelen van carbon vind ik dan ook mooi. Ik koop ze dan wel bij voorkeur in de aanbieding of tweedehands. Het moet wel leuk blijven. Ik kan ook een schilderij aan de muur hangen. In mijn geval staat de fiets in de hoek van de kamer. Los daarvan, kan ik net zo goed genieten van een oude stalen racefiets van 100 euro.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 aug 2015 16:01

wat ben je ineens rationeel als het om fietsen gaat, 53x11? :lol: :lol: :lol:
electronisch schakelen is gewoon geil :mrgreen:

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 28 aug 2015 16:04

Zijn er voorbeelden van nuttige innovaties ? Van de afgelopen zeg pak em beet 10 jaar? :lol:
older Budweiser

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 aug 2015 16:08

Wanneer is iets innovatie, en niet simpelweg evolutie? We konden al schakelen.., dat ging met een staaldraadje, tegenwoordig kan het ook met een koperdraadje, en zelfs zonder draadje, maar het wezenlijk schakelen en systeem van derailleurs en aandrijving zijn hetzelfde gebleven... is het dan nog wel een innovatie? :roll:
Canyon Ultimate AL 2013

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 28 aug 2015 16:12

Ik vond van vierkante naar ronde wielen toch echt wel een voortgang :lol:

Maar goed. Dit lijkt te verzanden in een meer specieke discussie zoals mechanisch/electronisch schakelen, velgremmen/schijremmen, triple/double etc. Daar hebben we al genoeg topics van.

Het gaat meer om de algemene vraag en 'ja' consumenten hebben vaak honger al hebben ze net gegeten. Niemand drukt iets door de consument zijn strot.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie