Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Garmin Vector (S) of power2max Type S FSA Gossamer

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 22 apr 2015 13:35

53x11 schreef:Zelf zou ik nooit voor een 1-benige meting gaan (zoals de goedkopere optie met de vectors), simpelweg omdat je nooit met beide benen evenveel vermogen levert, en de kans klein is dat je links-rechts verschil systematisch is. Het weten van je L/R verschil is leuk, maar niet heel belangrijk (zie bijv. ook de mening van dcrainmaker daarover), het meten van het TOTAAL vermogen van beide benen is WEL heel belangrijk IMHO.
2 benen meten is beter dan 1, uiteraard. Maar IMHO is het totaal geen issue als je alleen links meet. DC Rainmaker en andere sites hebben de verschillen tussen al die systemen in kaart gebracht en ze zijn echt marginaal (at best). Waar het om gaat is dat je in bepaalde zones kunt blijven tijdens trainingen cq trends kunt waarnemen over een wat langere tijd. Dus zeker als je zelfde systeem blijft hanteren, welke dat ook moge zijn, en is er helemaal niks aan de hand, kun je je zones goed 'raken' en zie je ook dezelde trends over een periode van tijd.

NB: ook ik bevooroordeeld als een tevreden Stages gebruiker...

Gebruikersavatar
PsychoBartje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 nov 2013 17:15

Gebruikersavatar PsychoBartje 23 apr 2015 08:22

Snel antwoord gekregen via power2max:

"so you could use the Rotor 3D+, 3D30 or our FSA BB386 solutions and you can still use your current bb: http://www.power2max.de/europe/en/produ ... pe-s-road/
Regarding your existing chain rings you can use it if the backside of the chain rings are flat."

Vandaag aan de FM vragen of hij de montage wil gaan doen, levertijd 2-3 weken

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2015 09:09

@Eindbaas: als het relatieve links/rechts verschil in alle omstandigheden gelijk is, dan is 1 benig meten prima, zolang je maar niet met anderen gaat vergelijken. Maar het lijkt me sterk dat dit zo is (klimmen vs hoge cadans met wind mee bijvoorbeeld). Vandaar dat ik altijd zou adviseren om "2 benig" te meten

@Bartje: enig idee waarom de kettingbladen aan de achterkant plat moeten zijn?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 23 apr 2015 15:06

@53x11: je kunt de vergelijkingen erop na slaan het verschil tussen 1-beng en 2-benig meten is marginaal. Aantal tests waar ze diverse terreinen hebben gereden met zoveel mogelijk systemen. En zelfs als je er bij 1 systeem paar watt naast zit lijkt het me sterk dat je daar nou enorm hinder van gaat ondervinden. De zones zijn altijd vrij ruim die paar watt (als die er al tussen zitten) maken het verschil ook niet. Meen trouwens dat bij hogere wattages L/R afwijking hoe dan ook afneemt maar dat weet ik niet meer zeker.

ps. hoop nu niet dat je me gaat vragen die vergelijkingen hier te gaan posten want dan moet ik weer gaan graven...:)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8959
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 apr 2015 17:36

Eindbaas schreef:(...)Meen trouwens dat bij hogere wattages L/R afwijking hoe dan ook afneemt maar dat weet ik niet meer zeker.
(...)
Dat zou dus juist slecht nieuws zijn, want dan is de afwijking niet meer systematisch! Het lijkt mij vervelend dat de toename in vermogen bij harder inspannen in werkelijkheid bijvoorbeeld slechts 15% is in plaats van de op je tellertje getoonde 20%, omdat bij de lagere intensiteit het vermogen wordt overschat omdat je linkerbeen meer levert dan rechts.

Bedenk dat bij een links/rechts verhouding van de bijvoorbeeld in dit topic genoemde 53/47 de fout in het geschatte vermogen al 6% is. Deze fout telt op bij de meetfout die sensoren inherent hebben (bij goede vermogenssensoren is dat in de regel zo rond de 2%), en je zit er zo 8% naast. Daar zou ik niet vrolijk van worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 apr 2015 18:17

Ik weet niet of dat wat uitmaakt, belangrijk is gewoon dat je systematisch je FTP meet, en van daaruit je trainigszones bepaald en bijsteld. Als je bent aan het fietsen dan moet je je display toch op een of andere gemiddelde functiezetten. Uit ervaring met de Powertap weet ik dat real time vermogen gigantisch fluctueert en dat je zo bijna niet in een trainingszone kunt rijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:49

Gebruikersavatar Serge du Temps 23 apr 2015 19:25

Ik wil ook graag een powermeter aanschaffen, maar wacht nog even op de 4iiii Precision en die van Watteam. Vooral de Precision vind ik een interessante optie, goedkoop, zeer klein en past op mijn crank.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 23 apr 2015 19:59

53x11 schreef:
Eindbaas schreef:(...)Meen trouwens dat bij hogere wattages L/R afwijking hoe dan ook afneemt maar dat weet ik niet meer zeker.
(...)
Dat zou dus juist slecht nieuws zijn, want dan is de afwijking niet meer systematisch! Het lijkt mij vervelend dat de toename in vermogen bij harder inspannen in werkelijkheid bijvoorbeeld slechts 15% is in plaats van de op je tellertje getoonde 20%, omdat bij de lagere intensiteit het vermogen wordt overschat omdat je linkerbeen meer levert dan rechts.

Bedenk dat bij een links/rechts verhouding van de bijvoorbeeld in dit topic genoemde 53/47 de fout in het geschatte vermogen al 6% is. Deze fout telt op bij de meetfout die sensoren inherent hebben (bij goede vermogenssensoren is dat in de regel zo rond de 2%), en je zit er zo 8% naast. Daar zou ik niet vrolijk van worden.
De P2M meet maar aan 1 kant. Er wordt kunstmatig berekend wat de links/rechts verhouding is. Ik had vanavond ook weer de 47/53% verdeling, maar misschien gebruik ik mijn linkerbeen iets meer bij het naar boven trekken van het pedaal, zodat dit weer bij het percentage van het rechterbeen wordt opgeteld. Who knows. Maar omdat de P2M maar aan 1 kant meet vraag ik me af of jouw berekening van 6% vermogensverschil wel klopt. Dit zou wel opgaan als je aan beide zijden het vermogen zou meten.

Overigens lees ik op mijn Garmin slechts 1 vermogen af, en zie ik later pas hoe de verhouding L/R is geweest. Kortom: ik vind het geen issue voor mij en voor het doel waar ik de vermogensmeter voor gebruik. Als ik precies het vermogen links en rechts zou willen weten, dan zou ik een andere vermogensmeter hebben gekocht. Ik heb ook maar 1 vermogensmeter en heb ook niet te maken met verschillen tussen vermogensmeters. Ik kan me voorstellen dat als je 3 fietsen hebt met bij allen een vermogensmeter dat deze onderling niet te veel mogen afwijken. 10W verschil in NP met een (lange) tijdrit kan net het verschil maken tussen een optimale rit of jezelf opblazen.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2015 09:37

Power2max meet het vermogen van beide benen. Die L/R verhouding is een gimmick.

Ik ben het overigens volledig met 53x11 eens dat het totale vermogen meten wel te prefereren is. Natuurlijk is alleen links meten beter dan enkel hartslag hebben. Veel zal alleen van persoon tot persoon afhangen, hoe symmetrisch ben je? Een keer met 50 km/h van je fiets afstuiteren en je links/rechts verhouding zal echt een periode niet meer hetzelfde zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Eindbaas
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 feb 2014 11:58

Eindbaas 24 apr 2015 10:09

Op 2 plekken meten uiteraard beter. No argument there. Maar zolang je consequent hetzelfde systeem gebruikt en obv daarvan traint, trends bepaalt etc maakt het niet uit. Zelfs al zit er paar % verschil tussen zolang die afwijking consequent is kun je prima uit de voeten met Left only. Ieder zijn keuze natuurlijk.

Paar quotes van DC Rainmaker:
'Now comes the question of what to do with this data. See, it’s not quite as straightforward as you’d think. Garmin themselves doesn’t recommend you try and focus on maintaining “perfect balance”, and many other leading sport scientists in the field agree. The reality is that collectively the industry doesn’t yet know what to do with the data, nor how to train or race with it. The singular reason that left/right power can be useful for however is injury recovery. For example in a leg injury, being able to see and plot progress back to a pre-injury state (or just something slightly more normal). '

'The point being that I promise you if you put 4-5 power meters on a bike and ride for a month – despite incredible attention to detail that almost no riders will do – you’re going to see differences. One day one may be a few watts higher than the other, the other day a few watts lower, and so on.'

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12906
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 apr 2015 20:30

Serge du Temps schreef:Ik wil ook graag een powermeter aanschaffen, maar wacht nog even op de 4iiii Precision en die van Watteam. Vooral de Precision vind ik een interessante optie, goedkoop, zeer klein en past op mijn crank.
Heb ik ook naar zitten kijken. Ik heb geen ervaring met wattmeters, maar wat vinden de mensen met kennis hiervan?

Je moet wel je crank opsturen om het erop te laten lijmen en kan weer alleen maar met alu crank en laat ik net een red en xx crank hebben.

Bij dit systeem kan je kiezen 1 of 2 zijdig meten 350 dollar per crank wordt er nu genoemd.

Zag ook een systeem van 250 dollar, maar die draai je in de crank en wordt je q een aantal millimeters meer, vrij kansloos hierdoor.......

http://www.bikeradar.com/news/article/l ... ter-44146/

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6154
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 apr 2015 21:16

Ik heb er ook / en nog steeds aan zitten denken om een pokermeter aan te schaffen. Waar voor heb ik die nodig : NIET :lol: Maar het is zo erg leuk om wat extra gegevens uit te lezen, en wellicht kan het me helpen om tijdens het klimmen beter de krachten te verdelen.

De 4iiii lijkt me leuk - maar het beste voor mijn situatie lijkt het me toch de Stages powermeter. Makkelijk te installeren - past op mijn DA crank ( Stijf en niet te zwaar ) - en het is te switchen tussen mijn zomer/winterfiets.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie