Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shift problemen met Stronglight bladen

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 19 mar 2015 09:01

Via Weightweenies werd geadviseerd dat het binnenblad 1-1,5mm naar binnen moet met een spacer om zo het tikken tegen se stijghulpen te voorkomen.
Een 11sp hub met 1,8mm spacers was het zelfde als een 10sp hub werd verteld, maar wellicht zit hier ook het probleem? Als de cassette 1-1,5 mm naar "binnen" gaat dan is het probleem met de stijghulpen ook misschien weg gezien de ketting ook 1-1,5mm naar binnen komt?

De voor derailleur staat goed naar mij weten (2 mm speling boven het kettingblad en in lijn met het ketting blad en in/outer limits goed afgesteld) en het wiel is recht (Fulcrum Racing 0) met nu een nieuwe cassette.

Nogmaals bedankt!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 mar 2015 09:17

1.5 mm is in dit geval best veel. Gaat de ketting dan niet tussen de bladen vallen bij afschakelen? Hoe is de afstand tussen de bladen in vergelijking met de originele rotor bladen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 19 mar 2015 09:19

53x11 schreef:1.5 mm is in dit geval best veel. Gaat de ketting dan niet tussen de bladen vallen bij afschakelen? Hoe is de afstand tussen de bladen in vergelijking met de originele rotor bladen?
Ik wil eerst eens beginnen met 1mm, maar de afstand tussen de Rotor bladen zal ik vanmiddag eens opmeten (ik moet dan alles weer even ombouwen).

Maar kan iemand dat van die 11sp hub met spacers v.s. 10sp bevestigen/ontkrachten?

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 19 mar 2015 09:34

Jasper ik ontkracht het. Dit omdat bij de 10sp de spacer in de body is verwerkt en dus blijft de cassette op dezelfde plaats. Ik heb namelijk mijn R3 set van 10sp naar 11sp gemaakt door de body te vervangen. Het zou ook vreemd zijn dat het anders bij 10sp wel moet werken en bij de 11sp niet.

10sp
Afbeelding

Afbeelding

11sp
Afbeelding

Het extra kransje komt er dus aan de binnenkant bij en niet aan de buitenkant.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 19 mar 2015 09:41

JasperGR schreef:Jasper ik ontkracht het. Dit omdat bij de 10sp de spacer in de body is verwerkt en dus blijft de cassette op dezelfde plaats. Ik heb namelijk mijn R3 set van 10sp naar 11sp gemaakt door de body te vervangen. Het zou ook vreemd zijn dat het anders bij 10sp wel moet werken en bij de 11sp niet.
Oké, thanks! dan is dat van de tafel.

Via Weightweeines vertelde iemand mij het volgende:
As far as I know, it's only the very latest (last 1 or 2 generations?) of shimano kit that doesn't rub on a normal build (some frames have long enough stays not to rub with any set up, most don't)
I know almost all the builds/service I've done over the last ~20 years have had some rubbing in some combinations. Exceptions seem to be latest shimano road stuff, and campag 8 and 9 speed.
Though to be fair, I don't tend to use the gears that do rub, as they are almost all duplicates. So it's never caused me an issue (tho I have fixed it for friends who insist that every gear should work flawlessly!)
Wellicht moet ik hier maar mee leven. Sowieso schakelde ik al op voor ik klein/klein ging rijden, maar het irriteerd mij mateloos dat dit niet 100% werkt.

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 19 mar 2015 09:51

Nou als het niet werkt zou ik niet gaan rommelen met spacers etc bij de bladeren. Ook zou ik er niet mee kunnen leven en zeker niet met Di2 en Sram Yaw waar je eigenlijk alle combinatie mee moet kunnen rijden. Als ik jou was zou ik ze inruilen en de NoQ versie van Rotor nemen.

Want dan heb je ten eerste weer 1 geheel met je crank en ten tweede kan je alle combinaties rijden. Ten derde, in het filmpje staat hij stil. Op de weg met oneven asfalt gaat de ketting trillen waardoor je de kans hebt dat het niet alleen bij 8,9 en 10 is maar ook bij 7.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik altijd pietje precies ben. Maar dat had je denk wel ingeschat ;)
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 19 mar 2015 09:55

Wellicht is dat gewoon de oplossing..... vanmiddag de Q-rings er maar weer opzetten en dan kijken wat ik ga doen.

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 20 mar 2015 19:46

koereurke007 schreef:Alle stronglight bladen hebben dit.
Best gewoon de deeltjes waar de ketting blijft achterhangen beetje bijvijlen.
Groetjes
Bijvijlen kan niet!!!!! WEL AFVIJLEN :D

Plaats reactie